تکنولوژی های جدید به کار رفته در خودروهای
تکنولوژی جدیدی بنام کلیرموشن(Clearmotion)یا حرکت روان اخیرا وارد دنیای خودرو شده است و کمپانی بی ام و در برخی از ماشین های جدیدش از آن استفاده نموده است. با این تکنولوژی وقتی خودرو از روی موانع و ناهمواریها عبور می کند تعادلش به میزان بسیار زیادی حفظ می شود.
سیستم AFS چیست؟
وظیفه این سیستم چیست؟
سیستم AFS یا Adaptive Front light SYSTEM این سیستم وظیفه دارد چراغ های جلویی خودرو را برای دید بهتر در سر پیچ ها،به چرخش درآورد.
سنسور زاویه فرمان میزان چرخش و جهت چرخش فرمان را به ECU خودرو به صورت پالس ارسال میکند و ECU به موتور چراغ های جلو که Servo نام دارد دستور میدهد تا چراغ ها به میزان لازم و در جهت چرخش خودرو به چرخش دراید تا دید بهتر را برای راننده فراهم سازد.
تکنولوژی های پیشرفته موتور خودروها
سیستم روشن و خاموش اتوماتیک (ASS) Auto Start – Stop System:
این سیستم که با نام سیستم سوئیچینگ اتوماتیک نیز شناخته می شود، با خاموش کردن اتوماتیک خودرو در توقف های طولانی می تواند باعث کاهش مصرف سوخت گردد. یعنی هر گاه مدت زمان توقف خودرو از حد مشخصی بیشتر شود، موتور به صورت خودکار خاموش می گردد. البته این سیستم می تواند توسط راننده به صورت فعال و یا غیرفعال در آید.
در حالتی که این سیستم توسط راننده فعال گردیده است، اگر خودرو توقف گردد و دنده در حالت خلاص قرار داده شود و پدال کلاچ نیز رها گردد، موتور به صورت خودکار پس از چند ثانیه خاموش می شود. مجددا با قرار دادن دنده در وضعیت دنده یک و رها کردن پدال کلاچ می توان موتور را بدون تاخیر و به سرعت روشن نمود.
در این سیستم، سنسورهایی وجود دارد که اطلاعاتی را به ECU گزارش می دهند
موتورهای چندسوپاپه Multi Valve Engines:
در موتورهای معمولی، هریک از سیلندرها، دارای یک سوپاپ هوا و یک سوپاپ دود می باشند. در این حالت معمولا اندازه سوپاپ هوا بزرگتر از سوپاپ دود است. زیرا گازهای خروجی دارای فشار کافی می باشند، اما هوای ورودی با فشار اتمسفر وارد می گردد.
✅ اما در برخی از موتورهای جدید، به منظور هواکشی و تخلیه بهتر موتور از چندین سوپاپ استفاده می شود. به کارگیری سوپاپ های بیشتر باعث کاهش لرزش سوپاپ، عملکرد بهتر موتور و افزایش راندمان حجمی موتور می شود. در یک مدل مرسوم که دارای چهار سوپاپ است، دو سوپاپ هوا و دو سوپاپ دود وجود دارد. در مدل سه سوپاپه نیز دو سوپاپ هوا و فقط یک سوپاپ دود وجود دارد؛ چون دود می تواند راحت تر خارج گردد.
از مدل های مختلف چندسوپاپه می توان به یک سوپاپ هوا و یک سوپاپ دود، دو سوپاپ هوا و دو سوپاپ دود، سه سوپاپ هوا و دو سوپاپ دود نام برد.
آشنایی با تکنولوژی موتور های شش زمانه (Six Stroke Engines)(Six Cycle Engines)
- موتورهای شش زمانه یکی از طرح های جدید است که در یک سیکل کاری آن، دو مرتبه قدرت تولید می شود. البته سیکل کاری موتور شش زمانه در شش کورس پیستون و یا سه دور گردش میل لنگ تکمیل می گردد.
- در موتور های شش زمانه علاوه بر محفظه احتراق اصلی، یک محفظه پیش گرمکن هوا نیز وجود دارد. این محفظه در مجاورت محفظه احتراق اصلی قرار گرفته است. بنابراین هنگامی که هوا وارد این محفظه می شود، در اثر انتقال حرارت داغ می شود.
- در موتورهای شش زمانه، ابتدا هوا به تنهایی وارد سیلندر می گردد و پاشش سوخت در مراحل بعدی انجام می شود. به همین دلیل موتورهای شش زمانه جز موتورهای اشتعال – تراکمی(دیزل) محسوب می گردند.
- استفاده از موتور های شش زمانه می تواند تا 40 درصد، میزان مصرف سوخت را کاهش دهد.
- همچنین راندمان حرارتی آن بالاتر و در حدود 50 درصد است. در صورتیکه در موتور های احتراق داخلی چهار زمانه، راندمان حرارتی در حدود 30 درصد می باشد.
- میزان آلایندگی و آلودگی صوتی آن هم کمتر است.
آشنایی با آپشن Auto Hold
اگر در شهرهای بزرگ و پرترافیکی مثل تهران زندگی میکنید، آپشن اتوهلد (Auto Hold) برای شما بسیار کاربردی خواهد بود. با بهرهگیری از این آپشن دیگر نیاز به بازی با گاز و ترمز در ترافیکهای نهچندان روان نیست و خودرو بهمحض برداشتن پا از روی پدال گاز، به وضعیت ثابت (ترمزهای درگیر) میرسد. بهبیاندیگر شما تنها نیاز به گازدادن برای جلو رفتن در ترافیک خواهید داشت و ترمز بهصورت خودکار عمل میکند.
زمانی که خودرو در ترافیک قرار میگیرد راننده نیاز است که بهکرات ترمز را بفشارد و سپس اهرم دنده را خلاص کند و بهمنظور حرکت دوباره باید اهرم دنده را در حالت حرکت قرار دهد و سپس پدال گاز را بفشارد. این چرخه تا زمانی که از ترافیک خلاص نشوید ادامه خواهد داشت و باعث خستگی زیاد عضلات پا و دست خواهد شد. این سیستم با فشردن دکمه Auto Hold فعال شده و بعدازآنکه پا را از روی پدال گاز برمیدارید، خودرو بدون فشردن پدال ترمز، میایستد.
لینک کوتاه مقاله برای اشتراک گذاری: https://b2n.ir/carelec