تعمیر سنسور دور موتور: علائم خرابی و مراحل تعویض

تعمیر سنسور دور موتور

تعمیر سنسور دور موتور


راهنمای کامل سنسور دور موتور: علت اصلی روشن نشدن خودرو شما!

تصور کنید در حال رانندگی هستید و ناگهان موتور خودرو خاموش می‌شود، یا بدتر از آن، صبح برای رفتن به محل کار، هرچقدر استارت می‌زنید، خودرو روشن نمی‌شود. در بسیاری از این موارد، مقصر اصلی یک قطعه کوچک اما فوق‌العاده حیاتی به نام سنسور دور موتور (Crankshaft Position Sensor) است.

این سنسور، قلب تپنده سیستم جرقه‌زنی و پاشش سوخت خودروی شماست. اما علائم خرابی آن چیست؟ و آیا واقعاً خرابی آن می‌تواند مانع از روشن شدن خودرو شود؟ در این راهنمای جامع از مجموعه تخصصی الکترونیک کار، به تمام سوالات شما پاسخ می‌دهیم و شما را با تعمیر سنسور دور موتو آشنا می‌کنیم.

سنسور دور موتور چیست و چرا اینقدر مهم است؟

سنسور دور موتور یا “سنسور موقعیت میل‌لنگ”، یک قطعه الکترونیکی است که وظیفه دارد دو اطلاعات حیاتی را به صورت لحظه‌ای به ECU (کامپیوتر خودرو) گزارش دهد:

  1. سرعت چرخش میل‌لنگ (دور موتور – RPM)

  2. موقعیت دقیق پیستون‌ها (به خصوص نقطه مرگ بالای سیلندر یک)

ECU با استفاده از این اطلاعات، زمان دقیق جرقه‌زنی شمع‌ها و پاشش سوخت انژکتورها را محاسبه و تنظیم می‌کند. به زبان ساده، تا زمانی که این سنسور به ECU نگوید که موتور در حال چرخیدن است و پیستون‌ها در چه موقعیتی قرار دارند، ECU هیچ فرمانی برای پاشش سوخت یا ایجاد جرقه صادر نخواهد کرد.

تعمیر سنسور دور موتور

آیا خرابی سنسور دور موتور باعث روشن نشدن ماشین می‌شود؟

پاسخ کوتاه و قاطع: بله، قطعاً!

خرابی کامل سنسور دور موتور، یکی از شایع‌ترین دلایل روشن نشدن خودرو است، در حالی که استارت به خوبی عمل می‌کند.

چرا؟ چون وقتی سنسور خراب است، هیچ سیگنالی به ECU ارسال نمی‌شود. از نظر ECU، موتور خاموش و بی‌حرکت است، حتی اگر شما در حال استارت زدن باشید. در نتیجه، کامپیوتر خودرو اجازه کار به پمپ بنزین و سیستم جرقه‌زنی (کوئل‌ها) را نمی‌دهد. در این حالت، شما صدای کار کردن استارتر را می‌شنوید، اما موتور هرگز روشن نخواهد شد زیرا نه سوختی پاشیده می‌شود و نه جرقه‌ای زده می‌شود.

۵ علامت کلیدی خرابی سنسور دور موتور

خرابی این سنسور همیشه به صورت ناگهانی و با روشن نشدن خودرو بروز نمی‌کند. گاهی اوقات، علائم هشداردهنده‌ای وجود دارد که باید به آن‌ها توجه کنید:

  1. روشن نشدن خودرو (با وجود سالم بودن استارت): این اصلی‌ترین و نهایی‌ترین علامت خرابی کامل سنسور است.

  2. خاموش شدن ناگهانی خودرو در حین حرکت: به خصوص زمانی که موتور گرم می‌شود، مقاومت داخلی سنسور بالا رفته و ممکن است سیگنال آن قطع شود و موتور ناگهان خاموش شود.

  3. استارت خوردن طولانی و سخت: اگر خودرو پس از چند ثانیه استارت زدن مداوم روشن می‌شود، می‌تواند نشانه ضعیف شدن سیگنال سنسور باشد.

  4. ریپ زدن و بد کار کردن موتور: ارسال سیگنال‌های اشتباه یا منقطع از سوی سنسور، باعث بهم ریختن زمان‌بندی جرقه و پاشش سوخت شده و موتور دچار لرزش و احتراق ناقص می‌شود.

  5. بالا و پایین رفتن غیرعادی دور موتور: ممکن است ببینید که عقربه دورشمار موتور به صورت نامنظم حرکت می‌کند یا در حین رانندگی پرش دارد.

تعمیر یا تعویض سنسور دور موتور؟

همانند سنسور اکسیژن، سنسور دور موتور نیز یک قطعه الکترونیکی پلمپ و غیرقابل تعمیر است. ساختار داخلی آن شامل یک آهنربا و یک سیم‌پیچ است که به مرور زمان یا در اثر حرارت بالای موتور، خاصیت خود را از دست می‌دهد.

هرگونه تلاش برای تعمیر این قطعه بی‌فایده بوده و تنها راه‌حل قطعی و استاندارد، تعویض آن است.

مراحل کلی تعویض سنسور دور موتور

محل قرارگیری این سنسور بسته به نوع خودرو متفاوت است، اما معمولاً در نزدیکی پولی سر میل‌لنگ (در جلوی موتور) یا روی پوسته گیربکس (در مقابل دنده‌های فلایویل) نصب می‌شود.

  1. ایمنی: ابتدا بست منفی باتری را جدا کنید.

  2. مکان‌یابی: سنسور را پیدا کنید. ممکن است برای دسترسی به آن نیاز به باز کردن قطعات دیگری باشد.

  3. جداسازی: سوکت برق سنسور را جدا کرده و سپس تنها پیچی که آن را نگه داشته است را باز کنید.

  4. تمیزکاری: قبل از نصب سنسور جدید، نوک آن و محل نصب را از هرگونه براده فلز، روغن و آلودگی تمیز کنید. وجود براده می‌تواند در عملکرد سنسور جدید اختلال ایجاد کند.

  5. نصب: سنسور جدید را در جای خود قرار داده، پیچ آن را ببندید و سوکت برق را متصل کنید.

  6. تست: بست باتری را وصل کرده و خودرو را استارت بزنید.

هشدار: اگرچه تعویض این سنسور ساده به نظر می‌رسد، اما دسترسی به آن در برخی خودروها بسیار دشوار است و نیاز به ابزار مخصوص دارد. همچنین تشخیص قطعی خرابی آن نیازمند دیاگ است تا با قطعات دیگر اشتباه گرفته نشود.

هزینه تعویض سنسور دور موتور

هزینه تعویض این قطعه به مراتب کمتر از بسیاری از تعمیرات دیگر است و شامل دو بخش است:

  • قیمت سنسور: برای خودروهای داخلی مانند پراید، پژو و سمند، قیمت سنسور دور موتور معمولاً بین ۱۵۰ تا ۵۰۰ هزار تومان است. این قیمت برای خودروهای وارداتی به مراتب بالاتر خواهد بود.

  • اجرت تعویض: بسته به سختی دسترسی به سنسور در مدل‌های مختلف خودرو، اجرت تعویض آن معمولاً بین ۱۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان است.

الکترونیک کار: تشخیص دقیق، تعویض اصولی در مشهد

مهم‌ترین بخش در مواجهه با خودرویی که روشن نمی‌شود، تشخیص صحیح است. یک تشخیص اشتباه می‌تواند شما را متحمل هزینه‌های اضافی برای تعویض قطعات سالم کند.

در مجموعه تخصصی الکترونیک کار در مشهد، ما با استفاده از دستگاه‌های دیاگ پیشرفته و دانش فنی کارشناسان خود، ابتدا مشکل اصلی خودروی شما را به دقت ریشه‌یابی می‌کنیم.

  • عیب‌یابی تخصصی برای اطمینان از خرابی سنسور دور موتور

  • استفاده از سنسورهای باکیفیت و اورجینال برای تضمین عمر و عملکرد صحیح

  • تعویض سریع و اصولی حتی در خودروهایی که دسترسی دشواری دارند

اگر خودروی شما روشن نمی‌شود یا با علائم ذکر شده مواجه است، قبل از هر اقدامی با ما تماس بگیرید. اجازه دهید تخصص ما، آرامش را به شما بازگرداند.

تنظیم موتورکامپیوتر خودرو

جواد میرزاییمشاهده نوشته ها

سلام دوستان جواد میرزایی هستم کارشناسی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات گرایش کسب و کار الکترونیک دانشگاه تهران -عاشق یادگیری به خصوص در زمینه دیجیتال مارکتینگ در حال حاضر در زمینه های -طراحی سایت -SEO یا بهینه سازی سایت برای موتور های جستجو -تولید محتوا-کپی رایتر -لینک سازی برای سایت ها از هر نوعی -تجزیه و تحلیل تخصصی رقبا در زمینه SEO-بازاریابی الکترونیکی و خیلی کارهای دیگر در این زمینه فعالیت می کنم. جواد میرزایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای ما پیام بفرستید

    آدرس

    مشهد-بلوارکوشش-30متری فرعی گاراژدارها(خبیری)-خبیری13-بعدازچهاراه اول پلاک124

    شماره تماس

    شماره تماس الکترونیک کار

    05133430013

    ایمیل ما

    mirzaeejavad69@gmail.com

    اینیستاگرام