اجزا گیربکس اتوماتیک و نحوه عملکرد هرکدام

اجزا گیربکس اتوماتیک و نحوه عملکرد هرکدام

اجزا گیربکس اتوماتیک


گیربکس اتوماتیک یکی از اجزای کلیدی خودروهای امروزی است که به بهبود تجربه رانندگی و کاهش خستگی راننده کمک می‌کند. این مقاله به بررسی اجزا مختلف گیربکس اتوماتیک و نحوه عملکرد هر کدام می‌پردازد. با مطالعه این مقاله، با نحوه کارکرد این قطعات و اهمیت هر کدام در عملکرد کلی گیربکس آشنا خواهید شد.

اجزا گیربکس اتوماتیک

گیربکس اتوماتیک از مجموعه‌ای پیچیده از قطعات تشکیل شده که با همکاری یکدیگر وظیفه انتقال قدرت از موتور به چرخ‌ها را بر عهده دارند. این سیستم به گونه‌ای طراحی شده که تعویض دنده‌ها بدون نیاز به دخالت راننده و به صورت خودکار انجام شود. در ادامه به بررسی اجزا مختلف این سیستم و نحوه عملکرد هر یک می‌پردازیم.

اجزا گیربکس اتوماتیک

اجزا گیربکس اتوماتیک

اجزای اصلی گیربکس اتوماتیک و عملکرد آن‌ها

گیربکس اتوماتیک از مجموعه پیچیده‌ای از قطعات تشکیل شده است که هر کدام نقش مهمی در عملکرد آن ایفا می‌کنند. برخی از مهم‌ترین اجزای گیربکس اتوماتیک عبارتند از:

1. مبدل گشتاور (Torque Converter)

مبدل گشتاور وظیفه انتقال نیرو از موتور به گیربکس را بر عهده دارد. این قطعه با استفاده از سیال هیدرولیکی، نیروی موتور را به گیربکس منتقل می‌کند. مبدل گشتاور به دو بخش اصلی تقسیم می‌شود:

  • پمپ: نیروی موتور را به سیال هیدرولیکی منتقل می‌کند.
  • توربین: نیروی سیال هیدرولیکی را دریافت و به شفت ورودی گیربکس انتقال می‌دهد.

2. گیربکس سیاره‌ای (Planetary Gearset)

گیربکس سیاره‌ای یکی از مهم‌ترین اجزای گیربکس اتوماتیک است که برای تنظیم نسبت دنده‌ها استفاده می‌شود. این سیستم از سه بخش اصلی تشکیل شده است:

  • چرخ خورشیدی: در مرکز سیستم قرار دارد.
  • چرخ‌های سیاره‌ای: به دور چرخ خورشیدی می‌چرخند.
  • حلقه چرخ‌دنده‌ای: این چرخ‌ها را در بر می‌گیرد.

نحوه تنظیم این قطعات باعث تغییر نسبت دنده‌ها و به تبع آن، تغییر سرعت و گشتاور خروجی می‌شود.

3. کلاچ‌های چندگانه (Multiple Clutches)

کلاچ‌های چندگانه در گیربکس اتوماتیک برای درگیر کردن یا جدا کردن قطعات مختلف گیربکس استفاده می‌شوند. این کلاچ‌ها با استفاده از فشار هیدرولیکی کنترل می‌شوند و به گیربکس اجازه می‌دهند تا به صورت خودکار دنده‌ها را تغییر دهد.

4. باندها (Bands)

باندها اجزایی هستند که برای نگه‌داشتن یا قفل کردن بخش‌های خاصی از گیربکس سیاره‌ای استفاده می‌شوند. این باندها می‌توانند بخشی از سیستم دنده را قفل کنند تا نسبت دنده مناسب ایجاد شود.

5. شیر هیدرولیکی (Hydraulic Valve Body)

شیر هیدرولیکی مغز گیربکس اتوماتیک است. این شیر وظیفه کنترل جریان سیال هیدرولیکی در گیربکس را بر عهده دارد و با توجه به شرایط رانندگی، فشار لازم را به بخش‌های مختلف گیربکس منتقل می‌کند.

6. شفت‌های ورودی و خروجی (Input and Output Shafts)

شفت ورودی نیرو را از موتور به گیربکس منتقل می‌کند، در حالی که شفت خروجی نیرو را از گیربکس به چرخ‌ها انتقال می‌دهد. این شفت‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که نیروی انتقالی را بهینه کنند.

7. مبدل کنترل الکترونیکی (Electronic Control Module – ECM)

مبدل کنترل الکترونیکی وظیفه مدیریت و هماهنگی عملکرد اجزا مختلف گیربکس را دارد. این مبدل با استفاده از سنسورها و الگوریتم‌های پیچیده، شرایط مختلف رانندگی را تحلیل کرده و بهینه‌ترین حالت دنده‌ را انتخاب می‌کند.

نحوه عملکرد گیربکس اتوماتیک

عملکرد گیربکس اتوماتیک به صورت زیر است:

  1. دریافت نیروی موتور: نیروی موتور توسط مبدل گشتاور به گیربکس منتقل می‌شود.
  2. انتخاب دنده: واحد کنترل الکترونیکی، با توجه به شرایط رانندگی، بهترین دنده را انتخاب می‌کند.
  3. فعال شدن کلاچ‌ها و باندهای ترمز: کلاچ‌ها و باندهای ترمز، با توجه به دنده انتخاب شده، درگیر و خارج می‌شوند.
  4. درگیر شدن چرخ دنده‌های سیاره‌ای: چرخ دنده‌های سیاره‌ای، با توجه به ترکیبات ایجاد شده توسط کلاچ‌ها و باندهای ترمز، نسبت دنده مورد نظر را ایجاد می‌کنند.
  5. انتقال نیرو به چرخ‌ها: نیروی موتور، پس از عبور از چرخ دنده‌های سیاره‌ای، به شفت خروجی گیربکس و در نهایت به چرخ‌ها منتقل می‌شود.

جدول: اجزای اصلی گیربکس اتوماتیک و وظایف آنها

اجزا گیربکس اتوماتیکوظیفه
مبدل گشتاورانتقال نیرو از موتور به گیربکس
گیربکس سیاره‌ایتنظیم نسبت دنده‌ها
کلاچ‌های چندگانهدرگیر کردن یا جدا کردن قطعات گیربکس
باندهاقفل کردن بخش‌های خاصی از گیربکس سیاره‌ای
شیر هیدرولیکیکنترل جریان سیال هیدرولیکی و فشار به اجزا مختلف گیربکس
شفت‌های ورودی و خروجیانتقال نیرو از موتور به چرخ‌ها
مبدل کنترل الکترونیکیمدیریت و هماهنگی عملکرد اجزا گیربکس با توجه به شرایط رانندگی

جدول مقایسه عملکرد گیربکس اتوماتیک و دستی

ویژگیگیربکس اتوماتیکگیربکس دستی
تعویض دندهخودکاردستی
راحتی رانندگیبالاپایین
مصرف سوختمعمولاً بالاترمعمولاً پایین‌تر
هزینه تعمیر و نگهداریبالاترپایین‌تر
عملکرد در شرایط سختممکن است ضعیف‌تر باشدبهتر است

نتیجه‌گیری

گیربکس اتوماتیک از مجموعه‌ای پیچیده از اجزا تشکیل شده که هر یک نقش حیاتی در عملکرد کلی این سیستم دارند. از مبدل گشتاور که نیرو را از موتور به گیربکس انتقال می‌دهد، تا مبدل کنترل الکترونیکی که هماهنگی بین اجزا مختلف را بر عهده دارد، تمامی این قطعات با همکاری یکدیگر تجربه رانندگی راحت و بدون دخالت دستی را فراهم می‌کنند. با درک بهتر از نحوه عملکرد این اجزا، می‌توانیم به تعمیر و نگهداری بهتر خودرو کمک کنیم و از رانندگی با گیربکس اتوماتیک لذت بیشتری ببریم.

 

گیربکس

جواد میرزاییمشاهده نوشته ها

سلام دوستان جواد میرزایی هستم کارشناسی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات گرایش کسب و کار الکترونیک دانشگاه تهران -عاشق یادگیری به خصوص در زمینه دیجیتال مارکتینگ در حال حاضر در زمینه های -طراحی سایت -SEO یا بهینه سازی سایت برای موتور های جستجو -تولید محتوا-کپی رایتر -لینک سازی برای سایت ها از هر نوعی -تجزیه و تحلیل تخصصی رقبا در زمینه SEO-بازاریابی الکترونیکی و خیلی کارهای دیگر در این زمینه فعالیت می کنم. جواد میرزایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای ما پیام بفرستید

    آدرس

    مشهد-بلوارکوشش-30متری فرعی گاراژدارها(خبیری)-خبیری13-بعدازچهاراه اول پلاک124

    شماره تماس

    شماره تماس الکترونیک کار

    05133430013

    ایمیل ما

    mirzaeejavad69@gmail.com

    اینیستاگرام