سیستم مانیتورینگ فشار باد لاستیک (TPMS) چیست؟

سیستم مانیتورینگ فشار باد لاستیک (TPMS) چیست؟

سیستم مانیتورینگ فشار باد لاستیک (TPMS) چیست؟

سیستم مانیتورینگ فشار باد لاستیک TPMS (Tire Pressure Monitoring System)

شناخت اهمیت این سیستم در خودرو و راهنمای استفاده از آن

سیستم مانیتورینگ فشار باد لاستیک (TPMS) چیست؟

آپشن سنسور باد لاستیک TPMS چیست ؟

سیستم مانیتورینگ فشار باد لاستیک (TPMS) چیست؟

 

سیستم مانیتورینگ فشار باد لاستیک (TPMS) چیست؟

سیستم مانیتورینگ فشار باد لاستیک سیستمی الکترونیکی میباشد که فشار هوا داخل لاستیک خودرو را کنترل میکند و زمانی که فشار به شدت پایین باشد به شما هشدار میدهد.

چرا خودروها به این سیستم مجهز هستند؟

وظیفه اصلی این سیستم اندازه گیری سنسور باد لاستیک  چیست؟

 برای کمک به راننده ها برای شناخت اهمیت نگهداری و امنیت فشار باد لاستیک، مجلس قانونی را تصویب کرد که طبق آن تمام خودروهای ساخته شده از سال 2006 به بعد باید به TPMS مجهز شوند.

 سیستم مانیتورینگ فشار باد لاستیک چگونه کار میکند؟

عملکرد  سنسور باد لاستیک TPMS  چگونه است ؟

امروزه دو نوع متفاوت از این سیستم استفاده میشود: TPMS مستقیم و TMPS غیرمستقیم

TPMS مستقیم از یک سنسور نصب شده در چرخها استفاده میکند تا فشار هوای هر لاستیک را اندازه گیری کند. زمانی که فشار هوا به میزان 25 درصد زیر استاندار کارخانه کاهش یابد، سنسور اطلاعات را به کامپیوتر خودرو ارسال میکند و چراغ نمایشگر پشت آمپر روشن میشود.

TPMS غیرمستقیم با سنسورهای سرعت چرخ خودرو کار میکند. اگر فشار باد یک لاستیک کم باشد، این لاستیک با سرعتی متفاوت از دیگر چرخ های خواهد چرخید. این اطلاعات با کامپیوتر خودرو شناسایی میشوند که در نهایت چراغ نمایشگر پشت آمپر روشن میشود.

مزایای TPMS چه هستند؟

TPMS شما را از پایین بودن فشار باد لاستیک و احتمال پنچرشدگی با خبر میسازد. با نگه داری مناسب فشار باد لاستیک، این سیستم به وسیله بهبود کنترل خودرو کاهش اسیب دیدگی لاستیک، کاهش فاصله ترمز و به صرفه سازی اقتصادی سیستم سوخت رسانی امنیت شما را در جاده افزایش میدهد.

آیا خودرو من به این سیستم مجهز است؟

اگر زمانی که سوییچ خودرو را باز کردید و چراغ هشدار ” کاهش فشار باد” در پشت آمپر خودرو ظاهر شد، خودرو شما به TPMS مجهز است.

در هنگام ظاهر شدن چراغ هشدار چه باید کرد؟

فشار باد را در لاستیک ها چک کنید و طبق دستور کارخانه هر لاستیکی که کم باد هست را باد کنید. وقتی فشار باد لاستیک به حد مناسب رسید، چراغ هشدار خاموش میشود.

در صورت لزوم لاستیک را با لاستیک یدکی تعویض کنید و برای تعمیر یا تعویض به نزدیکترین فروشگاه خدمات لاستیک مراجعه کنید. در آنجا فشار باد لاستیک را بررسی خواهند کرد و برای عیب یابی آزمایشاتی را بر روی همه سنسورهای لاستیکها انجام خواهند داد. در صورت لزوم مهندسین شما را راهنمایی خواهند کرد.

چرا هزینه نگه داری لاستیک با نوع TPMS مستقیم گران تر است؟

لاستیک های مجهز به TPMS مستقیم چون مراقبت از آنها زحمت بیشتری دارند و نیازمند قطعات اضافی هستند نسبت به لاستیکهای غیر مجهز به TPMS مستقیم اندکی هزینه دارتر هستند. کیت سرویس سوپاپ که شامل هسته سوپاپ، سرپوش، مهره و اورینگ هست باید همیشه وقتی یک لاستیک تعویض میشوند جایگزین شوند. ابزار مخصوص TPMS هم لازم است تا سنسورها بررسی و بازنشانی شوند.

تعمیر سنسور باد لاستیک خودرو را به الکترونیک کار بسپارید

 

 

آموزشاخبار

TPMSTPMS چیستسنسور فشار باد لاستیکسیستم مانیتورینگ فشار باد لاستیکسیستم مانیتورینگ فشار باد لاستیک (TPMS) چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *