تعمیرات فرمان برقی خودروهای هیوندا | کیا

تعمیرات فرمان برقی

تعمیرات فرمان برقی خودروهای هیوندا | کیا

 

تعمیرات فرمان برقی خودروهای هیوندا و کیا  عیب یابی و رفع مشکلات  فرمان های برقی خودروهای کیا و هیوندای وتعمیرات تخصصی پاور استرینگ در کلینیک تخصصی الکترونیک کار

فرمان برقی یا EPS خودرو چیست؟

چیزی که ما به‌عنوان فرمان برقی ازیاد می‌کنیم در اصل  همان سیستم کمکی برقی فرمان است و به این معنی نیست که فرمان خودرو از طریق نیروی برق به چرخش در می‌آید. این سیستم در خودروها جایگزین سیستم فرمان با نیروی کمکی هیدرولیک شده است و در آن یک موتور الکتریکی کوچک برقی وظیفه ایجاد نیروی اضافی برای راحتی در چرخاندن فرمان را بر عهده دارد.

مزیت استفاده از این سیستم آن است که توانی از موتور نمی‌گیرد فقط در صورت لازم  (زمان چرخاندن فرمان) وارد عمل می‌شود در صورتی که فرمان هیدرولیک همیشه در مدار است و بخشی از توان موتور را می‌گیرد.

زمانیکه که برق خودرو قطع شود  سیستم کمکی از مدار خارج می‌شود و فرمان سفت خواهد شد اما همچنان راننده می‌تواند فرمان را با نیروی خیلی زیاد(منظوریکم سفت تر از یک فرمان معمولی ) بچرخاند. 

نحوه عملکرد فرمان برقی EPS

اگر چه برخی از سیستم های قدیمی عملا الکتروهیدرولیک بودند به طوری که از یک الکتروموتور برای به حرکت در آوردن پمپ هیدرولیک استفاده می شد اما نسل جدید فرمان های برقی  بطور کلی الکتریکی و الکترونیکی است جعبه فرمان از یک میل دندانه دار و یک موتور الکتریکی که روی میل فرمان میل دندانه دار بسته شده است تشکیل شده  هنگامی که راننده غربیلک را به حرکت در می آورد سنسورهای فرمان جهت و سرعت چرخش غربیلک را بدست می آورد این اطلاعات همراه با شکل های ورودی از سنسور گشتاور پیچشی بسته شده روی شفت فرمان کنترل یونیت سیستم فرمان را تغذیه می کند دیگر ورودی ها مثل سرعت خودرو و کنترل کشش  یا سیستم کنترل پایداری خودرو برای تصمیم گیری مقدار کمک مورد نیاز و چگونگی فرمان ملاک هستند سپس کنترل یونیت برای چرخش به مقدار صحیح به موتو فرمان می دهد سنسور روی موتور از میزان چرخش موتور به کنترل یونیت فیدبک می دهد.پس کنترل یونیت موقعیت موتور را نیز مورد نظارت قرار می دهد

 

تعمیر سیستم فرمان برقی

فرمان الکتریکی(EPS)

EPS مشابه فرمان هیدرولیکی عمل می کند ولی از لحاظ ساختار متفاوت بوده و دارای مزایای زیادی نسبت به نوع هیدرولیکی است.
این سیستم دردهه ی ۷۰ برای اولین بار مطرح گردید اما ساخت و کاربرد عملی آن از سال ۱۹۹۳ شروع گردید.
اولین بار توسط شرکت HONDA در اتومبیل های رالی NSX مورد استفاده قرار گرفت. در این نوع فرمان مشکل دائمی بودن عملکرد سیستم کمکی فرمان حل شده است یعنی سیستم الکتریکی زمانی عمل می کند که چرخشی در فرمان به وجود آید به عبارت دیگر گشتاوری موجود باشد.
فرمان الکتریکی از سه قسمت تشکیل شده است 

گشتاور سنسور (Torque Sensor)
موتور با جریان مستقیم(Motor Brushless DC)
واحد کنترل الکترونیکی یا ECU
نحوه عملکرد EPS

مزایای فرمان الکتریکی نسبت به فرمان هیدرولیکی:

۱- حذف پمپ هیدرولیک 
۲- حذف شیرهای کنترل و لوله های رابط
۳- حذف تسمه ها بین پمپ هیدرولیک و موتور اتومبیل 
۴- حذف جک هیدرولیک  و روغن هیدرولیک
۵- وزن کم نسبت به هیدرولیکی
۶- تغییرات کمتر در قسمت مکانیکی فرمان هنگام طراحی فرمان الکتریکی نسبت به هیدرولیک
7- فرمان الکتریکی به صورت Safe Fail است. چنانچه قسمت الکتریکی به دلایلی از کار افتد قسمت مکانیکی فرمان می تواند به کار ادامه دهد.
8- مقداری انرژی مصرفی در فرمان الکتریکی  حدود یک ششم انرژی مصرفی در فرمان هیدرولیک است. 
9 – کاهش حجم و اندازه نسبت به هیدرولیک
10 – مستقل بودن از موتور خودرو

11 – افزایش قابل ملاحظه عمر موثر نسبت به فرمان هیدرولیکی
12 – قابلیت ایمنی بالا در شرایط بحرانی

مشکلات احتمالی فرمان الکتریکی

خطا بر روی سنسور ترک
سفت شدن فرمان و نداشتن خطا در یونیت
سفت  شدن فرمان و داشتن خطا در یونیت
خطای مربوط به موتور برقی فرمان
خطای مربوط به سنسور زاویه فرمان
خطای Internal Fault

تعمیر فرمان برقی کیا سراتو
تعمیر فرمان برقی I30
تعمیر فرمان برقی هیوندای i20
تعمیر جعبه فرمان برقی هیوندای سانتافه
تعمیر فرمان الکترو هیدرولیک هیوندا جنسیس 
از مشکلات عمده فرمان الکتروهیدرولیک جنسیس 
پمپ هیدرولیک فعال نمی شود
پمپ خطای داخلی دارد
سنسور فشار روغن ارور دارد
فرمان سفت شده و یا گاهی سفت می شود

آموزشاخبار

تعمیر جعبه فرمان برقی هیوندای سانتافهتعمیر فرمان الکترو هیدرولیک هیوندا جنسیستعمیر فرمان برقیتعمیر فرمان برقی I30تعمیر فرمان برقی کیا سراتوتعمیر فرمان برقی هیوندای i20تعمیرات فرمان برقی خودروهای هیوندا کیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *