سیستم ترمز ضد قفل چیست؟|ABSچیست؟
عیب یابی و تعمیر ترمز ای بی اس (ABS) در مشهد
تعمیر ترمز ای بی اس در مشهد
تعمیر بلوک ABS در مشهد
سیستم ترمز ضد قفل چیست؟
سیستم های ترمز ضد قفل که معمولاً به عنوان ABS یا گاهی سیستم های ترمز ضد لغزش شناخته می شوند ، از قفل شدن چرخ های خودرو و موتورسیکلت جلوگیری کرده و فرمان را در هنگام ترمز بهبود می بخشد.
اولین شکل اولیه ABS در دهه 1920 توسط گابریل ووازین، پیشگام فرانسوی، برای کمک به ترمز هواپیما ایجاد شد. اگرچه، تا دهه 1970 بود که ABS اقتباس شد و در مقیاس وسیع به بازار خودروهای تجاری معرفی شد.
امروزه ترمز ضد قفل تقریباً در همه خودروها و موتورسیکلت های جدید استاندارد است و نه تنها برای کمک به فرمان هنگام ترمز بلکه برای کنترل کشش نیز استفاده می شود.
چهار جزء اصلی سیستم ترمز ضد قفل(ABS) معمولی عبارتند از:
سنسورهای سرعت – این سنسورها سرعت چرخش چرخ یا چرخ ها را کنترل می کنند
سوپاپ ها – شیرهای موجود در خط ترمز با در نظر گرفتن سه موقعیت مختلف اجازه می دهند که فشار روی ترمزها بسته شده و آزاد شود
پمپ – این پمپ ها با مایع هیدرولیک پر شده و در صورت نیاز به طبل ترمز یا کالیپر فشار می آورند
کنترل کننده – واحد کنترل الکترونیکی (ECU) مغز ABS است و از داده های سنسورها برای تعیین پمپ یا عدم ترمزگیری استفاده می کند.
سیستم ترمز ضد قفل(ای بی اس) چگونه کار می کند؟
ABS با رهاسازی و سپس اعمال مجدد یا “پمپاژ” ترمزها به چرخ موتورسیکلت یا چرخ خودرو در شرایط ترمز شدید عمل می کند. سنسورهای روی هر چرخ برای تشخیص “قفل شدن” یا هنگامی که a استفاده می شود
چرخ های چرخدار حرکت می کنند و شروع به لغزش می کنند. اگرچه همه سیستم های ABS یکسان نیستند ، برخی از آنها فقط از قفل شدن چرخ های محور عقب جلوگیری می کنند. هنگامی که قفل شدن تشخیص داده شود ، ABS ترمزها را 100 بار در ثانیه فشار می دهد. این امر باعث می شود چرخ یا چرخ ها لغزنده نشوند و به کنترل راننده در کنترل وسیله نقلیه کمک کند.
بنابراین اساساً ABS در سه مرحله کار می کند:
پدال ترمز فشار داده می شود.
سنسورهای چرخ لغزش یا قفل شدن را تشخیص می دهند.
ABS ترمزها را پمپ می کند.
ترمز ABS چقدر موثراست؟
بر اساس یک مطالعه 11 ساله در ایالات متحده ، که توسط اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه ها (NHTSA) انجام شده است ، رانندگان از اثربخشی ABS بهره مند می شوند. تصادفات غیر مرگبار در خودروها 6 درصد و در LTV 8 درصد کاهش یافته است. بر اساس مطالعه موسسه بیمه ایمنی بزرگراه (IIHS) ، موتورسیکلت های مجهز به ABS نیز 37 درصد کمتر در تصادف مرگبار دچار می شوند.
آیا ترمز ABS به من کمک می کند سریعتر متوقف شوم؟
هدف اصلی ABS در واقع کمک به توقف سریعتر خودروها نیست. اما برای کمک به رانندگان برای حفظ کنترل وسایل نقلیه خود در شرایط ترمز شدید. در شرایط ایده آل وسایل نقلیه مجهز به ABS به طور کلی مسافت توقف کوتاه تری را نسبت به خودروهای بدون مسافت تجربه می کنند. کاهش فاصله توقف توسط ABS تضمین نمی شود و یک اثر ثانویه است
آیا از بلوک ای بی اس در ماشین مسابقه هم استفاده می شود؟
در دنیای مسابقه وسایل کمک راننده مانند ABS و سیستم های کنترل کشش (TCS) نقش های متفاوتی را بر عهده دارند. از ABS می توان برای تغییر هنگام ترمزگیری راننده قبل از پیچ استفاده کرد و همچنین می تواند از لاستیک در برابر سایش بیش از حد محافظت کند.
ترمز ABS در شرایط آب و هوای بد چطوری عمل می کند؟
ثابت شده است که ABS در هنگام استفاده در سطوح معمولی جاده مانند قیر و بتن ، خطر تصادف را کاهش می دهد. اما نتایج روی سطوحی مانند برف ، یخ و شن ، که در آنها فاصله ترمزها واقعاً افزایش یافته است ، کاملاً متفاوت است. در برف ، چرخی که می لغزد یا قفل می شود ، برفی ایجاد می کند و به توقف وسایل نقلیه کمک می کند. در حالی که ABS قفل شدن یک چرخ را تشخیص داده و سعی می کند هرگونه لغزش یا قفل شدن را متوقف کند.
به همین ترتیب ، بر روی یخ ، ABS به دلیل محدودیت های سیستم می تواند بیشتر مانع از مزایای آن باشد. ABS با تشخیص و مقایسه قفل شدن روی چرخ های جداگانه کار می کند. منظور از اتومبیل یا موتورسیکلتی که قفل شدن همزمان بر روی همه چرخ ها را تجربه می کند ، باعث ایجاد ABS نمی شود. در صورت خرابی ABS ، رانندگان باید ترمزها را به صورت دستی پمپ کنند.
ABS به عنوان کنترل کشش
ABS همچنین به عنوان نوعی از کنترل کشش در طیف وسیعی از خودروهای مدرن استفاده می شود. از ABS برای کمک به بازگرداندن چسبندگی چرخ ها با کمی فشار دادن ترمز استفاده می شود. اگرچه این را نباید با سیستم های کنترل کشش واقعی (TCS) که برای جلوگیری از چرخش چرخ ها در هنگام شتاب استفاده می شود اشتباه گرفت.
TCS با تغییر گشتاور از طریق دیفرانسیل به چرخ هایی که ECU معتقد است کشش بهتری در مقایسه با چرخ در حال لغزش دارد ، عمل می کند.
ABS در وزش باد شدید
اکثر خودروهای مدرن در حال حاضر ساخته شده اند تا بتوانند با باد مخالف قوی مقابله کنند. اگرچه موتورسیکلت ها و وسایل نقلیه جانبی مانند وسایل نقلیه سنگین هنوز آسیب پذیر هستند. HGV های جدیدتر با استفاده از ABS با وزش باد شدید در بزرگراه با ترمز روی چرخ ها و کمک به نگه داشتن کامیون ها در مسیر مستقیم و باریک مبارزه می کنند.
چراغ ترمز ABS من روشن است ؟
در زمان روشن شدن چراغ ترمز ای بی اس چه کار کنم؟
اگر می بینید چراغ ABS روی داشبورد شما ظاهر می شود ، احتمالاً مشکلی وجود دارد که باید برطرف شود. اگرچه چراغ ABS روشن به این معنا نیست که خودرو شما ترمز ندارد. اما مراقب باشید که هنگام ترمز شدید دیگر از کمک ABS برخوردار نخواهید بود.
اولین تماس شما باید بررسی سطح روغن ترمز باشد. اطمینان حاصل کنید که مخزن در سطح پر شده است. اگر از انجام این کار راحت نیستید ، به گاراژ محلی خود بروید و یک متخصص ABS شما را دوباره راه اندازی می کند.
اگر اتومبیل من ترمز ABS نداشته باشد چه؟
ترمزهای ضد قفل مستلزم این است که هنگام ترمز گرفتن را به شدت فشار دهید تا از ایجاد مانع جلوگیری کنید. اما اگر خودرو یا موتورسیکلت مجهز به ABS ندارید ، کاری که باید انجام دهید کمی متفاوت است:
تا آنجا که ممکن است سرعت خود را کم کنید – قبل از چرخاندن فرمان ، تا آنجا که ممکن است وسیله نقلیه خود را آهسته کنید پای خود را از روی گاز بردارید – پای خود را از روی پدال گاز بردارید و اگر در اتومبیل دنده دستی هستید ، فشار دهید کلاچ پایین ترمزها را فشار دهید – تا جایی که می توانید ترمزها را فشار دهید ، تا زمانی که احساس کردید چرخ های شما قفل شده اند ، سپس ترمزها را رها کنید ترمز خود را پمپ کنید – پای خود را از ترمزها بردارید ، سپس دوباره ترمزها را فشار دهید ، این ABS را تکرار می کند روش ترمزگیری