سیستم ترمز اضطراری خودکارAEB
💢 بررسی فناوری سیستم ترمز اضطراری AEB در خودروهای جدید
🔸رانندگی امن- رانندگی بدون دردسر- رفتن به یک مسافرت راحت بدون خستگی از طی مسیرتمام این ها آیتمهای جذاب وایده آلی هستند
🔸امروزه رانندگان خودرو در سراسر جهان سعی می کنند تا در رانندگی خود از سیستمهای کمکی استفاده کنند.
هر یک از این آپشنها به نوبه خود به نوعی بر رفاه راننده و سرنشینان تمرکز دارند. همهی این موارد علت به وجود آمدن سیستمهای کروز شد سیستمهای کروز کنترل به منظور حفظ سرعت خودرو در مقداری ثابت که توسط راننده تعیین میگردد طراحی شدهاند و جالب است که بدانید مدت زیادی است که در بازار حضور دارند. اولین سیستمهای نصب شده در خودروها از سال ۱۹۰۰ وجود داشته و از تکنولوژی مکانیکی شبیه به سیستمهای جلوگیری کننده که از سرعت بیشازحد خودروها بهره میبردند.
AEB سیستم ترمز اضطراری چیست؟
کمی بعدتر سیستمهای کروز کنترل میتوانستند سرعت خودرو را از روی کابل سرعتسنج یا حرکت میللنگ تشخیص دهند. امروزه البته سیستمهای کروز کنترل استاندارد کاملاً الکترونیکی هستند اما اصول سیستمها همان شکل باقی مانده است.
🔸راننده به سرعت معینی میرسد و کروز کنترل را تنظیم میکند و سپس پای خود را از روی پدال گاز برمیدارد. این سیستم هم به آرامش و راحتی راننده کمک میکند و به خاطر حذف انرژی اضافی مصرف شده توسط راننده به واسطهی افزایش و کاهش سرعت باعث کاهش مصرف سوخت نیز میشود. عموماً لمس پدال ترمز کروز کنترل را از مدار خارج میکند درحالیکه سوئیچ resume باعث خواهد شد که سرعت خودرو به همان سرعت انتخاب شده بازگردد. سوئیچهای الکترونیکی یا اهرمها نیز برای افزایش یا کاهش سرعت بکار میروند و عملکرد محدودکنندهی سرعت نیز در این سیستمها وجود دارد.
🔸این سیستم اولین بار در آمریکا محبوب شد جایی که رانندگان اغلب در جادههای طولانی و مستقیم و باز رانندگی میکردند. در اروپا که جادههای پیچدار و پرترافیک بیشتری دارد کروز کنترل بهصورت نمادین در خودروهای لوکس نصب گردید. اگرچه که با ارزانتر شدن تکنولوژی و سیستمهای الکترونیکی، این سیستم هم اکنون جزو تجهیزات استاندارد اکثر خودروهای معمولی است.
✅تفاوت کروز کنترل تطبیقی در چیست؟
هر فردی که با خودروی مجهز به کروز کنترل استاندارد در جادههای شلوغ رانندگی کرده باشد به سرعت یک مشکل ساختاری را تشخیص میدهد. این سیستم شاید در ساعت ۳ صبح. زمانی که خودروی دیگری در جاده وجود ندارد عالی باشد اما در اکثر مواقع به دلیل ترافیک موجود مجبورید که سرعت خود را کاهش یا افزایش دهید و به همین دلیل کروز کنترل سیستمی زائد جلوه میکند.
اینجا همان جایی است که کروز کنترل تطبیقی وارد بازی میشود. (آ سی سی )از تکنولوژی رادار یا لیزر استفاده کرده و با اسکن جاده و تشخیص تغییرات سرعت خودروی جلویی و تنظیم سرعت خودروی شما با استفاده از پدال گاز و ترمز فاصلهی مناسب با خودروی جلویی را حفظ میکند. شما از این سیستم همانند کروز کنترل معمولی استفاده میکنید اما کنترلی اضافی وجود دارد که به شما اجازه میدهد
تا فاصله را با خودروی جلویی تنظیم نمایید. اولین راداری در مرسدس بنز S کلاس ۱۹۹۹ معرفی شد اما از آن زمان ورود تکنولوژیهای پیشرفته تری چون ترمز اضطراری خودکار و دستیار حفظ خودرو در بین خطوط به این معنی بوده که ACC نیز جزئی از بستهی تکنولوژیهای رانندگی پیشرفته بوده است. جدیدترین سیستمها از سیستم GPS برای هوشمندی بیشتر استفاده میکنند.
سیستم ترمز اضطراری سیستم چگونه کار میکند؟
سیستم ترمز اضطراری خودکارAEB
“درست مانند جدیدترین سیستمهای انطباقپذیر کنترل سرعت (ACC) (کروز کنترل) سیستمهای AEB نیز از طریق حسگرهای رادار(و بعضا لیزر) کار میکنند که سطح پیش رو را برای تشخیص موانع احتمالی اسکن میکنند. در واقع هر دو سیستم ACC و AEBمعمولا از حسگرهای مشابهی استفاده میکنند البته برخی سیستمهای AEB از یک دوربین برای تشخیص عابرین پیاده در کنار مسیرخودرو نیز بهره میگیرند.
جهت تحلیل آنی خطر برخورد از الگوریتمهای پیچیدهای استفاده میشود و سیستم AEB در وهله اول با ایجاد صداها و چراغهای هشداردهنده احتمال بروز خطر را آشکار میکند و سپس در صورت عدم واکنش به موقع راننده از حداکثر نیروی ترمز جهت جلوگیری از برخورد استفاده میکند.
شایان ذکر است که اگر درست پیش از برخورد، با سرعت بالایی در حال حرکت باشید
سیستم ترمز اضطراری در نهایت میتواند بخشی از سرعت شما را پیش از بروز برخورد کاهش دهد.
در سرعت های پایین تر درون شهری اما احتمال جلوگیری کامل از برخورد بالاتر خواهد بود.”