علت لاستیک سایی در خودرو چیست؟

علت لاستیک سایی در خودرو چیست؟

علت لاستیک سایی در خودرو چیست؟


علت لاستیک سایی در خودرو چیست؟

عیب یابی و تعمیر سیستم چهار چرخ متحرک 4WD توسط متخصصان الکترونیک کار

تعمیرات موتور سیستم انتقال قدرت در خودروها 

جهت هماهنگی با مهندس حجتی تماس حاصل فرمایید

علت لاستیک سایی در خودروها

لاستيك سايي كه بیشتر در خودرو های مدل پائين ديده مي شود ، به علت آن است كه به مرور زمان زاويه هاي تنظيم اين خودروها به هم مي خورد و نيز هنگام انجام تعميرات توسط تعميركاران غير مجرب، اين اندازه ها رعايت نمي وشند و يا اصلا دقيق تنظيم نمي شوند مثلا به هنگام تعمير جلوبندي ماشين و تعويض سيبك ها يا فنر بندي خودرو ممكن است، اين تنظيم ها به هم بخورد. خيلي از تعمير كاران ما اساسا با اصطلاحات كمبر و كستر و تو اين و تو اوت آشنايي ندارند و حتي ممكن است كه اين عبارات به گوششان هم نخورده باشد!

🈯️در مبحث خودرو ، بحثي است بنام هندلينگ ( كه به معني همان خوش دستي ماشين است ) كه البته بخش عمده اي از آن مربوط به مسائل فني و طراحي خودرو مي شود و بخشي از آن هم ناشي از ميزان بودن تنظيم هاي خودرو است. خودرویی كه بخوبي تنظيم باشد، رانندگي به مراتب لذت بخش تر و راحت تري را دارد.
فرمان ماشين در حين حركت نبايد به چپ يا راست منحرف شود ، حتي اگر آن را رها هم كنيد ، نبايد چنين وضعي پيش بيايد . گاهي هم فرمان لرزش دارد ، بعضي از وقت ها تنظيم فرمان آنقدر به هم خورده است كه اصطلاحا مي گويند فرمان گيج است چون بدرستي عمل نمي كند.

🈳همه اين موارد به اضافه موارد متعد ديگر مي تواند علل گوناگوني داشته باشد از خرابي و سائيدگي پلوس ها گرفته تا ايراد در بالانس چرخها و يا حتي تنظيم نبودن باد لاستيك ها. كه قضاوت در مورد اين موارد متعدد كار تعميركار است تا بتواند عيب اصلي را تشخصي دهد و اين مهم ترين بخش يك كار تعميراتي است . در اينجا بدون اينكه وارد مباحث پيچيده تنطيم هاي گوناگون ماشين شويم به اشاره اي گذرا به اين موضوعات اكتفا مي كنيم تا لااقل ديد تازه تري نسبت به موضوعي كه بظاهر كم اهميت مي نمابد، پيدا كنيد.
سائيدگي غير عادي لاستيك ها نشانه خوبي است براي اينكه متوجه شويم كه زمان تعويض آنها فرا رسيده است ولي آيا اين مي تواند هشداري باشد براي اينكه شما متوجه شويد كه بخش هايي ديگر خودرو از جمله: فرمان، جلوبندي و فنر بندي آن نيز دچار مشكل شده اند؟ اگر با اين هشدارهاي اوليه آشنايي داشته باشيد مي توانيد با كارهايي كه جزء تعميرات پيشگيرانه است باعث شويد كه از خرابي خودرو در جاده ها جلوگيري بعمل آيد.

🈹فرمان خودرو:
اگر خودرو شما به هنگام رانندگي به يك سمت كشيده مي شود ( بخصوص زماني كه فرمان را رها مي كيند ) اولين كاري كه بايد انجام دهيد اين است كه ميزان بودن باد لاستيك ها را چك كنيد. اما اگر باد لاستيك ها را چك كرديد و تنظيم بودند آنگاه ممكن است اشكال در جاي ديگري باشد، ممكن است ،ميل فرمان ناميزان باشد يا زاويه كمبر و كستر درست نباشند يا فرمان درست در مركز تنظيم نشده باشد. اگر فرمان ماشين شما بيش از اندازه بازي دارد يا به سختي مي پيچيد، بايد مارپيچ فرمان و قطعات داخلي جعبه فرمان را چك كنيد.

🈳فنر بندي:
فنر بندي ماشين از اجزاي متعددي تشكيل شده است در اين حالت لازم است كه همراستايي چرخها و ياتاقانهاي آنها و بوش و ميله تعادل و بازوهاي كنترل فنر و خود فنرها را بررسي كنيد. اگر بخش هايي از فنر ها دچار سائيدگي شده يا صدمه ديده اند بايد تعويض شوند. چون اگر اين كار صورت نگيرد باعث فرسودگي و صدمه ديدن پيش از موعد ساير بخش هاي سيستم فنر بندي و خودرو مي شود.
🈹همراستايي:
براي هدايت كردن مناسب و درست خودرو و جلوگيري از سائيدگي لاستيكها؛ لازم است كه چرخها هم راستا باشند. اين كار باعث مي شود كه از سائيدگي و اصطكاك و سر خوردن چرخها جلوگيري شود. ضمن اينكه ميزان مصرف سوخت هم كاهش مي يابد و از وارد آمدن فشار بر روي فرمان و سيستم فنر بندي كاسته مي شود و هدايت خودرو بهتر صورت مي گيرد. براي همراستايي و تنظيم چرخهاي خودرو سه نوع تنظيم وجود دارد:

زوايه هاي
1- كمبر
2- كستر
3- تفارب و تنافر زاويه چرخها ( toe in و toe out)
كمبر و كستر به معني مقدار بيرون بودن و داخل بودن قسمت جلوي چرخهاست . هدف از اين تنظيم توزيع بار خودرو بطور متوازن بر روي سطح جاده است. اين كار باعث مي شود كه فرمان دهي خودور بسهولت صورت گيرد و از سائيش لاستيك ها جلوگير بعمل آيد

🈴زاويه كستر ميزان داخل يا بيرون بودن زاويه چرخهاست. تنظيم بودن زوايه كستر باعث مي شود كه چرخاندن فرمان خودرو راحت تر صورت گيرد. حركت ماشين بر روي جاده از تبات بهتري برخودار باشد و برگشت فرمان در هنگام پيچيدن بهتر صورت گيرد. زواياي: ” تو اين ” و ” تو اوت ” هم از اين جهت مهم هستند . اگر انها را با پاهاي خودتان مقايسه كنيد ، اگر قسمت جلوي چرخها بطرف داخل متمايل باشد مثل حالتي است كه نوك پاهاي شما به طرف داخل متمايل است و به عكس ” تو اوت ” به معني متمايل بودن نوك انگشتان بطرف خارج است. خارج از تنظيم بودن

  عوامل مهم خرابی پلوس ها  

 استفاده باد نیتروژن در تایر خودرو: (حذف آب موجود در هوا ) 

علت لاستیک سایی در خودرو چیست؟

✅افزایش فوق العاده عمر لاستیک:

به دلیل سرد بودن همیشگی لاستیک با این گاز، عمر لاستیک تا ۴۰% افزایش می یابد.
نرم شدن کمک‌های ماشین:

به دلیل نرم شدن لاستیک همیشه جلوبندی سالم می‌ماند و باعث استهلاک کم کمک‌ها و سالم ماندن اتاق می‌شود و تا ۷۰% چرخ‌ها بالانس می‌شوند.

تنظیم باد همیشگی لاستیک‌ها:

مولکول‌های نیتروژن درشت‌تر از هوا هستند. گاز نیتروژن هیچ‌وقت از هوای گرم و سرد تاثیر نگرفته و همیشه ثابت است.

کاهش مصرف سوخت:

چون اصطکاک لاستیک با زمین به‌دلیل گاز نیتروژن کم می شود، کاهش مصرف ار ۱۰% تا ۱۵% را به دنبال دارد.

ترمزگیری عالی در سرعت‌های بالا و شدید:
به دلیل نرمی بیش از حد این لاستیک‌ها با باد نیتروژن، ترمزگیری اتومبیل تا ۳۰% افزایش می‌یابد.

مناسب برای رینگ‌های اسپرت:

تمامی کوبیدن و خشکی این نوع رینگ‌ها ۱۰۰% برطرف می‌شود.

 

  عوامل مهم خرابی پلوس ها  

از عوامل مهم خرابی پلوس ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- پاره شدن گردگیر ها
2- رانندگی با دنده اشتباه
3- چک نکردن اتصالات سرپلوس
4- ترمز های بی مورد و استفاده نادرست از ترمز دستی
5- رها کردن اشتباه کلاچ و ضربه های ناگهانی به خودرو
6- بکسل کردن وسیله ای که دارای وزن بیشتری نسبت به خودرو است
7- روشن کردن خودرو با هل دادن

راهنمای بررسی چشمی گردگیر و پلوس ها

  • بررسی مفصل های سرعت ثابت را با کنترل سلامت گردگیر ها آغاز کنید در صورت مشاهده دو تکه بودن، ترک، پارگی، سوراخ و یا هرگونه منفذی به داخل مفصل گردگیر را تعویض کنید
  • چنانچه گردگیر ظاهراً در هم فشرده باشد بیانگر عدم توانایی آن در مقابله با گرما ست آن را تعویض کنید
  • در مواردی که گردگیر چرب شده و علت آن روان شدن گریس مورد استفاده در مفصل است ضمن کنترل سلامت گردگیر نسبت به سرویس مفصل و گریسکاری مجدد آن اقدام کنید.
  • گردگیر را فشار دهید چنانچه از آن هوا خارج شود به تعویض آن اقدام کنید.
  • چنانچه گردگیر به داخل مچاله شده است به کمک یک میله نازک با بلند کردن لبه گردگیر اجازه دهید تا تبادل هوا صورت گیرد و گردگیر به شکل عادی خود برگردد.
  •  از سلامت و محکم بودن بست های گردگیر اطمینان حاصل کنید در صورت نبودن بست و یا شل شدن آن از بستی نو استفاده کنید. قبل از نصب بست نو گردگیر را کمی به عقب فشار داده و وضعیت گریس داخل آن را از نظر آلودگی و جرم بررسی نمایید. اگر گریس ظاهری شیری یا کف زده داشته باشد نشانه مخلوط شدن آب با آن است
  • دانه دانه شدن گریس هنگام مالیدن آن در بین انگشتان نشانه وجود کثیفی و جرم در آن است
  • پلوس ها را از نظر ساییدگی و احتمال برخورد قطعات با یکدیگر بررسی کنید در صورت عدم سلامت دسته موتور ها یا کج بودن شاسی خودرو وضعیت قرارگیری پلوسها صحیح نیست و خود از عوامل ایجادلرزش است
  • هرگز از گردگیر کهنه و فرسوده برای مفصل نو استفاده نکنید
  • همواره از از گریس های توصیه شده و یا همراه مجموعه قطعات پلوس استفاده کنید استفاده از گریس های متفرقه موجب خرابی زودهنگام مفصل میشود
  • برای شستشو همواره از آب و صابون استفاده کنید
  • ازتماس گردگیر یا مواد گریس با بنزین جدا خودداری کنید
  •  هنگام جک زدن زیر خودرو مواظب پلوس ها باشید
  • هنگام سرویس چرخ ها سیستم ترمز یا تعلیق با هدایت گردگیرها و استفاده از پوشش مناسب بر روی آنها از برخورد ابزار با آنها جلوگیری کنید

 

تشخیص انواع صداهای ناشی از ایراد داشتن جلوبندی خودرو؟

علت لاستیک سایی در خودرو چیست؟

  1. ماشین ایستاده است و می خواهید حرکت کنید پدال کلاچ را یکباره رها می کنید یک حالت مانند تقه یا تنه محکم احساس می کنیدکه موتور به اتاق خودرو برخورد می کند و برخی موارد دقت کنید موتور خوب کار می کند ولی لرزش دارد این ایراد از معیوب بودن دسته موتور و دسته گیربکس می باشد و در پراید یا تیبا به رام درگیر می شود
  2. در مورد دیگر این حالت می باشد که شما می خواهید کلاچ را رها می کنید یک صدای تقه از زیر موتور شنیده می شود و در هنگام حرکت بخصوص در پراید خیلی محسوس هست لرزش شدید دارد این ایراد از سه شاخ پلوس می باشد که خورد شده است 
  3. در هنگام حرکت در یک جاده پر چاله احساس کوبش و گروپ گروپ احساس می کنید این حالت از خراب بودن بوش طبق ،میل موج گیر ،کمک فنر و سیبک زیر کمک می باشد
  4. در سرعت بالای ۸۰ – ۹۰ کیلومتر ماشین و فرمان می لرزد از بالانس چرخ و رینگ می باشد
  5. در حالت حرکت صدای خرخره و گوه گوو می شنوید از بلبرینگ چرخ ودر پژو بلبرینگ وسط پلوس نیز می تواند باشد
  6.  سرپیچ ها که فرمان را می پیچانید صدای تق تق شنیده می شود از کله پلوس می باشد
  7. در برخی موارد چرخ ها بالانس هست ولی یک لرزش احساس می شود به همراه صدا در هنگام حرکت کوزه گی سه شاخ پلوس گود کرده است
  8. در حالت سکون خلاصی فرمان را تکان می دهید یک صدای تقه شنیده می شود از سیبک فرمان ،قرقری فرمان و از بوش جک فرمان می باشد.
     فرمان گیج می زند میل موج گیر ، شاسی ماشین ،میزان فرمان خراب هست
  9. موقع ترمز گرفتن صدای تقه شنیده می شود بوش کالیبر ترمز یا جای لنت گشاد کرده است

 

لینک کوتاه مقاله برای اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی: https://b2n.ir/carelec10

اخبار

علت لاستیک ساییعلت لاستیک سایی در خودرو چیست؟عوامل مهم خرابی پلوس هالاستیک سایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *