سنسور دور موتور خودرو CKP| ESS
سنسور دور موتور یا سنسور موقعیت میل لنگ (Engine Speed Sensor یا Crankshaft Position) وظایف زیادی دارد. از جلمه اندازه گیری تعداد دور موتورتشخیص موقعیت پیستون 1 و 4 محاسبه زاویه میل لنگ و غیره و در نهایت ارسال این اطلاعات به ECU
سنسور دور موتور یکی از سنسورهای مهم و حیاتی در خودروهای انژکتوری می باشد که اطلاعات ارسال شده توسط این سنسور برای محاسبه پارامترهایی نظیر مدت زمان پاشش سوخت، زمان جرقه زنی مقدار آوانس- ریتارد و غیره مورد استفاده قرار میگیرد.
اساس کار سنسور موقعیت میل لنگ
سنسور دور موتور یا سنسور موقعیت میل لنگ از نوع القایی میباشد و از یک سیم پیچ، هسته و آهنربای دائم ساخته شده است. نحوه عملکرد این سنسور به این شکل است که هرگاه دندانه های فلایویل به مقابل این سنسور میرسند شدت میدان مغناطیسی زیاد شده و ولتاژ متناوب مناسبی را تولید میکند و با عبور دندانه های فلاویل از مقابل سنسور ESS شدت میدان مغناطیسی کاهش یافته و دوباره ولتاژ متناوب مناسبی را تولید میکند.
بنابراین با چرخش یک دور کامل فلایویل از مقابل این سنسور(تعداد دندانه های فلایویل 60-2=58 میباشد) به تعداد 58 سیگنال با دامنه کوتاه سینوسی و دو سیگنال با دامنه بلند ایجاد میشود.
مکان نصب سنسور دور موتور خودرو
مکان نصب سنسور دورموتور در خودروههای انژکتوری متفاوت است که به سه گروه تقسیم بندی میشود که به ترتیب پیشرفت خودروهای انژکتوری شرح داده میشود:
1. در خودروهای انژکتوری که دارای دلکو هستند و سنسور در داخل دلکو نصب میشود و از طریق چرخش میل دلکو و حرکت صفحه مشبک دور موتور (به ازای هر سیلندر 20 عدد سوراخ و یا جمعا برای 4 سیلندر به تعداد 80 سوراخ روی صفحه مشبک تعبیه شده است) اطلاعات توسط دیود و فتو دیود به ECU ارسال میشود. مانند پراید انژکتوری مدل کیا (زیمنس قدیم)
2. در خودروهایی که سنسور بر روی پوسته کلاچ نصب میشود و اطلاعات را از روی دندانه های فلایویل دریافت میکنند که در اکثر خودروهای انژکتوری اینگونه میباشد. مانند خودروهای : پراید (ساژم و زیمنس)، پیکان، پژو 405، 206، سمند، زانتیا و غیره.
3. در خودروهای جدید انژکتوری سنسور در جلوی موتور روی قاب تسمه یا زنجیر تایمینگ نصب میشود و سنسور در موتور اطلاعات را از روی چرخ دنده ای که در پشت پولکی سر میل لنگ تعبیه شده است دریافت میکند. مانند خودروهای بنز و تویوتا جدید.
نشانه های خرابی سنسور دور موتور خودرو
در صورت خرابی سنسور، در اکثر خودروها موتور خاموش شده و روشن نمیشود. البته در تعضی از مدلها مانند سنسور دور موتور زیمنس با خرابی سنسور خودرو به کمک سنسور موقعیت میل سوپاپ روشن شده ولی دور موتور از 3000 بالاتر نمیرود.
در مواقع دیگر در هنگام عیب یابی مشاهده شده است که علت روشن نشدن خودرو به علت سوختن این سنسور نبوده بلکه به دلیل کثیفی یا جرم گرفتن جلو سنسور و یا جمع شدن براده در قسمت جلوی سنسور (به علت نشستن فلاویل پس از تراش دنده ها) و یا مناسب نبودن فاصله بین سر سنسور و دنده های فلایویل و یا اندازه نبودن پیچ نگه دارنده سنسور روی پوسته کلاچ و یا درست تراش نخوردن پوسته کلاچ بوده است. (فاصله بین سر سنسور و دنده های رو فلایویل بین 0.5 الی 1.5 میلی متر میباشد)
نحوه عیب یابی سنسور دور موتور خودرو با استفاده از دستگاه عیب یاب (دیاگ)
خرابی سنسور دور موتور در اکثر خودروهای انژکتوری باعث خطا افتادن در حافظه ECU نمیشود. بنابراین بهتر است که در قسمت پارامتر در هنگام استارت زدن به دور موتور توجه داشته باشیم که در صورت خرابی، پارامتر دور موتور تغییر نمیکند و صفر را نشان میدهد.
با استفاده از دستگاه مولتی متر
ابتدا سکلتور دستگاه مولتی متر را روی اهم متر قرار داده و سپس سیم های مشکی و قرمز را به محل مربوطه وصل کرده و دو سر سیم های مشکی و قرمز را روی پایه های یک و دو سنسور وصل کنید و مقدار مقاومت آن را یادداشت و مقایسه کنید.
مقاومت این سنسور در اکثر خودروهای انژکتوری به جز چند مورد بین 380 الی 420 اهم میباشد. (سنسور با پایه قهوه ای)
مقاومت این سنسوردر خودروی انژکتوری پراید زنمنس و نیسان وانت بین 880 الی 950 اهم میباشد. (سنسور با پایه مشکی)