تعمیرسیستم فرمان برقی-پاوراسترینگ-EPS

تعمیر سیستم فرمان برقی

تعمیرسیستم فرمان برقی-پاوراسترینگ-EPS

 

فرمان الكتریكی یا (Electronic Power Steering (EPS   مانند فرمان هیدرولیکی  عمل می کند ولی از لحاظ ساختار متفاوت است و     دارای مزایای زیادی نسبت به نوع هیدرولیکی است. این سیستم در اواسط دهه 70 برای اولین بار مطرح گردید اما ساخت و کاربرد عملی آن از سال 1993 شروع گردید.  اولین بار شرکت HONDA در اتومبیل های رالی NSX از فرمان الکترونیکی استفاده نمود. در این سیستم مشکل دائمی بودن عملکرد سیستم کمکی فرمان حل شده به طوریکه  سیستم الکتریکی زمانی عمل می کند که چرخشی در فرمان به وجود آید به عبارت دیگر گشتاوری وجود داشته باشد.

فرمان الکتریکی از سه قسمت تشکیل شده که به سیستم فرمان مکانیکی اضافه می شود :

سنسورگشتاور (Torque Sensor)
موتور با جریان مستقیم (Motor Brushless DC)
واحد کنترل الکترونیکی (ECU)
تعمیر سیستم فرمان برقی

 

مزایای سیستم فرمان برقی 

عیب یابی و تعمیر سیستم فرمان برقی یا پاوراسترینگ EPS

این فرمان امروزه جایگزین فرمان هیدرولیک در خودروهای جدید شده است. یکی از مزیت های EPS حذف شدن پمپ هیدرولیک فرمان است  که از8تا10اسب بخار از قدرت موتور رامصرف می کند. همچنین حذف شدن مایع هیدرولیک شلنگها نشتیهای آن ونیز عدم نیاز به چک کردن آنها از مزیت های این سیستم  می باشد. این سیستم صدای کمتری از فرمان هیدرولیک دارد. همچنین این سیستم در مصرف سوخت نیز صرفه جویی می کند زیرا وزن کمی دارد. سیستم فرمان برقی با اندازه گیری های بسیاردقیق تنظیم می شود که تطبیق یافتن آن  برای کنترل های هیدرولیکی سخت می باشد این سیستم بوسیله بازبینی ورودی های غربیلک فرمان سرعت خودرو ودیگر عاملهای دینامیکی می تواند یک حرکت مستقیم برای خودرو مهیا کند. 

در عین حال چون با سیستم نرم افزاری هدایت می شود دقت فرمان و اعتدال آن و حساس بودن آنرا بالا می برد . سیستم فرمان برقی EPS  اولین بار روی خودروی  NSX Acura – Honda S2000 – Toyota Prius – Toyota RAV4  به اضافه تعداد زیادی از مدلهای  شورلت- پونتیاک  و غیره  استفاده شد .

 

 

 فرمان برقی چگونگی کارمی کند؟  

 

 

 

تعمیر سیستم فرمان برقی

 

   برخی از سیستم های قدیمی فرمان برقی الکتروهیدرولیک بودند به طوری که از یک الکتروموتور برای به حرکت در آوردن پمپ هیدرولیک استفاده می شد اما نسل جدید فرمان های برقی  بطورکلی الکتریکی و الکترونیکی شدند. جعبه فرمان از یک میل دندانه دار و یک موتور  الکتریکی که روی میل فرمان میل دندانه دار بسته شده است تشکیل شده است .

هنگامی که راننده غربیلک را به حرکت در می آورد سنسورهای فرمان و سرعت چرخش غربیلک را بدست می آورد این اطلاعات همراه با شکل های ورودی از سنسور گشتاور پیچشی  بسته شده روی شفت فرمان کنترل یونیت سیستم فرمان را تغذیه می کند دیگر ورودی ها مثل سرعت خودرو و کنترل کشش  یا سیستم کنترل پایداری خودرو( ESP ) برای تصمیم گیری مقدار کمک مورد نیاز و چگونگی فرمان ملاک هستند سپس کنترل یونیت برای چرخش به مقدار صحیح به موتر فرمان می دهد وسنسور روی موتور از میزان چرخش  موتور به کنترل یونیت فیدبک می دهد . پس کنترل یونیت موقعیت موتور را نیز مورد نظارت قرار می دهد .

 

اجزاء تشکیل دهنده سیستم فرمان برقی یا (EPS ) :  

 

 

جعبه فرمان :

 هنگامی که غربیلک فرمان به چرخش در می آید گشتاور فرستاده شده  موجب می شود که شفت ورودی به چرخش در آید . میل پیچشی که به شفت ورودی متصل است  می چرخند  تا اینکه گشتاور و نیروی متقابل آن مساوی شوند .سنسور گشتاور پیچش میل پیچشی را حس کرده و گشتاور به کار رفته در آن را به یک سیگنال الکتریکی تبدیل می کند .

موتور DC :

 این موتورنیروی لازم برای پیچیدن فرمان را تهیه می کند و  برای انتقال گشتاور تولیدی موتور به شفت اصلی از یک دنده مارپیچاستفاده می کند

مکانیزم تقلیل :

این مکانیزم نیروی کمکی موتور برقی را به شفت انتقال می دهد. این مکانیزم از یک حلقه دندانه دار که با شفت پینیون به حرکت در می آید و دنده پینیون که با شفت موتور یکی می شود. تشکیل شده است . نیروی کمکی موتور توسط مکانیزم تقلیل به شفت پینیون انتقال داده می شود و نیروی کمکی برای پیچیدن فرمان را فراهم می کند . 

سنسور TORQUE :

 این سنسور پیچش میل پیچشی را حس کرده و گشتاور به کار برده شده را به سیگنال الکتریکی تبدیل می کند.کنترل یونیت فرمان برقی از این سیگنالها استفاده می کند و نیروی کمکی که موتور DC باید فراهم کند را محاسبه می کند .

کنترل یونیت EPS:

این کنترل یونیت سیگنالها را از سنسورهای مختلف دریافت میکند وحالت خودرورا تشخیص داده واندازه جریانی را که باید در موتور DC بکاررفته شود را تعیین می کند. اگرکامپیوتر خودرو درکارکرد سیستم خطایی پیدا کند یک چراغ خطر آن را به راننده هشدارمی دهد. ECU خطاهارا ذخیره می کند و سیستم  EPS از مدار خارج میشود. اما خودرو هنوز قابلیت هدایت معمولی را دارا می باشد.

 

به منظور عیب یابی صحیح باید از دستگاه دیاگ مناسب ودقیق استفاده کرد و عوامل زیر را چک کرد در دستگاه دیاگ:

1) بازبینی پارامترها و بررسی مقادیر آن ها در شرایط مختلف کارکرد سیستم فرمان

2) خواندن کد های خطا و پا ک کردن آن ها

3) انجام عملیات ویژه مانند کالیبره کردن سنسور زاویه ی فرمان

 

مشکلات به وجود امده برای سیستم فرمان برقی :

 

خطا بر روی سنسور

سفت شدن فرمان و نداشتن خطا در یونیت فرمان برقی 

سفت شدن فرمان و داشتن خطا در یونیت فرمان برقی 

خطای مریوط به موتور برقی 

خطای مربوط به سنسور زاویه فرمان 

مشکلات مربوط به یونیت اصلی 

 

تعمیر تخصصی فرمان برقی خودرو یا EPS
تعمیر فرمان برقی خودرو به وسیله مجرب ترین و بهترین متخصصین در زمینه تعمیر خودروهای خارجی
در تعمیرگاه تخصصی خودرویی الکترونیک کار انجام می‌ گیرد. تمامی صاحبان خودروهای کیا، بنز، بی ام و،
تویوتا، لکسوس، هیوندای، پژو، پورشه، مازراتی و غیره می توانند تعمیرات تخصصی فرمان برقی خودروی خود
را به تعمیرگاه تخصصی خودرو بسپارند.
تعمیر فرمان I30 – تعمیر فرمان برقی بنز CLS- تعمیر فرمان برقی C200 – تعمیر فرمان هیوندا جنسیس 

 

عیب یابی و تعمیر سیستم فرمان برقی یا پاوراسترینگ EPS

قسمت دوم نکات فنی خودروب

 

هترین نکات فنی خودرو که هر راننده ای باید بداند

آموزشاخبار

EPSالکترونیک کارپاوراسترینگتعمیر تخصصی فرمان برقیتعمیر تخصصی فرمان برقی خودروتعمیر سیستم فرمان برقیتعمیرسیستم فرمان برقی پاوراسترینگEPSعیب یابی و تعمیر سیستم فرمان برقیعیب یابی و تعمیر سیستم فرمان برقی یا پاوراسترینگ EPS

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *