سیستم هشدار بین خطوط خودرو | سیستم هشدار انحراف از مسیر

سیستم هشدار بین خطوط

سیستم هشدار بین خطوط خودرو | سیستم هشدار انحراف از مسیر

 

با توجه به آمار بالای تصادفات ناشی از  انحراف از مسیر شرکت های مختلفی  برای جلوگیری و کاهش اثر خطرات ناشی از این حوادث به توسعه سیستم های کمک راننده برای رانندگی ایمن بین خطوط اقدام کرده و هم اکنون محصولاتی در سطح جهانی عرضه کرده اند. اگر چه سیستم های مختلف دارای جزییات فنی و طراحی متفاوت از هم هستند ولی به صورت کلی عملکرد سیستم های هشدار انحراف ازمسیر و یا سیستم های کمکی رانندگی بین خطوط مشابه هم است

 

  سیستم های Lane Keeping Assist یا Lane Departure Warning چه هستند؟ 

 

 

این تکنولوژی به معنای کنترلگر خطوط یا سیستم هشدار خطوط بسته به کارخانه تولید کننده ی آن اسم های مختلفی دارد.
برای مثال Lane Keeping Assist یا Lane Departure Warning یا Road Departure Assist یا Lane Centering Assist

با تفاوت هایی جزئی این سیستم های الکترونیکی وظیفه دارند در هنگام نزدیک شدن خودرو به خطوط یا خارج شدن از خطوط راننده را آگاه سازند. این عملکرد معمولاLane Departure Warning  نامیده میشود. سیستم  Lane Keeping Assist کمی پیشرفته تر است که هم راننده را آگاه میکند و هم بدون دخالت راننده با کنترل خودکار فرمان و ترمز کمک میکند خودرو در بین خطوط حرکت کند و منحرف نشود. این سیستم ها معولا دارای محدوده سرعت 65 تا 180 کلیومتر در ساعت هستند که توسط راننده فعال میشوند. با توجه به حداقل سرعت و  زاویه تشخیص این سیستم ها برای ترددهای درون شهری مناسب نیستند و فقط در بزرگ راهها کاربرد دارند. بعضی از این سیستم ها از سنسور های مادون قرمز استفاده میکنند اما بیشتر خودروها از دوربین های نصب شده بر روی  آینه وسط  شیشه جلو خودرو استفاده میکنند. هردو سیستم نشانه گذاری های جاده را تحلیل می کنند و وقتی خودرو به خطوط نزدیک شود یا از خطوط عبور کند با ارسال پیامهای صوتی، تصویری و یا با ایجاد لرزش روی صندلی یا فرمان راننده را آگاه می سازد. این سیستم ها در هنگام استفاده راننده از چراغ های راهنما غیرفعال میشوند

محدودیت های کلی سیستم هشدار انحراف از مسیر خودرو 

 

سیستم هشدار انحراف از مسیر

 

این سیستم مانند تمامی سیستم های کمک راننده دارای مشخصات عملکردی و غیر عملکردی  است. از جمله معمول ترین محدودیت سیستم های کمکراننده محدودیت در شرایط خاص مانند شرایط جاده ای و جوی است.

دامنه عملکرد: دامنه عملکرد این سیستم  بین 10 الی 30 متر است. معمولا در فواصل بیشتر الگوریتم تشخیص خطوط دقت پایینی دارد و کاربردی نیست. البته بکارگیری سنسور دوربین و همچنین پردازنده قوی تر می تواند این عدد را تا 50 متر افزایش دهد ولی در مقابل هزینه سیستم بسیار افزایش می یابد.

شرایط جاده ای: به صورت استاندارد سیستم های هشدار انحراف از خطوط برای جاده های استاندارد طراحی می شوند. در برخی جاده ها که کیفیت خط کشی پایین است و خطوط جاده واضح نیست  عملکرد سیستم کاهش می یابد و قابل اتکا نیست.

شرایط جوی: یکی از عوامل کاهش عملکرد صحیح سیستم هشدار انحراف از مسیر و سایر سیستم های کمک راننده که به کمک دوربین کار    می کنند شرایط جوی نامناسب از جمله بارش باران و برف، مه و کولاک است. در واقع هر عاملی که موجب کاهش دید و بروز مشکل در تشخیص صحنه و تصاویر آن شود، متعاقبا موجب ایجاد مشکل در عملکرد سیستم خواهد بود.
 

اخبارآموزشرادار خودرو

انواع راداررادارراداربین خطوطسیستم هشدار بین خطوط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *