دلایل ریپ زدن خودرو در دنده یک

دلایل ریپ زدن خودرو در دنده یک

دلایل ریپ زدن خودرو در دنده یک

 

تنظيم موتور خودرو

لپ کلام ریپ زدن خودرو:

داشتن ماشین مسئولیت های مهمی را به همراه دارد و در کنار لذت رانندگی وسیله نقلیه مورد نظرتان، ممکن است با مشکلات تعمیر و نگهداری نیز مواجه شوید. برای رفع این مشکلات، کسب دانش کافی در مورد مسائل اساسی خودروها و نقاط ضعف آنها ضروری است.

🚗 “ریپ کردن” خودرو به تکان خوردن ناگهانی وسیله نقلیه در هنگام استارت زدن یا رانندگی اطلاق می شود.
🛠️نشانه های رایج پارگی شامل صداهای غیرعادی و ناراحتی مسافران است که می تواند به اجزای داخلی خودرو نیز آسیب برساند.

🔧 دلایل ریپ زدن ماشین عبارتند از:

  • انژکتورهای سوخت کثیف می تواند منجر به کاهش قدرت موتور، به ویژه در هنگام شتاب گیری یا رانندگی مداوم شود.
  • مسدود شدن ورودی هوا می تواند مانع از مخلوط مناسب سوخت و هوا شود و بر شتاب تاثیر بگذارد.
  • شمع های فرسوده یا کثیف ممکن است از احتراق کارآمد سوخت جلوگیری کند و باعث شتاب ضعیف شود.
  • فیلترهای هوای کثیف می توانند آلاینده ها را جمع کنند و بر توانایی خودرو برای شتاب گیری تأثیر بگذارند.
  • سیلندرهای آسیب دیده می تواند منجر به از کار افتادن موتور و خاموش شدن ناگهانی آن شود.
  • گرفتگی مبدل‌های کاتالیزوری می‌تواند باعث کاهش قدرت و توقف در هنگام شتاب‌گیری شود.
  • خطوط سوخت آسیب دیده ممکن است منجر به از دست دادن نیرو یا حتی آتش سوزی موتور شود.
  • کاربراتورهای معیوب، به ویژه در خودروهای قدیمی، می تواند منجر به عملکرد ضعیف موتور شود
  • 🚗 تعریف شلیک ناقص موتور خودرو: اشتباه موتور خودرو یا «پارگی» به تکان خوردن یا تکان ناگهانی موتور وسیله نقلیه در هنگام راه اندازی یا هنگام رانندگی اشاره دارد.

🛠️ علل خاموشی موتور خودرو:

🚗 انژکتورهای سوخت کثیف: انژکتورهای سوخت کثیف می توانند منجر به از دست دادن قدرت موتور به خصوص در هنگام شتاب گیری شوند.
🌬️ گرفتگی ورودی هوا: گرفتگی ورودی هوا می تواند مخلوط هوا و سوخت را مختل کند و بر شتاب تاثیر بگذارد.
🕯️ شمع‌های فرسوده یا کثیف: شمع‌های فرسوده یا کثیف ممکن است سوخت را به طور موثر مشتعل نکنند و باعث شتاب ضعیف شوند.
🚰 گرفتگی مبدل‌های کاتالیزوری: گرفتگی مبدل‌های کاتالیزوری می‌تواند منجر به فشار برگشتی و خاموش شدن موتور در هنگام شتاب‌گیری شود.
⛽ خطوط سوخت آسیب دیده: خطوط سوخت آسیب دیده می تواند باعث نشت سوخت و در نتیجه احتراق ناقص موتور شود.
🚙 کاربراتورهای معیوب (در خودروهای قدیمی): کاربراتورهای معیوب می تواند منجر به عملکرد ضعیف موتور و احتراق ناقص به خصوص در خودروهای قدیمی شود.

 

یکی از ضروری ترین وسایل نقلیه ماشین می باشد که در برخی مواقع دچار عیوب و مشکلاتی می شود. یکی از این مشکلات ریپ زدن ماشین در حین حرکت است که می توان بدون اینکه نیاز به افراد متخصص باشد آن را برطرف نمود. 

اگر موتور خودرو درست کار کند، هیچ لرزش و صدای غیر عادی از آن شنیده نمی شود، اما اگر بعد از روشن شدن، ریپ بزند، یکی از ایرادهای زیر را دارد:

1. سیستم برق رسانی مشکل دارد که شامل شمع، وایر و کوئل است.
2. اگر به هر دلیل سوخت یا برق به یکی از سیلندرها نرسد، مثلا کوئل به یکی از سیلندرها برق ندهد، یا سوزن انژکتور در یکی از سیلندرها بنزین را درست تزریق نکند، آن سیلندر کار نکرده و نقش خود را در چرخه حرکت های موتور بازی نمی کند، در نتیجه موتور دچار لرزش و ریپ زدن می شود.
3. نسبت مخلوط بنزین و هوا مناسب نیست که دلایل آن عبارتند از:

  •  ضعیف بودن فشار بنزین به دلیل خرابی پمپ بنزین یا کیپ شدن فیلتر بنزین
  •  خرابی سوزنهای انژکتور ماشین
  •  خرابی یا کثیفی دریچه گاز و یا سنسورهای مربوط به هوای ورودی. (که در اینصورت، با استفاده از اسپری شوینده “گانک” در دریچه گاز مشکل حل می شود)
  • مخلوط بودن بنزین با آب یا مواد دیگر

4. خراب بودن سنسورهای فشار هوا

5. خراب بودن سنسورهای اکسیژن

6. خراب و یا معیوب بودن سنسورهای انژکتور

7. عدم تنظیم پیچ گاز برای خودروهای سیمی

8.خراب بودن واشر سرسلندر 

دلایل ریپ زدن خودرو در دنده یک

دلایل ریپ زدن خودرو در دنده یک

برخی از دلایل ریپ زدن موتور در حال حرکت:

1- گرفتگی فیلتر بنزین

2- فشار بنزین پایین است،فشار پمپ بنزین باید 2.5 تا 3 بار باشد.

3- ایراد سخت افزار یا نرم افزار ECU

اکتان چیست و باعث چی عملی میشه؟؟؟

ببینید اکتان بالا یعنی انفجار دیرتر… بنزینی که اکتان بیشتر داره یعنی دیرتر منفجر میشه… بله دقیقا درسته یکوقت فکر نکنید حواسم نبوده و مطلبو جابجا نوشتم… در خودروهای جدید بنا به دلایل بهینه سازی و محیط زیستی متخصصان خودرو مجبور شدن که تراکم محفظه احتراق رو بالا ببرن و بنزین عادی با وجود تراکم بالا گاهی به دلیل فشار بالا و نتیجتأ دمای بالا حین متراکم شدن مخلوط سوخت و هوا قبل از رسیدن پیستون به منطقه نهایی یا لحظه مرگ سیلندر منفجر شده و باعث ایجاد ضربه و خودسوزی و در نتیجه ریپ زدن خودرو میشود… برای جلوگیری از این پدیده اکتان بنزین رو میبرن بالاتر تا با این دما منفجر نشه و حتما بعد از ایجاد جرقه شمع منفجر شود…
تمام قضیه و فرق بنزین عادی با سوپر همینه که گفته شد… ولی حتی بعضا شنیدم عده ای بر این باورند که بنزین سوپر قدرت و خاصیت اشتعال پزیری بالاتری داره…
این تفکر کاملا اشتباست..
ولی بنزین یورو۴… این سوخت تنها تفاوت مهمش آلایندگی کمترشه و از نظر اکتان یک چیزی بین سوپر و بنزین معمولیست… و از جایی که موتورهای یورو۴ مخصوصا در بخش سنسور اکسیژن با سوخت یورو۴ طراحی شدن، زمانی که شما از بنزین یورو۴ در این خودروها استفاده کنید طبعا مصرف سوختتون میاد پایین…
دوستان عزیز در خودروهای امروزی بنابه تراکم بالای پیستونها در بهترین حالت گاهی بازم خودرو دچار خود سوزی میشه و حداقل موتور در اون درجه از آوانسی که نیازه کار نخواهد کرد. البته دقت کنید بخش اعظمی از این مشکل توسط ایسیو مدیریت و تصحیح میشه ولی بازم مشکل وجود داره مخصوصا اگه خودرو کارکرده باشه! همین عامل باعث میشه زمانی که از بنزین سوپر استفاده میکنید مصرفتون بیاد پایین

دلایل ریپ زدن خودرو در دنده دو

1. پلاتین سوخته یکی از شایع ترین علل ریپ زدن خودرو در سرعت بالا است. شما به کمک یک برس زبر می توانید این سوختگی را رفع کنید اما اگر شکل پلاتین تغییر کرده باشد باید حتما آن را تعویض کنید.

2. خراب بودن سر سیلندر یا ترک خورده بودن آن. البته اگر این مشکل هنگام فعالیت موتور اتفاق می افتد احتمال سوختگی واشر سر سیلندر نیز وجود دارد.

3. هر گونه ایراد در شمعها 

4. خراب بودن یا کثیف شدن وایرها

برخی از دلایل کپ کردن موتور در اتومبیل های مختلف داخلی

در انواع ماشین های 206، پراید، پژو 405، پژو پارس، سمند و تندر 90

1. معمولاً موتور 206 تیپ 2 ،کوپ می کند، این اتفاق برای سایر خودرو های مذکور کمتر اتفاق می افتد.

2. در 206 تیپ 2، اگر ECU ، ساژم S2000 و موتور TU3 باشد، معمولا کپ کردن به دلیل خرابی سنسور اکسیژن است و غالباً علائم آن خام سوزی بنزین، بوی بد اگزوز، روشن شدن چراغ چک خواهد بود.

3. در 206 تیپ 2، اگر ECU از نوع Valeo باشد، و سایر موارد مشکلی نداشته باشند، علت کوپ کردن ایراد نرم افزاری ECU است که در حال حاضر راه حلی برای آن پیدا نشده است.

4. یکی دیگر از دلایل کپ کردن موتور، خرابی، کثیف یا چرب بودن سنسور فشار هوای ورودی است.

5. ممکن است کپ کردن به دلیل تمیز نبودن سنسور دور موتور (دور در دقیقه) باشد.

6. ممکن است کپ کردن به دلیل افت فشار بنزین ورودی باشد. (افت فشار بنزین ورودی می تواند ناشی از ضعیف شدن پمپ بنزین، کیپ شدن فیلتر بنزین، تنبل شدن انژکتورها و … باشد).

7- و همچنین مواردی مثل هواکشیدن مانیفولد ورودی و انژکتورها ( بعلت عدم آب بندی اورینگ ) را می توان اشاره کرد .

 

یکسری نکات مهم در مورد ریپ زدن خودروهای داخلی 

⚙️ روش ریست دریچه گاز برای پژو 206 و 405 که دارای مشکلات ریپ زدن، خاموش کردن یا بالارفتن دور موتور هستند:

1. سویچ را باز کنید
2. 10 ثانیه بعد ببندید
3. 10 ثانیه بعد باز کنید
4. 10 ثانیه بعد ببندید
5. 10 ثانیه بعد باز کنید و یکبار پدال گاز را تا انتها فشار دهید و رها کنید و سوییچ را ببندید.
6. حال بدون فشار دادن پدال گاز خودرو را روشن کنید,
7. در این زمان دریچه گاز معرفی و ریست شده است.

 

سنسور کیلومتر 

سنسوری است که سرعت خودرو را با استفاده از چرخدنده مستقر بر شافت خروجی گیربکس« و در برخی خودروها، خروجی دیفرانسیل » به پشت آمپر و ecu
ارسال می کند.

خودروهای خیلی جدید این سنسور را ندارند بلکه ecu این اطلاعات را با در نظر گرفتن میانگین سرعت چرخها که از سنسور سرعت چرخها که برای سیستم ترمز ABS لحاظ شده دریافت می کند.

✳️علایم خرابی

  • از کار افتادن نشانگر کیلومتر در پشت آمپر
  • شلاق زدن عقربه کیلومتر
  • خاموش شدن خودرو در دست اندازها و گاها پشت چراغ قرمز
  • گاز نخوردن موتور از دور موتور سه هزار به بعد
  • بالا رفتن مصرف سوخت
  • ریپ زدن خودرو هنگام حرکت
  • در برخی موارد روشن شدن چراغ چک

 

تنظیم موتور

دلایل ریپ زدن خودرودلایل ریپ زدن خودرو در دنده یکدلایل ریپ زدن ماشینریپ زدن خودرو

جواد میرزاییمشاهده نوشته ها

سلام دوستان جواد میرزایی هستم کارشناسی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات گرایش کسب و کار الکترونیک دانشگاه تهران -عاشق یادگیری به خصوص در زمینه دیجیتال مارکتینگ در حال حاضر در زمینه های -طراحی سایت -SEO یا بهینه سازی سایت برای موتور های جستجو -تولید محتوا-کپی رایتر -لینک سازی برای سایت ها از هر نوعی -تجزیه و تحلیل تخصصی رقبا در زمینه SEO-بازاریابی الکترونیکی و خیلی کارهای دیگر در این زمینه فعالیت می کنم. جواد میرزایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای ما پیام بفرستید

    آدرس

    مشهد-بلوارکوشش-30متری فرعی گاراژدارها(خبیری)-خبیری13-بعدازچهاراه اول پلاک124

    شماره تماس

    شماره تماس الکترونیک کار

    05133430013

    ایمیل ما

    mirzaeejavad69@gmail.com

    اینیستاگرام