ریمپ چیست ؟ (مزایای ریمپ ECU خودرو)
ریمپ بازنگری تنظیم و پروگرمینگ مجدد و بهینه کامپیوتر یا ایسیو (ECU) خودرو برای افزایش توان و بهبود پاسخگویی موتور خودرو است که با تطابق دادن کامل خودرو با پارامترهای محیطی اطراف آن مانند آب و هوا، شرایط جغرافیایی (فشار و دمای هوا، ارتفاع از سطح دریا و) و کیفیت و نوع سوخت حاصل میشود و همزمان ایرادات اساسی خودرو مانند تاخیر دریچه گاز ، کپ، ناک، دمای موتور بالا با برنامه نویسی اصولی رفع می شود.
ریمپ چیست ؟
ریمپ نوعی بهینه سازی برنامه کامپیوتر خودرو است که در آن کد های ایسیو را که با C نوشته شده اند تغییر میدهند کد های ایسیو بصورت یک نقشه و یا جداول استاندارد هستند و بازنویسی و تغییر آنها را اصطلاحا ری مپ گویند. این کد ها مربوط به پارامترهای سنسورها و عملگراها است و معنای آنها را تنها یک برنامه نویس متوجه میشود. هر سنسور یک جدول کد دارد پس تعدد جداول بخاطر تعداد زیادی سنسور و عملگراست.
برای اینکه بهتر بحث را شرح دهیم به معرفی سنسور و عملگرا میپردازیم
هر سنسور یک قطعه الکترومکانیکی است که کار آن دریافت اطلاعات از محیط درونی یا بیرونی خودرو و ارسال آنهابه کامپیوتر (ECU) است، ایسیو پس از تحلیل این داده ها ، فرمان را برای عملگرها (مثل دریچه گاز یا سوزن انژکتور) میفرستد.هر کدام از این 3 مرحله یعنی دریافت اطلاعات- تحلیل و ارسال شامل جداول مجزاییست و هر جدول با جداول دیگر توسط جداول مواصلاتی وصل میگردد.
اکثر ریمپ کاران تنها جداول اصلی را میشناسنداین درحالیست که در مرکز کاراک به منظور رسیدن به بهترین نتیجه چیپ تیونینگ ، علاوه بر جداول اصلی روی جداول فرعی بهینه سازی انجام میگردد. موتور مخلوط سوخت و هوا را انجام میدهد. سوختن داخل موتور به طور انفجاری و انتقال انرژی حاصل از سوختن به وسیله تعداد زیادی قطعات مکانیکی باعث می شود نیروی محرکه بر روی چرخ ها افزایش یابد.
این قطعات مکانیکی عبارتند از پیستون هامیله های اتصال، کلاچ، گیربکس، درایو شفت ها و موارد دیگر که در نهایت سبب چرخش چرخ میشود. ریمپ کردن یا تقویت نرم افزاری ایسیو (کامپیوتر) خودرو بر خلاف اذهان عمومی نه تنها به موتور خودرو آسیب نمیزند.
بلکه عمر موتور را افزایش میدهد این افزایش عمر سبب بیرون آمدن خودرو از فشار در شرایط مختلف می شود.
مزایای تیونینگ ECU ( ریمپ ) چیست؟
ممکن است این سوال برای خیلی ها پیش آید که اصلا ریمپ ای سی یو دارای چه مزیت ها و چه ویژگی های است که باعث ترغیب به استفاده نمودن از آن می شود در این مقاله پاسخ به این پرسش مورد بررسی قرار خواهد گرفت. به شما هم پیشنهاد می کنیم که اگر دوست دارید بیشتر با این قطعه آشنا شوید حتما از مزایای ان نیز اطلاع کافی را کسب نمایید.
در خصوص مزیت هایی که ریمپ ECU دارد باید بگوییم که این قطعه نکات مثبت زیادی دارد ولی خب در اینجا قصد نداریم.
همه آن ها را بیان نماییم و می خواهیم تنها برخی از ویژگی های مثبت این قطعه را که از اهمیت بالاتری برخوردار هستند را متذکر شویم.
۱-افزایش شتاب قدرت و سرعت نهایی خودرو
۲-بهبود و از بین بردن ۱۰۰ درصدر کپ کردگی و تنبلی اول حرکت خودرو مخصوصا در خودرو ها با دریچه گاز برقی که بیشتر با این مشکل مواجه هستند.
۳-روان شدن سریع دور گیری و بهبود عملکرد موتور خودرو
۴-تغییر کاتاف یا همان Rpm Limit
۵-تغییر ( افزایش یا کاهش ) محدودیت سرعت نهایی یا همان اسپید لیمیت خودرو
۶-کاهش مصرف سوخت و افزایش نسبی شتاب خودروو کاهش میزان آلایندگی هوای خودرو (بسته به نوع ریمپ)
ریمپ توسط چه کسی و چگونه انجام میگردد ؟
ریمپ توسط تیونر که همان متخصص پروگرام نویس حرفه ای ای سی یو خودرو می باشد انجام می پذیرد. تیونر یا همان پروگرام نویس خودرو با دانشی که از ای سی یو های مختلف خودرو ها و برنامه های آن ها و نقاط قوت و ضعف هر برنامه دارد می تواند با رجوع، مشاهده و تبدیل فایل برنامه آی سی فلش یا میکرو کنترلر ای سی یو جداول مورد نیاز جهت بهبود عملکرد موتور خودرو را شناسایی و استخراج نماید و با علم و تجربه ای که دارد شروع به تغییرات در آن جداول جهت افزایش بازده خودرو و بهبود عملکرد آن نماید.
ای سی یو خودرو چیست و نقش آن در عملکرد موتور خودرو چگونه است ؟
ای سی یو خودرو یک قطعه الکترونیکی مثل کامپیوتر یا هر مدار الکتریکی دیگر میباشد که میتواند یک سری اعمال از پیش تعیین شدهرا انجام دهد در بحث خودرو ای سی یو مغز ودستور دهنده یا کنترل کننده موتور خودرو میباشد. همانطور که میدانید یک موترو خودرو برای راه اندازی شدن و روشن شدن نیاز به سه عامل هوا- سوخت و حرارت که همان جرقه زنی شمع می باشد نیاز مند است. و برای روشن ماندن و تغییر دور موتور و تغییر قدرت موتور خودرو نیازمند این است که در هر زمان به یک مقدار مورد نیاز سوخت و هوا وارد موتور خودرو گردد و این تغییر در میزان ورودی هوا و سوخت به موتور خودرو نیازمند یک کنترلر و یا همان فرمان دهنده که به آن ای سی یو میگویندالبته ای سی یو به غیر از کنترل و فرماندهی موتور خودرو اعمال دیگری را نیز کنترل و مدیریت مینماید.
حال ای سی یو برای کنترل و مدیریت هر یک از عملکرد های موتور خودرو بر طبق یک اصول یا چهارچوبی عمل مینماید که به آن ها تیبل و یا همان جداول ای سی یو مینمایند. جداول ای سی یو حاوی مقادیری میباشند که به وسیله آن ها ای سی یو میتواند بر عملکرد موتور خودرو کنترل محافظت و یا اعمال تغییراتی داشته باشد. این اطلاعات و دستورات و یا پروگرام بسته به نوع ای سی یو در یک جای ای سی یو ذخیره هستند و ای سی یو دائما این حافظه را رسد کرده و طبق این اطلاعات موتور خودرو را مدیریت مینماید.
اطلاعات و پروگرام ای سی یو بسته به نوع ای سی یو در یک آی سی به نام آی سی فلش و در بعضی از ای سی یو ها این اطلاعات در میکرو کنترلر به صورت هگزا ذخیره و در دسترس ای سی یو قرار دارد.
ریمپ ECU :
ECU واحد کنترل الکترونیکی موتور است.
که تمامی فرمانهای صادره به بخش های مختلف موتور خودرو را کنترل می کند . ای سی یو هایی که بر روی خودرو نصب می شوند به صورت پیشفرض دارایی یکسری از محدودیت هایی است که توسط شرکت سازنده این محدودیت ها اعمال می شود . دلیل اصلی این محدودیت ها ارسال خودرو به کشورهای مختلف دنیا و شرایط متفاوت جغرافیایی و همچنین قوانین و مقررات متفاوت کشورها است.
ریمپ ECU بر اساس نیاز مشتری تهیه و کد نویسی می شود و یکسری معایب و محدودیت هایی که در هنگام کار با خودرو وجود دارد.
بر طرف می گردد. از جمله تغییراتی که می توان بر روی خودرو اعمال کرد شامل :
افزایش توان موتور
حذف کاتاف Cut Off
کاهش مصرف سوخت
رفع تاخیر پدال گاز
تغییر عملکرد فن خودرو
رفع کپ دریچه گاز
افزایش شتاب اولیه و ثانویه
اصلاح دمای آب
حذف سنسور میل سوپاپ
حذف سنسور دوم اکسیژن