علایم روغن سوزی موتور خودرو
علایم روغن سوزی موتور خودرو یعنی اینکه روغن موتور به جای درستش در جاهای نامناسبی در موتور مصرف میشود. این مشکل ممکن است به دلیل خرابی سیستم احتراق، سوزش نامناسب روغن یا سوخت نامناسب رخ دهد. برخی از علایم روغن سوزی عبارتند از:
- دود سیاه: ممکن است ببینید که دود ماشین شما به شکل سیاه و زیادی بیرون میآید. این ممکن است نشانه سوزش بیش از حد روغن باشد.
- مصرف روغن زیاد: اگر متوجه شدید که مصرف روغن ماشین شما بیش از حد طبیعی است و باید به طور مکرر روغن را تکمیل کنید، ممکن است موتور روغن را مصرف میکند.
- روغن در دودها: اگر دودهایی که از لوله تهویه خارج میشوند به رنگ آبی یا خاکستری باشند و حتی ممکن است روغن در آنها مشاهده شود، این نشانه میدهد که روغن به محفظه احتراق رفته و سوخته شده است.
- کربن سیاه در لوله تهویه: اگر لولههای تهویه ماشین شما با کربن سیاه کثیف شدهاند، این نشانه روغن سوزی است. روغن به طور نامناسب به محفظه احتراق رفته است و این کربن سیاه را ایجاد میکند.
- آلودگی روغن موتور: اگر روغن موتور رنگهای غیرمعمولی مانند سفید، کرم یا خاکستری را به خود بگیرد، ممکن است روغن به علت روغن سوزی با دیگر مواد درون موتور ترکیب شده و آلوده شده باشد.
اگر روغنی که باید صرف کاهش اصطکاک خنککاری و بهبود کار قطعات موتور شود.
به دلایلی وارد اتاق احتراق یا همان محفظه بالای پیستون شود و همراه با مخلوط سوخت و هوا حین جرقه زدن شمع بسوزد
به اصطلاح میگویند خودرو به روغن سوزی افتاده است.
علایم روغن سوزی
- شکستن یک یا چند رینگ پیستون
- خوردگی یا ساییدگی جداره سیلندر یا پیستون
- خرابی واشر سرسیلندر
- خرابی لاستیک گیت
- خرابی کاسه نمد
- خرابی یاتاقانها
- خرابی شاتونها
- اصطکاک شدید گیت سوپاپ
- لاغر شدن پیستون
- خراب گیت و لاستیکهای آن(متعلقات سر سیلندر)
تشخیص علایم روغن سوزی:
- خارج شدن مستمر دودی متمایل به رنگ آبی از لوله اگزوز
- کم شدن دائم روغن
- وجود علائم نشت_روغن در یک یا چند ردیف دهانه شمع
- چربی سر شمع
- چرب و روغنی شدن دستمال یا انگشت کشیده شده به درون لوله اگزوز
- بوی سوختن روغن در محفظه موتور
علایم روغن سوزی عبارتند از:
خروجی دود آبی رنگ از لوله اگزوز بصورت دائمی
اگر دود آبی در ابتدای گاز دادن از لوله اگزوز خارج شده و سپس قطع گردد. از خرابی گیت و لاستیک های آن میباشد.(متعلقات سر سیلندر)
داخل لوله اگزوز چرب می شود و وقتی دستمال کاغذی را در داخل لوله اگزوز قرار دهیم.دستمال کاغذی چرب می شود.
به دهانه شمع روغن می زند. و شمع را می سوزاند.
موتور حتما کسری روغن دارد.
اگر در قالپاق موتور را باز کنید دود آبی از آن خارج می شود.چون محفظه کارتل که روغن در آنست به بالا ی سرسیلندر راه دارد و چیزی که محفظه احتراق را به کارتل گازبندی می کند رینگها هستند،اگر رینگها ضعیف باشند هم روغن سوزی رخ می دهد.
چرا که روغن از کنار رینگها به محفظه احتراق راه یافته و می سوزد،وگازهای حاصل از احتراق نیز از محفظه احتراق به کارتل و از کارتل به بالای موتور یعنی همانجایی که در قالپاق موتور قرار دارد راه مییابد و با باز کردن در قالپاق این گازها خارج می شود.در این موقعیت مکانیک ها اصطلاحا میگویند موتور بخار دارد.ومعمولا در این حالت موتور نیازبه تعمیر کلی یعنی تعویض رینگ و پیستون و حتی شاید تراش سیلندر یا تعویض سیلندر دارد.
یکی از علایم روغن سوزی دنده مرده رانندگی کردن هست
🔵دنده مرده رفتن یا راه رفتن پیرمردی اصطلاحیست که برای حرکت با دور موتور پایین که متناسب با دنده نباشد گفته میشه.
🔴اساسا کسانی که دنده مرده میرن به سلامت ماشینشون اهمیتی نمیدن یا از مضرات اینکار آگاه نیستند.
🔵حتی ممکنه تصور کنند که کم اصطهلاک و به صرفه رانندگی میکنند.
🔴در موارد خیلی شدید، به این نوع رانندگی اصطلاح سگ مرده هم نسبت داده میشه مثل حرکت با دنده 4 و سرعت 40 کیلومتر در ساعت.
🔵اینگونه افراد در اینده نه چندان دور باید منتظر روغن سوزی خرابی رینگ و پیستون و همینطور خط افتادن دیواره بوشها باشند تا فکر نکنند اقتصادی رانندگی میکنن.
[…] بی توجهی به روغن موتور کم می تواند منجر به تعمیرات پرهزینه […]