مقایسه خودروهای دیفرانسیل جلو | دیفرانسیل عقب | چهارچرخ متحرک

مقایسه سیستم 4WD

مقایسه خودروهای دیفرانسیل جلو | دیفرانسیل عقب | چهارچرخ متحرک

Comparison of front-rear differential four-wheel drive vehicles

شاید شما این اصطلاحات را پیش از این شنیده اید که دیفرانسیل جلو – دیفرانسیل عقب – چهار یا تمام چرخ محرک ی اینها سه نوع اصلی انتقال قدرت  در وسایل نقلیه موتوری هستند. روش های زیادی برای طبقه بندی وسایل نقلیه وجود دارد اما تقسیم بندی  که بر اساس محور موتور و انتقال قدرت آنها  صورت می گیرد اینها است 

 

دیفرانسیل عقب چیست؟

دیفرانسیل عقب

دیفرانسیل عقب یا (RWD)  قدیمی ترین نوع  است موتور قدرت خود را از طریق انتقال به محور عقب یک وسیله نقلیه می فرستد.

اولین خودرو ها از این طرح بهره می گرفتند که بر میگردد به سال  ۱۸۸۵ اولین شرکت هایی که استفاده کردند از این سیستم  بنز  و دایملر و  پژو سیتروئن بود.

 

دیفرانسیل جلو چیست؟

 

دیفرانسیل جلو یا (FWD) بدان معنی است که موتور قدرت خود را از چرخهای جلو می گیرد. دیفرانسیل جلو در سال های ۱۹۰۰

در فرم های مختلف نمونه اولیه در فرانسه استفاده می شود. درایتدا هم فقط در ماشین های مسابقه ای وجود داشت.

اولین تولید خودروهای دیفرانسیل جلو توسط کمپانی کوچک بیرمنگام ساخته  شد. وبعد شرکت های المانی و امریکایی از این روش استفاده 

کردند مثل  آئودی کنونی، سیتروئن و ۲CV 

 

 تمام چرخ  یا چهار چرخ محرک چیست؟

چهار چرخ متحرک

 

تمام چرخ یا (AWD) یا چهار چرخ محرک  (۴WD) اساسا به این معنا است که قدرت موتور به هر چهار چرخ برای حداکثر اصطکاک ارسال می شود.

چهار چرخ محرک هم می تواند برای خودروهای معمولی وهم کامیون ها استفاده شود بدین معنا که  یک وسیله نقلیه قدرت را به تمام چهار چرخ ارسال می کند.

 

کدامیک از این دیفرانسیل ها بهتر است؟

 حقیقت این است که واقعا بستگی به  کاربرد سیستم دارد. به عنوان مثال هر نوع سیستم چهار چرخ محرک برای هر نوع شرایط

کم اصطکاک بهترین گزینه است. که باعث می شود  این سیستم بیشتر برای کسانی که درمناطق آنها برف می بارد و یا که در آن جاده

هموار مناسب باشد . اخیرا تمام چرخ محرک به خاطر افزایش اصطکاک بسیار مورد توجه واقع شده است.

هنگامی که در مورد دیفرانسل جلو در مقابل چرخ های عقب دیفرانسل عقب صحبت می شود بحث بیشتر پیچیده تر می شود.

با توجه به تاریخ دیفرانسل عقب به عنوان یک طراحی ساده و مقرون به صرفه بود 

گرچه با پیشرفت تکنولوژی تقاضا برای توسعه خودرو ارزان تر و مصرف سوخت دلیلی بر افزایش محبوبیت موتورهای دیزلی شده است.

به همین دلیل است که وسایل نقلیه محرک به قطعات کمتری نیاز دارند زیرا قدرت و رانندگی معمولا یک واحد است که در جلوی وسیله نقلیه قرار دارد. چنین چیزی در یک خودرو دیفرانسیل عقب وجود ندارد و از نظر پیچیدگی مهندسی جایگاهی ندارد.

برای آنکه بگوییم کدام  بهتر است باید گفت که این مقایسه به وضعیت هر کدام وابسته است.

هر دو نوع دیفرانسیل جلو و دیفرانسیل عقب وسایل نقلیه دارای نقایص خود هستند اما هر دو خود را به خوبی ثابت کرده اند. تمرکز مقایسه را میتوان  چگونگی عملکرد آنها در طول آب و هوای نامطبوع دانست. بنابراین اگر بین دیفرانسیل جلو و عقب مجبورید فقط یکی را انتخاب کنید:

وسایل نقلیه  دیفرانسیل جلو در شرایط رانندگی روزمره به ویژه در شرایط هوای معمولی بهتر عمل می کنند. به این دلیل است که موتور و گیربکس روی محور جلو حرکت می کنند و وزن چرخ های محرک را افزایش می دهند که باعث افزایش اصطکاک در شرایط لغزندگی

 می شود. اکثر تولید کنندگان خودروهای استاندارد به دیفرانسیل جلو روی آورده اند زیرا ارزان تر هستند کارایی بیشتری دارند و اصطکاک بهتری را برای رانندگی روزانه فراهم می کنند وسایل نقلیه دیفرانسیل عقب  دارای معایبی رانندگی روزانه بودند و تنظیم آنها برای استفاده در آب و هوای نامساعد دچار پیچیدگی های بسیاری میباشد. در واقع هر کس قادر به کنترل یک وسیله نقلیه دیفرانسیل عقب در شرایط آب و هوای نامساعد نیست. به نظر میرسد که نمی توان به طور مشخص گفت کدامیک بهتر هستند اما به طرق مختلف،محیط شما تعیین می کند که چه وسیله ای برای شما مناسب است. باید در نظر گرفت که اگر شما در یک آب و هوای معتدل یا آب و هوایی چهار فصل زندگی می کنید می توانید از هر کدام  که می خواهید استفاده کنید.

اما این خودروها برای خودشان مشکلاتی هم دارند مشکلات احتمالی یونیت 4WD :

1: یونیت خاموش شده 

2:چراغ فرویل روشن شده یا چشمک می زند 

3:موتور یا شیر برقی فعال کننده فورویل عمل نمی کند 

4:یونیت اروری دارد که رفع نمی شود 

5: دیاگ با یونیت متصل نمی شود 

 و اما خوشحالی اینجاست که الکترونیک کار یک تیم متخصص دارد که می تواند با ضمانت کتبی 6 ماه برای شما این مشکلات را رفع کند برای هماهنگی تماس حاصل فرمایید 

 

آموزشاخبار

الکترونیک کارچهارچرخ متحرکدیفرانسیل جلودیفرانسیل عقبسیستم 4WDعیب یابی یونیت فورویلفورویل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *