صدای سوت کشیدن ترمزABS و نوع عیب ABS
سیستم ترمز ABS (Anti-lock Braking System) یک فناوری است که در خودروها استفاده میشود تا در هنگام ترمز کردن، چرخها را قفل نکند و به راننده کنترل بهتری ارائه دهد. اگر ABS شما سوت کشیدن کند، میتواند به مشکلات مختلفی برگردد که در زیر به برخی از آنها اشاره میکنم:
- سیستم فعال نیست: در برخی مواقع، ABS ممکن است غیرفعال شده باشد. این ممکن است به دلیل خرابی در سیستم، قطع شدن اتصالات الکتریکی یا مشکل در سنسورهای چرخ باشد. در این صورت، بهتر است خودرو را به یک مکانیک متخصص مراجعه کنید تا دلیل غیرفعال شدن سیستم را بررسی کند.
- خرابی در سیستم: ممکن است بخاطر خرابی در قطعات سیستم ABS، مانند پمپ ترمز ABS، ماژول کنترل ABS یا سنسورهای چرخ، سیستم سوت کشیدن کند. در این صورت، باید سیستم را تعمیر یا قطعات خراب شده را تعویض کرد.
- سنسورهای چرخ کثیف یا خراب: سنسورهای چرخ ABS معمولاً در نزدیکی ترمز دیسک یا ترمز دیسکی قرار دارند و اطلاعاتی از سرعت چرخ را به ماژول کنترل ارسال میکنند. اگر سنسورها کثیف شوند یا خراب شوند، ممکن است از درستی عملکرد ABS تحت تأثیر قرار بگیرد. بررسی و تمیز کردن سنسورها میتواند به حل مشکل کمک کند و در صورت لزوم، سنسورهای خراب را تعویض کنید.
- فشار هوای ناکافی: در صورت کم بودن فشار هوای سیستم ترمز، ممکن است ABS به درستی کار نکند و سوت کشیدن رخ دهد. در این صورت، باید فشار هوا را در سیستم ترمز بررسی و تنظیم کنید.
- ترمزهای فشرده: اگر ترمزها بیش از حد فشرده شوند، ممکن است ABS فشار را به درستی تنظیم نکند و سوت کشیدن رخ دهد. در این صورت، نیاز است ترمزها را بهینه سازی و تنظیم کنید.
- خرابی در سیستم تعلیق: خرابی در قطعات سیستم تعلیق، مانند آویزها، سیستم ترمز را متاثر کرده و میتواند باعث سوت کشیدن ترمز ABS شود. بررسی و تعمیر قطعات تعلیق میتواند به رفع این مشکل کمک کند.
ترمزها بازه های متفاوتی از صدا را هنگام ترمزگیری یا رها کردن ترمز تولید می کنند. عملکرد مواد مصرفی در لنت ها که به منظور اتلاف انرژی مورد استفاده قرار می گیرند با ایجاد نویز و حرارت همراه است. در نتیجه جیغ گاه و بیگاه ممکن است عادی باشد که علت آن سرما، گرما، رطوبت، برف، گِل، نمک و غیره است. به عبارت دیگر جیغ گاه وبیگاه همیشه به مفهوم وجود مشکل و یا کاهش اثر ترمز نیست. به یاد داشته باشید که بعضی صداها طبیعی اند و رفع آنها به هیچ ترمیم و یا تعمیری نیاز ندارد نظیر:
1️⃣ صدای جیغ ترمز :
هنگامی که ترمزها سرد هستند و معمولاً در صبحگاه شنیده می شود. این صدا طبیعی است و به هیچ سرویسی نیاز ندارد.
به این پدیده Morning Sickness نیز می گویند. گاهی اوقات صدای جیغ تولیدی نشانگر نیاز خودرو به لنت ترمز جدید است.
2️⃣ صدای جیغ بلند ممتد ترمز :
وقتی خودرو در حال حرکت است و ترمز گرفته میشود یا حتی زمانی که ترمزگیری انجام نمیپذیرد شنیده میشود.
این صدا هنگامی که نشانه روی لنت ترمز با دیسک تماس پیدا می کند تولید میشود و نشان میدهد که لنت تمام شده است و باید تعویض شود.
همچنین هر سیستم ترمزی میتواند در دفعات زیاد ترمزگیری در ترافیکهای سنگین یا جاده های پر فراز و نشیب نویز تولید کند.
در چنین شرایطی، دمای دیسک و لنت بسیار بالا میرود.
در این دما جیغ ترمز به علت تغییرات متالورژیکی است که در سطح دیسک و یا لنت اتفاق می افتد که علت آن نیز ایجاد یک سطح
سخت با عمق کم روی سطح لنت و یا دیسک است.
3️⃣ صدای ناله در طول توقف :
این صدا معمولاً به دلیل لعابی یا شیشهای شدن سطح دیسک به واسطه ترمزهای سنگین و متوالی تولید میشود و برای رفع
آن باید لنتها تعویض شوند و سطح دیسک دوباره پرداخت گردد.
4️⃣ صدای نویز :
فقط یک بار هنگام ترمزگیری از سیستم تعلیق جلو شنیده میشود. این صدا نتیجه جابه جایی و حرکت لنت ها در جهت دوران دیسک است
و اگر پدال ترمز محکم فشرده شوداحتمال تولید صدا کمتر می شود. برای رفع این عیب باید از نصب صحیح لنت ها گیره ها و Shimها
مطمئن شویم.
5️⃣ نویز چندگانه :
فقط یک بار بعد از روشن کردن موتور شنیده میشود. این صدا مربوط به سیستم خود آزمای ترمز ABS است
و به هیچگونه سرویس و تعمیری نیاز ندارد.
سیستم ترمز ABS دارای یک بخش خود آزماست که در بعضی مدلها پس از روشن شدن خودرو و با اولین ترمزگیری
و در برخی دیگر بعد از آنکه سرعت خودرو برای اولین بار به حد معینی رسید عمل می کند.
صدای سوت کشیدن ترمزABS و نوع عیب ABS