مقایسه خودروهای دیفرانسیل جلو | دیفرانسیل عقب | چهارچرخ متحرک
Comparison of front-rear differential four-wheel drive vehicles
شاید شما این اصطلاحات را پیش از این شنیده اید که دیفرانسیل جلو – دیفرانسیل عقب – چهار یا تمام چرخ محرک ی اینها سه نوع اصلی انتقال قدرت در وسایل نقلیه موتوری هستند. روش های زیادی برای طبقه بندی وسایل نقلیه وجود دارد اما تقسیم بندی که بر اساس محور موتور و انتقال قدرت آنها صورت می گیرد اینها است.
مقایسه خودروهای دیفرانسیل جلو، دیفرانسیل عقب و چهارچرخ متحرک اهمیت زیادی در انتخاب خودرو برای خرید دارد. دیفرانسیل، یکی از قطعات اصلی خودرو است که وظیفه تسهیل چرخش و تقسیم نیروی محرکه بین چرخها را دارد. در ادامه، عملکرد و مزایا و معایب هر یک از این سیستمها را بررسی خواهیم کرد و در نهایت به مقایسه آنها خواهیم پرداخت.
خودروهای دیفرانسیل جلو
دیفرانسیل عقب چیست؟
دیفرانسیل عقب یا (RWD) قدیمی ترین نوع است موتور قدرت خود را از طریق انتقال به محور عقب یک وسیله نقلیه می فرستد. اولین خودرو ها از این طرح بهره می گرفتند که بر میگردد به سال ۱۸۸۵ اولین شرکت هایی که استفاده کردند از این سیستم بنز و دایملر و پژو سیتروئن بود.
1. عملکرد دیفرانسیل جلو
دیفرانسیل جلو در خودروها با دیفرانسیل جلو، نیروی محرکه را به چرخهای جلو انتقال میدهند. این سیستم به گونهای طراحی شده است که نیرو را به صورت تقریباً مساوی بین دو چرخ جلو تقسیم کند. هنگامی که خودرو در حالت معمولی حرکت میکند، دیفرانسیل جلو از همکاری با سیستم جلوگیری (front-wheel drive) استفاده میکند.
2. مزایا و معایب دیفرانسیل جلو
دیفرانسیل جلو دارای مزایای مهمی است. یکی از مزایای اصلی آن، قدرت کشش خوب در شرایط آب و هوای خشک و جادههای آسفالتی است. با تمرکز نیروی محرکه بر روی چرخهای جلو، خودرو استحکام و کنترل بیشتری در ترمز کردن و ایجاد پیچیدگی در کنترل خودرو به منظور ورود به انحناها دارد.
با این حال، دیفرانسیل جلو معایبی نیز دارد. یکی از مشکلات آن این است که بار وزنی که روی چرخهای جلو واقع میشود، میتواند تأثیر منفی بر روی توازن خودرو داشته باشد. همچنین، در شرایط آب و هوای بد، خودرو ممکن است به سختی به جلو حرکت کند و مشکلات کنترلی را تجربه کند.
3. مورد استفاده در خودروها
دیفرانسیل جلو به طور گسترده در خودروهای سواری استفاده میشود، به خصوص در خودروهای شهری و خودروهای کوچک. این سیستم مناسب برای خودروهایی است که نیاز به مصرف سوخت کم و هزینه تعمیر و نگهداری کمتر دارند.
خودروهای دیفرانسیل عقب
دیفرانسیل جلو چیست؟
دیفرانسیل جلو یا (FWD) بدان معنی است که موتور قدرت خود را از چرخهای جلو می گیرد. دیفرانسیل جلو در سال های ۱۹۰۰ در فرم های مختلف نمونه اولیه در فرانسه استفاده می شود. درایتدا هم فقط در ماشین های مسابقه ای وجود داشت.
اولین تولید خودروهای دیفرانسیل جلو توسط کمپانی کوچک بیرمنگام ساخته شد. وبعد شرکت های المانی و امریکایی از این روش استفاده کردند مثل آئودی کنونی، سیتروئن
1. عملکرد دیفرانسیل عقب
دیفرانسیل عقب در خودروها مسئولیت تقسیم نیروی محرکه بین چرخهای عقب را بر عهده دارد. این سیستم به گونهای طراحی شده است که نیرو را به صورت متناسب بین دو چرخ عقب توزیع کند. خودروهای دارای دیفرانسیل عقب از سیستم عقبگیری (rear-wheel drive) استفاده میکنند.
2. مزایا و معایب دیفرانسیل عقب
دیفرانسیل عقب نیز مزایایی دارد. یکی از مزایای اصلی آن، توزیع وزن بهتر در خودرو است. بار وزنی که روی چرخهای عقب واقع میشود، باعث افزایش تراکم و کنترل بهتر خودرو در منحنیها و مسیرهای پرپیچ و خطرناک میشود. همچنین، دیفرانسیل عقب به خودرو قدرت کشش بیشتری در شرایط آب و هوای بد و جادههای غیرآسفالتی میبخشد.
با این حال، دیفرانسیل عقب نیز معایبی دارد. یکی از مشکلات آن این است که در برخی شرایط، مانند برف و یخ، کنترل خودرو را دشوار میکند. همچنین، در خودروهای دیفرانسیل عقب، نیاز به فضای بیشتر در پشت خودرو برای نصب سیستم دیفرانسیل و شافت عقب وجود دارد.
3. مورد استفاده در خودروها
دیفرانسیل عقب به طور گسترده در خودروهایی استفاده میشود که بار وزنی روی چرخهای عقب قرار دارد. این سیستم در خودروهایی که به توان و کشش بیشتری نیاز دارند، مانند خودروهای وانت و SUVها، مورد استفاده قرار میگیرد.
خودروهای چهارچرخ متحرک
تمام چرخ یا چهار چرخ محرک چیست؟
تمام چرخ یا (AWD) یا چهار چرخ محرک (۴WD) اساسا به این معنا است که قدرت موتور به هر چهار چرخ برای حداکثر اصطکاک ارسال می شود. چهار چرخ محرک هم می تواند برای خودروهای معمولی وهم کامیون ها استفاده شود بدین معنا که یک وسیله نقلیه قدرت را به تمام چهار چرخ ارسال می کند.
1. عملکرد چهارچرخ متحرک
خودروهای چهارچرخ متحرک (all-wheel drive) دارای سیستمی هستند که نیرو را به همه چهار چرخ انتقال میدهد. در این سیستم، دیفرانسیل جلو و عقب به همراه سیستم توزیع نیرو (power distribution) استفاده میشود. هدف اصلی این سیستم افزایش کنترل و استحکام خودرو در شرایط مختلف سطح جاده است.
2. مزایا و معایب چهارچرخ متحرک
خودروهای چهارچرخ متحرک دارای مزایایی هستند. یکی از مزایای اصلی آنها، قدرت کشش عالی در شرایط آب و هوای بد و سطوح جاده مختلف است. این سیستم به خودرو قابلیت عبور از موانع مانند برف، یخ، و جادههای خاکی را میبخشد. همچنین، با توزیع هوشمند نیرو بین چهار چرخ، استحکام و کنترل خودرو در منحنیها و شرایط غیرمساعد افزایش مییابد.
با این حال، چهارچرخ متحرک نیز معایبی دارد. یکی از مشکلات آن افزایش هزینه ساخت و نگهداری خودرو است. همچنین، در برخی موارد، مصرف سوخت این خودروها نسبت به دیگر سیستمها بیشتر است.
3. مورد استفاده در خودروها
خودروهای چهارچرخ متحرک در زمینههای مختلف استفاده میشوند. آنها در خودروهای خانوادگی، SUVها، خودروهای لوکس و خودروهایی که به توان و استحکام بیشتری نیاز دارند، استفاده میشوند.
مقایسه خودروهای دیفرانسیل جلو، دیفرانسیل عقب و چهارچرخ متحرک
1. کاربرد دیفرانسیل جلو
- استفاده از دیفرانسیل جلو در خودروها به توزیع نیروی محرکه بر روی چرخهای جلو و تسهیل حرکت خودرو در جادههای آسفالتی و شرایط آب و هوای خشک کمک میکند.
- سیستم جلوگیری (front-wheel drive) با دیفرانسیل جلو در خودروهای شهری و کوچک مورد استفاده قرار میگیرد.
2. کاربرد دیفرانسیل عقب
- دیفرانسیل عقب در خودروها مسئولیت تقسیم نیروی محرکه بین چرخهای عقب را بر عهده دارد و از سیستم عقبگیری (rear-wheel drive) استفاده میکند.
- خودروهای دیفرانسیل عقب بار وزنی را روی چرخهای عقب توزیع میکنند و کنترل و استحکام خودرو را در منحنیها و جادههای پرپیچ بهبود میبخشند.
3. کاربرد چهارچرخ متحرک
- خودروهای چهارچرخ متحرک (all-wheel drive) از سیستم توزیع نیرو برای انتقال نیرو به همه چهار چرخ استفاده میکنند.
- چهارچرخ متحرک به خودرو قابلیت عبور از شرایط آب و هوای بد، جادههای غیرآسفالتی و افزایش استحکام در ترمز کردن و کنترل خودرو را میبخشد.
مقایسه خودروهای دیفرانسیل جلو، دیفرانسیل عقب و چهارچرخ متحرک
- کنترل و استحکام: دیفرانسیل جلو و چهارچرخ متحرک به خودرو کنترل و استحکام بیشتری در شرایط منحنیها و جادههای پرپیچ میبخشند. دیفرانسیل عقب نیز استحکام خوبی را در منحنیها ارائه میدهد، اما در مقایسه با دیفرانسیل جلو و چهارچرخ متحرک، قابلیت کنترل و استحکام کمتری دارد.
- کشش: دیفرانسیل عقب و چهارچرخ متحرک قابلیت کشش بیشتری در شرایط آب و هوای بد و سطوح جاده مختلف دارند. در حالی که دیفرانسیل جلو در شرایط آب و هوای خشک و جادههای آسفالتی بهتر عمل میکند.
- هزینه و سهولت نصب: دیفرانسیل جلو از لحاظ هزینه ساخت و نگهداری کمتری نسبت به دیفرانسیل عقب و چهارچرخ متحرک دارد. همچنین، نصب دیفرانسیل جلو در خودروها سادهتر است.
- مصرف سوخت: دیفرانسیل جلو به طور عمومی مصرف سوخت کمتری نسبت به دیفرانسیل عقب و چهارچرخ متحرک دارد. این مورد برای خودروهایی که به صرفهترین مصرف سوخت را تمایل دارند، مهم است.
با توجه به نیازها و شرایط خودروی خود، میتوانید از بین دیفرانسیل جلو، دیفرانسیل عقب و چهارچرخ متحرک، سیستمی را انتخاب کنید که بهترین عملکرد و قابلیتها را در شرایطی که بیشتر در آنها قرار خواهید گرفت، به شما ارائه دهد.
کدامیک از این دیفرانسیل ها بهتر است؟
حقیقت این است که واقعا بستگی به کاربرد سیستم دارد. به عنوان مثال هر نوع سیستم چهار چرخ محرک برای هر نوع شرایط کم اصطکاک بهترین گزینه است. که باعث می شود این سیستم بیشتر برای کسانی که درمناطق آنها برف می بارد و یا که در آن جاده هموار مناسب باشد . اخیرا تمام چرخ محرک به خاطر افزایش اصطکاک بسیار مورد توجه واقع شده است.
هنگامی که در مورد دیفرانسل جلو در مقابل چرخ های عقب دیفرانسل عقب صحبت می شود بحث بیشتر پیچیده تر می شود. با توجه به تاریخ دیفرانسل عقب به عنوان یک طراحی ساده و مقرون به صرفه بود گرچه با پیشرفت تکنولوژی تقاضا برای توسعه خودرو ارزان تر و مصرف سوخت دلیلی بر افزایش محبوبیت موتورهای دیزلی شده است.
به همین دلیل است که وسایل نقلیه محرک به قطعات کمتری نیاز دارند زیرا قدرت و رانندگی معمولا یک واحد است که در جلوی وسیله نقلیه قرار دارد. چنین چیزی در یک خودرو دیفرانسیل عقب وجود ندارد و از نظر پیچیدگی مهندسی جایگاهی ندارد.
برای آنکه بگوییم کدام بهتر است باید گفت که این مقایسه به وضعیت هر کدام وابسته است.
هر دو نوع دیفرانسیل جلو و دیفرانسیل عقب وسایل نقلیه دارای نقایص خود هستند اما هر دو خود را به خوبی ثابت کرده اند. تمرکز مقایسه را میتوان چگونگی عملکرد آنها در طول آب و هوای نامطبوع دانست. بنابراین اگر بین دیفرانسیل جلو و عقب مجبورید فقط یکی را انتخاب کنید:
وسایل نقلیه دیفرانسیل جلو در شرایط رانندگی روزمره به ویژه در شرایط هوای معمولی بهتر عمل می کنند. به این دلیل است که موتور و گیربکس روی محور جلو حرکت می کنند و وزن چرخ های محرک را افزایش می دهند که باعث افزایش اصطکاک در شرایط لغزندگی
می شود. اکثر تولید کنندگان خودروهای استاندارد به دیفرانسیل جلو روی آورده اند زیرا ارزان تر هستند کارایی بیشتری دارند و اصطکاک بهتری را برای رانندگی روزانه فراهم می کنند وسایل نقلیه دیفرانسیل عقب دارای معایبی رانندگی روزانه بودند و تنظیم آنها برای استفاده در آب و هوای نامساعد دچار پیچیدگی های بسیاری میباشد. در واقع هر کس قادر به کنترل یک وسیله نقلیه دیفرانسیل عقب در شرایط آب و هوای نامساعد نیست. به نظر میرسد که نمی توان به طور مشخص گفت کدامیک بهتر هستند اما به طرق مختلف،محیط شما تعیین می کند که چه وسیله ای برای شما مناسب است. باید در نظر گرفت که اگر شما در یک آب و هوای معتدل یا آب و هوایی چهار فصل زندگی می کنید می توانید از هر کدام که می خواهید استفاده کنید.
اما این خودروها برای خودشان مشکلاتی هم دارند مشکلات احتمالی یونیت 4WD :
1: یونیت خاموش شده
2:چراغ فرویل روشن شده یا چشمک می زند
3:موتور یا شیر برقی فعال کننده فورویل عمل نمی کند
4:یونیت اروری دارد که رفع نمی شود
5: دیاگ با یونیت متصل نمی شود
نتیجهگیری
در این مقاله، ما بر روی مقایسه خودروهای دیفرانسیل جلو، دیفرانسیل عقب و چهارچرخ متحرک تمرکز کردیم. هر یک از این سیستمها مزایا و معایب خود را دارند و به توجه به نیازهای خودرو و شرایط استفاده متفاوتی مناسب هستند. دیفرانسیل جلو مناسب برای خودروهای شهری و کوچک است که نیاز به فضای بیشتر در کابین و مصرف سوخت کمتر دارند. دیفرانسیل عقب در خودروهایی که به استحکام و کنترل بیشتر در شرایط منحصر به فرد نیاز دارند مانند خودروهای ورزشی و لوکس مورد استفاده قرار میگیرد. در حالی که چهارچرخ متحرک برای خودروهایی که به قدرت کشش بالا در شرایط سخت و استحکام بیشتر نیاز دارند، ایدهآل هستند.
با توجه به این تفاوتها، میتوانید خودرویی را که با نیازهای شما هماهنگ است، انتخاب کنید. مهمترین عواملی که در انتخاب نیروگاه اهمیت دارند، شرایط آب و هوایی، نیازهای رانندگی، نیازهای کشش و استحکام خودرو و همچنین مصرف سوخت هستند.
با این حال، مهم است به یاد داشته باشید که انتخاب مناسب تنها یکی از عواملی است که برای خرید یک خودرو در نظر گرفته میشود. عوامل دیگری مانند برند، امکانات و قیمت نیز باید در انتخاب نهایی در نظر گرفته شوند.