قسمت دوم نکات فنی خودرو

قسمت دوم نکات فنی خودرو

بهترین نکات فنی خودرو که هر راننده ای باید بداند اگر هنوز قسمت اول نکات فنی را ندیدی پیشنهاد می کنم بری و نگاهی بندازی چون اطلاعات خیلی خوب هست که می تونه کمک کنه تا راحت با ماشین خودتون کنار بیایی 

برای دیدن قسمت اول اینجا کلیک کن 

 

نکات فنی خودرو : روش هواگیری رادیاتور پژو206

روش هواگیری رادیاتور پژو206

🔹قبل از هواگیری باید خودرو خاموش و خنک باشد.
🔹برای این کار ابتدا هواکش خودرو را باز نموده و کنار میگذاریم سپس درب مخزن اب را باز کرده و مخزن را پرازاب رادیاتور نموده

و سپس پیچ هواگیری پلاستیکی روی شیلنک بخاری را باز کرده تا کاملا اب بدون حباب از ان خارج شود سپس پیچ را در محل خودش سفت میکنیم.
🔹بعد ازان سراغ پیچ فلزی از نوع النی(در بعضی از تیپ ها پلاستیکی است) میرویم و ان را شل نموده تا زمانی که اب بدون حباب خارج شود.
🔹در این زمان حین هواگیری آ ب مخزن را مجددا پر میکنیم سپس زمانی که اب مخزن تا محل علامتMAX ان رسید پیچ را سفت میکنیم.

🔹پیچ را زیاد محکم سفت نکنید زیرا باعث بریدن پیچ میشود.
🔹بعد پایان کار درب مخزن اب را بسته و خودرو را روشن نموده و محل اتصال را چک کرده که نشتی اب نداشته باشد.

 

نکات فنی خودرو : دلایل صدا در لوله اگزوز:

دلایل صدا در لوله اگزوز

 

▪️ گاهی اوقات صدای شبیه انفجار ، تیر و ترقه از اتومبیل یا موتورسیکلت های عبوری شنیده می شود

▪️ اگر این صدا در موقع کم کردن گاز نیز شنیده شود ممکن است به علت وجود سوراخ در سیستم اگزوز باشد .

▪️ علت دیگر تنظیم ناقص دور آرام موتور است یعنی هوا کمتر از حد لازم به کاربراتور می رسد .

▪️ چنانچه این صدا هنگام گاز دادن و زیاد کردن دور موتور ایجاد شود

▪️ احتمال دارد در اثر نامیزانی آوانس دلکو ، جرم گرفتن و یا از کار افتادن یکی از شمع ها باشد

▪️ که این پدیده بعد از استفاده طولانی از خودرو در داخل شهر پیش می آید

▪️ ضمناً ممکن است یکی از سوپاپ های گاز صدمه دیده و خوب عمل نکند و گاز بنزین وارد منبع اگزوز شده و منفجر گردد.

 

شمع خودروی خودرا هر 30,000 کیلومتر تعویض کنید.

عیب یابی:
▪️در شتاب گیری موتور مکث دارد یا سکته می زند

1- فیلتر بنزین خراب است

2- شمع ها و وایر

3- برای 206 بهتر است از شمع سوزنی اصلی استفاده شود

 

نکات فنی خودرو : روشن شدن چراغ Stop به همراه ترمز دستی در خودروی 206

 

دلایل روشن شدن چراغ Stop

 

روشن شدن چراغ Stop به همراه چراغ ترمز دستي در پشت آمپر خودروي 206 نشاندهنده موارد زير است:

🔹بالا بودن ترمز دستي و يا ايراد ميكروسوئيچ آن(در حين حركت)
🔹كاهش سطح روغن ترمز ، قرارگيری در سراشيبي نيز ممكن است اين آلارم را ايجاد نمايد.
🔹اتمام لنت ترمزها

 

 

نکات فنی خودرو : باور های نادرست در مورد روغن موتور:

1⃣ روغن موتوری خوب است که غلیظ باشد، چرب باشد و شل نباشد.
2⃣ از مواد غلیظ کننده در روغن موتور استفاده شود.
3⃣ هنگام کار در موتور دیر سیاه شود یا اصلا سیاه نشود.
4⃣ رنگ آن عسلی باشد.
5⃣ هر هزار کیلومتر تعویض شود.
6⃣ هر روغنی برای هر موتوری مناسب است.

 

نکات فنی خودرو : چند وقت یک بار روغن موتور خودرو را تعویض کنیم؟

🔹زمان تعویض روغن موتور به نوع خودرو،نحوه و مکان رانندگی بستگی دارد.

🔹اکثر افرادی که خودرو دارند این سوال برایشان پیش آمده که هر چند وقت یکبار باید روغن موتور را تعویض کرد

که در پاسخ باید گفت این موضوع به نوع خودرو، همراه با نحوه و مکان رانندگی بستگی دارد.

🔹بهترین زمان برای تعویض روغن، در کتابچه راهنمای کاربر آورده شده است. هر سازنده‌ای برای وسایل نقلیه خود فواصل خدماتی

متفاوتی را پیشنهاد کرده است. این فاصله می‌تواند تا 5 هزار کیلومتر باشد

🔹بهترین راه برای دانستن اینکه آیا به تعویض روغن نیاز دارید، بررسی روغن است.

این کار را با بیرون کشیدن قطره آب موجود در زیر کاپوت و نگاه کردن به رنگ روغن انجام ‌دهید.

روغن تازه دارای رنگ کهربایی و طلایی است، اما به مرور زمان به تدریج رنگ آن تیره می‌شود.

🔹اگر روغن موتور بسیار تیره و به اصطلاح لجنی شد، نشانگر این است که خودرو نیاز به تعویض روغن دارد.

در هنگام رانندگی نیز می توان فهمید که چه زمان باید روغن موتور را تعویض کرد

هنگام رانندگی به دنبال نشانه‌هایی از مشکلات جدی‌تر مانند موتور گرم یا بیش از حد گرم، کاهش عملکرد یا کاهش مصرف سوخت باشید.

 

نکات فنی خودرو : سنسور فشار روغن موتور

🔹این سنسور که همان فشنگی روغن است در مسیر روغن موتور قرار دارد که در صورت کاهش فشار روغن فعال شده و باعث روشن شدن چراغ اخطار در پشت آمپر می شود

این سنسور برای خودروی پیکان دو پایه است که از طریق آن اطلاعات فشار روغن برای چراغ اخطار روغن و نشان دهنده فشار روغن روی صفحه نشان دهنده ها ارسال می شود

 این سنسور برای خودروی آر دی یک پایه است که فقط اطلاعات فشار روغن را برای چراغ اخطار روغن ارسال می کند

 این سنسور در بعضی از خودرو های انژکتوری سه پایه بوده که برق پمپ بنزین از آن عبور می کند و در صورت کم شدن فشار روغن هنگام تصادف برق پمپ بنزین قطع شده که در واقع کار سوئیچ اینرسی را انجام میدهد

عملکرد خودرو هنگام خرابی این سنسور:

🔹هنگام خرابی این سنسور با باز کردن سوئیچ ، چراغ پشت آمپر روشن نخواهد شد
در تمامی حالات چراغ روغن روشن خواهد ماند

 

نکات فنی خودرو : معایب پائین بودن فشار روغن

🔹پایین بودن فشار روغن غالبا نشانه فرسودگی پمپ روغن یا یاتاقان هاست.

🔹در این وضعیت به اندازه ای روغن از یاتاقانها میگذرد که پمپ روغن نمی تواند فشار لازم را تامین کند در نتیجه به یاتاقان های انتهایی کم روغن می رسد و ممکن است آنها بسوزند.

🔹علل دیگر پایین بودن فشار روغن عبارتند از ضعیف بودن فنر شیر فشارشکن و پارگی یا ترک خوردن لوله روغن و گرفتگی لوله یا فیلتر روغن و رقیق شدن روغن به علت گرمای بیش از حد در موتور خودرو.

 

نکات فنی خودرو : اصطلاح قاطی شدن آب و روغن به چه معناست

🔹 در اتومبیل مجاری مجزایی برای آب و روغن وجود دارد. این دو مایع وظایف متفاوتی برعهده دارند.
🔹آب وظیفه خنک کردن موتور و روغن وظیفه روانسازی، جلوگیری از اصطحکاک و برخورد فلز با فلز را عهده دار است.
🔹جلوگیری از مخلوط شدن آب و روغن از وظایف اصلی واشر سر سیلندر است.
🔹در شرایطی ممکن است مجاری آب و روغن ترک برداشته و اتومبیل آب و روغن قاطی کند. به این ترتیب غلظت روغن کم می شود و روانسازی حرکت قطعه ها به درستی انجام نمیشود.
🔹ضمن آنکه تماس فلز با فلز بالا رفته و حرارت بین قطعات افزایش می یابد. اگر این عامل تشدید شود، قطعه ها ذوب شده و به هم جوش می خورند! در بدترین حالت، موتور اتومبیل گیرپاژ میکند.
🔹 نحوه تشخیص آب و روغن قاطی کردن موتور، نگاه کردن به گیج یا همان میله شناسه روغن است که روغن را شیری رنگ نشان میدهد.

 

نکات فنی خودرو : در دنده جلو و یا عقب حرکت می کنید صدای وزوزی شنیده می شود.

🔹این صدا هنگامیکه در حالت پارک یا خلاص هستید شنیده نمی شود و با مدتی رانندگی، این صدا از بین می رود…

مشکلات احتمالی:
1. روغن گیربکس خیلی کم است
2. کثیفی روغن گیربکس
3. درون گیربکس مشکلی پدید آمده است
4. خرابی مبدل گشتاور

 

نکات فنی خودرو  : خودرو بی دلیل گاز می خورد و یا دور موتور بالا می رود:

1- استپرموتور
2- سنسور و موتور دریچه گاز
3- مپ سنسور(سنسور فشار هوای ورودی)
4- ایراد سیم، پدال و دریچه گاز

 

مزایای نصب کابل تقویت اتصال بدنه:

🔹پرنور شدن چراغ‌ها بدون افت
🔹عدم افت قدرت خودرو
🔹عدم افزایش مصرف سوخت
🔹ارسال پارامترها و دریافت پاسخ دقیق از ECU
🔹عدم کپ کردن خودرو در زمان روشن شدن کولر

 

نکات فنی خودرو : باد نیتروژن در زمستان خوب است یا بد؟!

🔹باد نیتروژن حتی در بدترین شرایط آب و هوایی نیز عملکرد خوبی دارد.
🔹به طور مشابه هم لاستیک های پر شده از باد معمولی و هم لاستیک های پر شده از باد نیتروژن به دلیل نوسانات دما دچار تغییر فشار می شوند.
🔹اما لاستیک های پر شده از باد نیتروژن واکنش کمتری به نوسانات دما نشان می دهند و باعث افت فشار کمتر تایر می شوند.

و دلیل آن بزرگ بودن مولکول های نیتروژن است که باعث می شود نشت نیتروژن از لاستیک شما دشوارتر باشد.

🔹به خاطر داشته باشید در هر صورت چه استفاده از باد معمولی و چه باد نیتروژن ، باد تایرهای خود را به طور مرتب چک کنید.

 

نکات فنی خودرو : علتهای لرزش موتور

🔹لرزش بسیار خفیف صبحگاهی برای موتور طبیعی است

علت های لرزش شدید و دائمی عبارتند از:
1. به هم خوردن نسبت تراکم محفظه احتراق که از شایع ترین دلایل است. آب بندی نبودن کامل سوپاپها یا خرابی آنها سفت بودن فیلر سوپاپ می تواند باعث به هم خوردن نسبت تراکم شود.
2. نشتی برق یا اصطلاحاً برق دزدی سیستم که دلیل آن می تواند فرسوده شدن وایرها، کهنه شدن یا مناسب نبودن شمع ها باشد.
3. خراب شدن یکی از سنسورها که مستقیماً با ترکیب سوخت و هوا و موتور در ارتباط هستند مثل سنسور اکسیژن، سنسور دمای موتور و یا سنسور فشار هوای ورودی.
4. خراب شدن سوزن انژکتور
5. هر موضوعی که کامپیوتر مرکزی موتور خودرو را به اشتباه می اندازد و ECU نتواند لحظه درست پاشش سوخت و مقدار آن و زمان جرقه زدن را تشخیص دهد.

 

نکات فنی خودرو : معنی دود های خودرو

🔹دود سیاه: تنظیم نبودن انژکتور
🔹دود سفید: وجود آب در محفظه احتراق
🔹دود آبی: روغن سوزی

 

هنگام روشن شدن خودرو چراغ دینام خاموش نمیشود

بیشترین علتهای احتمالی:
🔹تسمه پروانه پاره شده است.
🔹دینام برق تولید نمی کند.

رفع ایراد:
🔹از تسمه پروانه نو استفاده کنید.
زغالها را چک کنید در صورتی که لحیمها ذوب شده باشد تعویض و یا تعمیر لازم است.
🔹آفتامات و اتصال بدنه را چک کنید.در صورتی که قطع اتصال مشهودی وجود نداشت از متخصص کمک بگیرید .
🔹قسمت هایی که قطع شده اند نباید موقعی که موتور کار می کند وصل نمود.

 

7 کاری که به هیچ وجه نباید با خودروی گیربکس اتومات انجام دهيد

1_خلاص کردن دنده در سرازیری
2_گاز دادن درجا قبل از قرار دادن دسته دنده روی D
3_تغییر وضعیت دنده هنگامی که خودرو در حال حرکت است
4_قرار دادن دنده روی حالت N پشت چراغ قرمز
5_قرار دادن دنده روی P قبل از توقف کامل خودرو
6_تحت فشار دادن موتور قبل از گرم شدن کامل آن
7_رانندگی با روغن گیربکس کم

 

دوستان قسمت دوم نکات فنی خودرو  هنوز به پایان نرسیده و ما هرچقدر توان داشته باشیم

این نکات فنی را برای شما جمع اوری می کنیم و در اختیار شما قرار می دهیم در مقاله های بعدی

یادتون نره حتما نظرات خودتون را اینجا برای ما بنویسید و همچنین تجربیات خودتون را 

 

تعمیر بلوک ای بی اس

تعمیر تخصصی بلوک ABS

 

تعمیر کروز کنترل

عیب یابی و تعمیرات و رادار خودرو

 

تعمیرات کروز کنترل

تعمیرات تخصصی رادار خودرو

آموزشاخبار

روش هواگیری رادیاتور پژو206روغن موتورقسمت دوم نکات فنی خودرونکات فنی خودرو

4 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *