دلیل عطسه و صدای انفجار در هواکش
گاهی اوقات خودرو هنگام شتاب ناگهان دچار پس زدگی به همراه صدایی شبیه عطسه موتور یا انفجار در هواکش میشود.
دلیل آن هم اینست که پدال گاز را بیش از حد فشار داده اید و باز شدن بیش از حد دریچه هوا و همسان شدن جرقه و گاز موجود در منیفولد هوا باعث انفجار سوخت، قبل از رسیدن به داخل سیلندر میشوید.
در حقیقت وقتی شما پدال را زیاد فشار میدهید ECU به کویل فرمان میدهد که جرقه قوی تری به فضای احتراق بدهد اما نامرغوب بودن وایر شمعها باعث برق دزدی از کناره شمع به بدنه شده و سوخت داخل هوا را قبل از احتراق منفجر می کند
گاهی این انفجار در حد یک عطسه کوچک، گاهی در حد از جا درآوردن لوله هواکش از بست مربوطه، گاهی پاره شدن فیلتر هوا و در معدود مواردی شکستن محفظه نگهداری فیلتر هوا‼️
🔍 راه های جلوگیری از عطسه موتور روی گاز:
- همیشه هنگام شروع به حرکت سرگاز حرکت کرده و از فشار دادن پدال گاز بیشتر از نصف خودرری کنید
- شمعها را تک پلاتینه خریداری کنید و فاصله آن تک پلاتین تا هسته مرکزی که فابریک ۰/۹ است را با فیلر ۰/۷ تنظیم کنید.
- شمعهای سوزنی تک پلاتینه را هر ۱۰ هزار کیلومتر سرویس و هر ۵۰ هزار کیلومتر تعویض کنید
- شمعهای غیرسوزنی ( معمولی ) تک پلاتینه را هر ۱۰ هزار کیلومتر سرویس و هر ۳۰ هزار کیلومتر تعویض کنید.
- اگر کناره های چینی شمع خطهای عمودی سیاه مشاهده کردید نشان دهنده برق دزدی از سر شمع به سمت پایه ی آن است که می بایست حتما وایرها را تعویض کرد.
- وایر کاملا باید شمع را کیپ کند و هیچ لقی نداشته باشد.
بالا رفتن مصرف بنزین در سیستم انژکتور به چه عواملی بستگی دارد؟
- خرابی انژکتور ( به مرور زمان سوزن داخل سوخت پاش خرده شده ویا سیلندر آن گشاد میشود و گاهی با خرابی سیم پیچ که وظیفه تولید میدان مغناطیسی را دارد انژکتور به درستی پاشش نمیکند ) که با شستشوی انژکتورها با دستگاههای خوب میتوان از سالم بودن آن مطمعا شد
- خرابی سنسور اکسیژن که در اکثر خودروها یک عدد وجود دارد و در بعضی دو عدد
- درست عمل نکردن سنسور فشار و دمای هوای ورودی Tmap( گاهی ممکن است که این سنسور اطلاعات اشتباه به Ecu بدهد و Ecu دستور پاشش سوخت اشتباه به انژکتورها بدهد
- سنسور میل سوپاپ؛ با خراب شدن این سنسور در برخی از Ecu ها خودرو به دلیل این که نمیتواند موقعیت درست زمان پاشش سیلندر یک را پیدا کند پاشش سوخت را از حالت ترتیبی به نیمه ترتیبی تغییر میدهد و با این اَمر هر دو انژکتور قرینه یعنی سیلندر ۱و۴ باهم ،۲و۳ باه م پاشش میکنند که این اَمر باعث بالا رفتن مصرف سوخت میشود
- خرابی فشنگی دمای آب
باخراب شدن شدن فشنگی دمای دو حالت پیش میآید،
✅ هوا سرد است به خودرو استارت میزنیم خودرو روشن میشود ولی درجا کار نمیکند به دلیل این به Ecu گزارش نشده است که دمای آب سرد است که Ecu به موتور پلهای دستور دهد دور موتور را زیاد کند،
✅ گاهی دمای آب بالاست ولی به Ecu اشتباهاً دمای پایین را گزارش میکند که این امر باعث دستور اشتباه ecu به استپر موتور یا موتور پلهای میشود و موتور با دور بالا کار میکند - خرابی استپر موتور یا موتور پله ای
با خرابی این عملگر ممکن است خودرو در دور بالا کار کند که باعث بالا رفتن مصرف سوخت میشود - استفادهی ترموستات با دمایی پایین تر از اندازه ی حد مجاز
- خرابی و یا درست کار نکردن Ecu