دلیل ممنوعیت واردات خودروهای فرانسوی
دولت ایران خودروهای فرانسوی را تحریم کرد، هرچند پیش از این و در پی رفتارهای سیاسی فرانسه در هفته های اخیر، اخباری مبنی بر ممنوعیت واردات خودرو از فرانسه به ایران مطرح شده بود، اما روز گذشته سخنگوی وزارت صمت این موضوع را مطرح کرد. واضح است که دولت ایران و وزارت امنیت خودروسازان فرانسوی را به دلیل رفتارشان تحریم کرده اند.
امید قالیباف افزود:
در چند وقت اخیر هیچ مجوزی برای واردات خودروهای فرانسوی صادر نکرده ایم و تمرکز ما برای واردات فقط برای خودروهای ژاپنی، چینی و غیر فرانسوی است. به گزارش خراسان، به نظر می رسد موضوع تحریم خودروسازان فرانسوی آن طور که سخنگوی وزارت امنیت کشور گفته است، عمدتاً مربوط به معرفی محصولات جدید یا محصولاتی است که فرانسوی ها در آن سهم بیشتری دارند. زیرا در حال حاضر خودروهای نسبتا قدیمی پژو پارس و پژو 207i توسط ایران خودرو تولید می شود. از سوی دیگر در برنامه تحول صنعت خودرو که به تازگی توسط وزارت حراست منتشر شده، برنامه ریزی برای تولید انبوه 9 خودرو از جمله ال 90 با قطعات کاملا بومی مطرح شده است.
اولین بد ایمان فرانسوی ها : پژو در دور اول تحریم ها ایران را ترک می کند
در دو دهه اخیر فرانسوی ها با دو برند اصلی رنو و پژو یکی از مهم ترین شرکای صنعت خودروسازی بوده اند. دستاورد این همکاری ها ورود خودروهایی با موتورهای نسل XU7، TU5 و TU3 به صنعت خودروسازی کشور بوده است. مانند پژو پارس، 405، پژو 206، پژو 207 و رنو تندر 90 لازم به ذکر است در سمند LX از موتور XU7 و در پژو پارس و دانگ فنگ اچ سی کراس از موتور TU5 استفاده شده است. با این حال، همکاری با فرانسوی ها تجربه بسیار ناپایدار و تلخی بوده است و دلیل آن هم پایبندی کامل آنها به تحریم ها و ناآگاهی از قراردادهایشان است.
در این زمینه، گزارش تحقیق و تفحص مجلس وقت از خودروسازان که در تاریخ 8 تیر 1392 توسط این خبرگزاری منتشر شد، نشان می دهد که: در سال 1382 توافقنامه ای بین روسای جمهور ایران و فرانسه به امضا رسید و بر اساس آن در این قرارداد قرار بود شرکت پژو در سال 2004 با ایران همکاری کند و مفاد آن حاکی از آن بود که این قرارداد تا سال 2014 اعتبار داشت و مسئولان این شرکت فرانسوی حق مشارکت در هیچ تحریمی علیه ایران را نداشتند. اما از ابتدای سال 1390، پژو به بهانه تحریم های اعمال شده علیه ایران، همکاری خود با ایران را قطع کرد و پس از آن، به دلیل توقف تحویل قطعات و عرضه خودرو به بازار، ایران خودرو متحمل ضررهای سنگینی شد. . توسط این شرکت به میزان قابل توجهی کاهش یافت. کاهش. در این سال ایران پس از فرانسه دومین بازار بزرگ پژو از نظر حجم بود. پس از توقف حمل و نقل پژو به ایران در بهمن ماه 1391، فروش این خودروساز در ایران با کاهش 68 درصدی به 145 هزار دستگاه رسید.
دومین تحریم و خروج مجدد از ایران توسط پژو و سیتروئن
رصد روند همکاری فرانسه با خودروسازان نشان میدهد که پس از اجرای برجام، در سفر رئیسجمهور روحانی به فرانسه در بهمن ماه ۱۳۹۳، قراردادی بین شرکت خودروسازی PSA فرانسه که تولیدکننده خودروهای پژو و سیتروئن بود، با شرکت ایرانی منعقد شد. خودرو. کارخانه برای سرمایه گذاری مشترک منعقد شد. به این ترتیب شرکت خودروسازی فرانسوی PSA اولین شرکت خودروسازی اروپایی بود که پس از لغو تحریم های هسته ای قرارداد بازگشت به ایران را امضا کرد.
در 16 بهمن 1395، محمدرضا نعمت زاده وزیر وقت صلح در مراسم افتتاحیه تولید انبوه موتورهای توربوشارژ با اشاره به اینکه خسارت وارده به ایران توسط پژو و میزان غرامت پرداختی به ایران در این قرارداد دیده می شود و بخشی از مفاد قرارداد هستند. : کلیه قراردادهای خارجی از جمله قرارداد پژو محرمانه است.
شاید محرمانه بودن قرارداد بود که کارلوس تاوارس، رئیس پژو و سیتروئن در دیدار با محمدرضا نعمت زاده در ایران در 23 مهر 1394 گفت که برای ایران سنگ تمام نمی گذارد! تاوارس همان فردی بود که پس از امضای قرارداد جدید، وقتی پشت میز با پرسش خبرنگاران ایرانی قرار گرفت، گفت نمیخواهم درباره گذشته صحبت کنم و حالا وقت آن است که به آینده نگاه کنم. در نهایت به گفته سکاندار آن، این شرکت جزو اولین شرکت هایی بود که با اعمال تحریم های آمریکا علیه ایران، ایران را ترک کرد.
جزئیات خروج رنو از ایران با ۶۵ میلیون یورو نقدی
در اکتبر 2016، رنو و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران بر سر ایجاد یک جوینت ونچر برای تولید محصولات مشترک در ایران توافق کردند. بر اساس این قرارداد 40 درصد سهام متعلق به ایدرو و 60 درصد مابقی متعلق به رنو بود. صنعتگران ایران سازمان توسعه و نوسازی، سایت خودروسازی بن رو را وارد این همکاری مشترک کرد و رنو قرار بود فناوری و سرمایه گذاری را انتقال دهد. همچنین اعلام شد ظرفیت تولید اولیه کارخانه مشترک رنو و ایدرو 150 هزار دستگاه در سال خواهد بود که خودروهای جدید سیمبل و داستر به عنوان اولین محصولات در این کارخانه در سال 2018 تولید خواهند شد.
یادآور می شود، محسن صالحی نیا، معاون وقت وزیر صنعت، در مصاحبه ای در ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ درباره قرارداد رنو با سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران اعلام کرد: این قرارداد یکی از بهترین قراردادهای خودرویی خواهد بود. وزارت صنعت نمی تواند جزئیات این قرارداد را اعلام کند، اما سازمان گسترش می تواند بخش هایی از آن را در اختیار خبرنگاران قرار دهد، البته باید گفت که قراردادهای خودرو کاملا محرمانه است.
سرانجام شرکت رنو به دلیل تحریم ها ایران را ترک کرد. همچنین در سال 2018 معاون سازمان نوسازی و توسعه صنایع ایران در گفت وگویی گفت: فرانسوی ها 65 میلیون یورو خود را در جوینت ونچر ثبت شده خارج از ایران به صورت نقدی برداشت کردند.
خودرو آزاد شد برید حال کنید