اموزش کالیبراسیون سنسور رادار خودرو


کالیبراسیون سنسور رادار

تعمیرات رادار تمامی خودرو های هیوندا و کیا و بنز و بی ام و در مشهد انجام می شود توسط تیم تخصصی الکترونیک کار 

درصورت نیاز داشتین به مشاوره با این شماره تماس حاصل فرمایید.  مهندس حجتی  09155664454

خواهشی که داریم فقط برای خودروهای خارجی تماس بگیرید نه ایرانی

سنسور رادار خودرو

اموزش کالیبراسیون سنسور رادار خودرو

سیستم‌های رادار در خودروها باعث بهبود قابلیت امنیتی و اطمینان از عملکرد خودرو در شرایط مختلف می‌شوند. این سیستم‌ها با استفاده از سنسورهای راداری، تشخیص و پیشگیری از تصادفات احتمالی را ممکن می‌سازند. اما برای اطمینان از عملکرد صحیح سنسور رادار، نیاز به کالیبراسیون دوره‌ای دارند.

کالیبراسیون سنسور رادار خودرو به فرآیند تنظیم دقیق پارامترها و زوایای عملکرد سنسور بر اساس شرایط واقعی رانندگی اطلاق می‌شود. این فرآیند شامل تنظیم فرکانس، قدرت و زاویه پرتاب امواج راداری است. برای کالیبراسیون صحیح سنسور رادار، عملکرد آن با استانداردها و مشخصات تعیین شده توسط تولیدکننده باید هماهنگ شود. این عملیات معمولاً توسط تکنسین‌های متخصص صورت می‌گیرد و به منظور حفظ عملکرد صحیح سیستم رادار، توصیه می‌شود که کالیبراسیون به صورت دوره‌ای انجام شود.

با کالیبراسیون منظم سنسور رادار خودرو، دقت تشخیص و عملکرد سیستم بهبود می‌یابد و خطر تشخیص نادرست واقعیت‌های محیطی کاهش می‌یابد. همچنین، در صورت تعویض سنسور یا تعمیر و نگهداری سیستم رادار، نیاز به کالیبراسیون دوباره وجود دارد. اموزش کالیبراسیون سنسور رادار خودرو به رانندگان و تکنسین‌های متخصص، اطلاعات و آگاهی لازم را برای انجام این عملیات ارائه می‌دهد

هر زمان هدف گیری سنسور رادار به هر طریقی مختل شود ، کالیبراسیون سنسور رادار لازم است. این می تواند

  • در اثر یک برخورد 
  •  خم شدن گلگیر 
  • تعویض شیشه جلو اتومبیل
  • تعمیر سیستم تعلیق 
  • تنظیم چرخ 
  • در اندازه لاستیک 
  • فعال شدن کیسه هوای جلو
  • تعمیرات سقف اتومبیل
  •  کالیبراسیون سنسور ضروری است 

تعویض و کالیبراسیون سنسور رادار اغلب در زمان تعمیرات یا تصادف است. خودروسازان توصیه می کنند که پیش از شروع تعمیرات  یک  اسکن تشخیصی کاملی را روی وسیله نقلیه انجام شود و بعد از اتمام کار مجدداً آن را انجام دهند. 

کالیبراسیون سنسورهای رادار یک فرآیند دقیق است که غالباً پیچیده و زمان بر است. بعضی از سنسورها را می توان در یک تعمیرگاه کالیبره کرد  برخی دیگر نیاز به رانندگی وسیله نقلیه دارند و بسیاری از سنسورها هر دو روش را می طلبند. بسته به شرایط خاص کالیبراسیون  زمان درگیر می تواند از 15 دقیقه تا یک ساعت یا بیشتر باشد. 

تعمیررادارجنسیس

تعمیر رادار جنسیس

تعمیر و یا تعویض برد رادار جنسیس که دچار آبخوردگی شده است.

تعمیر و تعویض برد رادار جنسیس که دچار آبخوردگی شده است.

تعمیررادارجنسیس

آماده سازی خودرو برای کالبره کردن رادار 

قبل از کالیبراسیون سنسور رادار یک وسیله نقلیه باید همانطور که توسط خودروساز مشخص شده است ، آماده شود. برخی از الزامات معمول عبارتند از:

• هیچ چیز سنگین و غیرضروری در ماشین یا صندوق عقب وجود نداشته باشد
• لاستیک ها تحت فشارهای توصیه شده باد می شوند
• ارتفاع سواری وسیله نقلیه جلو و عقب طبق مشخصات
• مخزن سوخت پر است
• شیشه جلو اتومبیل را در مقابل سنسور دوربین تمیز کنید (در صورت لزوم)
• پوشش محافظ از حسگر رادار برداشته شده (در صورت لزوم)
• تراز چهار چرخ انجام شده (در صورت مشخص بودن)

روشهای کالیبراسیون رادار خودرو 

کالیبراسیون ADAS به دو شکل استاتیک و دینامیک وجود دارد. توضیحات کلی این فرآیندها در زیر آورده شده است ، اما مراحل دقیق آن از ساخت و مدل وسیله نقلیه به مدل دیگر متفاوت است. در همه موارد ، مراحل و دستورالعمل های مشخص شده توسط خودروساز باید دقیقاً دنبال شود.

کالیبراسیون سنسور رادار (استاتیک)

کالیبراسیون سنسور استاتیک با ایجاد خط رانش خودرو آغاز می شود. خودروسازان انواع مختلف روش های اندازه گیری دستی و ابزارهای ویژه را برای انجام این قسمت از فرآیند مشخص می کنند. در بسیاری موارد ابزارها به توپی چرخ جلو و عقب متصل می شوند یا با آنها هم تراز می شوند. پروژکتورهای لیزر اغلب برای کمک به هم ترازی کامل از ابزارهایی تعبیه شده اند.

در مرحله بعد ، یک یا چند هدف خاص در مکان های دقیق نسبت به خط رانش و سنسور قرار می گیرند. اهداف باید در یک ارتفاع مشخص باشند و بسیاری از آنها برای استفاده با پایه های قابل تنظیم ویژه طراحی شده اند. درصورتی که یک سنسور از خط وسط اتومبیل جابجا شود ، اهداف باید به همان ترتیب جبران شوند. در حالی که حداقل یک وسیله نقلیه از هدفی استفاده می کند که روی کاپوت قرار گرفته باشد ، اما بیشتر مکانهای هدف 10 تا 20 فوت از خودرو فاصله دارند.

اهداف دوربین دار معمولاً تصاویر دارای طرح سیاه و سفید هستند که خریداری می شوند یا در بعضی موارد از سایت های اطلاعاتی خدمات قابل بارگیری هستند. ممکن است اهداف موردنظر که بارگیری شده اند با استفاده از دستگاه کپی تغییر اندازه دهند. در بعضی از وسایل نقلیه ، هدف باید به روش خاصی روشن شود تا از کالیبراسیون مناسب اطمینان حاصل شود.

اموزش کالیبراسیون سنسور رادار خودرو

شکل 7. اهداف معمول دوربین ADAS – VAG نشان دهنده گروه فولکس واگن / آئودی است.

اهداف راداری ممکن است الگوهایی داشته باشند که شبیه نمونه هایی برای دوربینها باشد اما شامل عناصر فلزی باشد که امواج رادیویی را به سمت حسگر منعکس می کنند. نوع دیگر هدف رادار ، یک مخروط فلزی است که انتهای باز آن رو به روی خودرو قرار گرفته تا امواج رادیویی را به سمت سنسور منعکس کند.

تعمیر رادار خودرو

شکل 8. یک مخروط هدف بازتابنده برای کالیبراسیون سنسور رادار.

در بعضی از اتومبیل ها ، مرحله بعدی در کالیبراسیون ، تراز کردن مکانیکی سنسور است. ولوو از یک براکت مخصوص با سطح حباب استفاده می کند که به محفظه حسگر دوربین متصل می شود. FCA ، نیسان و برخی دیگر از خودروسازان از ابزاری ویژه با سطح حباب استفاده می کنند که دقیقاً بر روی محفظه حسگر رادار قرار می گیرد و توسط یک کاسه مکش در جای خود نگه داشته می شود. با هر دو دستگاه ، از مکانیزم پیچ برای تنظیم هدف افقی سنسور استفاده می شود. این روش مستلزم آن است که وسیله نقلیه در یک سطح کاملاً هم سطح قرار داشته باشد. قفسه تراز ترجیح داده می شود.

عیب یابی رادار ماشین
شکل 9. یک ابزار تسطیح افقی متصل به سنسور رادار.

مرحله آخر در کالیبراسیون سنسور استاتیک رادار شروع فرایند هدف گیری با استفاده از یک ابزار اسکن کارخانه یا معادل بازار پس از آن است. سپس این فرآیند به طور خودکار رخ می دهد و ابزار اسکن نشان می دهد که چه زمانی با موفقیت تکمیل شده است. در صورت لزوم ، ابزار اسکن دستورالعمل هایی برای تنظیم پیچ هدف گیری عمودی یک سنسور رادار ارائه می دهد.

به دنبال کالیبراسیون استاتیک ، بسیاری از سنسورها به فرآیند دینامیکی پیگیری نیاز دارند که در زیر توضیح داده شده است. حتی در صورت عدم نیاز به کالیبراسیون دینامیک ، تست درایو برای تأیید کالیبراسیون و اطمینان از عدم تنظیم کدهای تشخیصی رادار هنگام کار ، توصیه می شود. برخی از سیستم ها تا زمانی که ماشین مسافت مشخصی را طی نکند ، DTC ها را تنظیم نمی کند یا پیام های خطای دیگری ایجاد نمی کند.

 

کالیبراسیون سنسور رادار در جاده (پویا)

کالیبراسیون سنسور پویا به طور کلی روش ارجح برای سنسورهای دوربین است و گاهی اوقات تنها روش تعیین شده است. از طرف دیگر ، سنسورهای رادار اغلب به تنظیم ایستا و به دنبال آن روش جاده ای نیاز دارند. کالیبراسیون پویا شامل شروع فرآیند با ابزار اسکن کارخانه یا معادل بازار پس از آن و سپس رانندگی ماشین در جاده های نسبتاً مستقیم با علامت گذاری خط روشن به مدت 5 تا 30 دقیقه با سرعت مشخص شده است تا زمانی که ابزار اسکن نشان دهد کالیبراسیون کامل است. در برخی از اتومبیل ها  هنگامی که کالیبراسیون با موفقیت انجام شد یک چراغ اخطار یا پیغام روی داشبر خاموش می شود.

برخی از سیستم ها در کمترین میزان ترافیک اطراف ، بهترین کالیبراسیون را انجام می دهند اما در صورت تشخیص بسیاری از اجسام توسط حسگر ، سیستم های دیگر با سرعت بیشتری کالیبره می شوند. دستورالعمل های کالیبراسیون سازنده خودرو اطلاعات مربوط به روند بهینه را فراهم می کند. در بسیاری از مواقع ، اگر باران یا برف نشانه گذاری خطوط را پنهان کند ، کالیبراسیون نمی تواند انجام شود ، یا عوامل دیگر رانندگی با سرعت لازم را غیرعملی یا ناامن می کنند.

کالیبراسیون دوربین دور نمای

در صورت تعویض یک یا چند دوربین ، کالیبراسیون دوربین های دوربینی لازم است و یا یک قسمت نصب شده (جلوپنجره ، آینه درب ، درب ، پوشش سپر و غیره) برداشته و تعویض می شود. کالیبراسیون دوربین با دور دید معمولاً یک روش استاتیک در فروشگاه است. حصیرهای بزرگ طرح دار در اطراف خودرو قرار داده می شوند و از یک ابزار اسکن کارخانه برای شروع فرآیند کالیبراسیون استفاده می شود. برخی از سیستم های دید در اطراف از فرآیند دینامیکی جاده استفاده می کنند که در آن شرایط رانندگی ماشین به آهستگی از جاده پایین می رود.

کالیبراسیون سنسور زاویه فرمان

اموزش کالیبراسیون سنسور رادار خودرو

ممکن است پس از استقرار کیسه هوا ، تعمیرات سازه ای یا تنظیم چرخ ، کالیبراسیون سنسور زاویه فرمان انجام شود. این فرایند به طور معمول شامل قرار دادن چرخ در موقعیت مستقیم جلو و سپس استفاده از یک ابزار اسکن کارخانه یا معادل بازار پس از آن است تا سیگنال سنسور را صفر کند.

نتیجه گیری

هیچتضمینی وجود ندارد که رادار رانندگی را راحت تر و ایمن تر می کند. با این حال ، پیچیدگی اضافی این سیستم ها و حسگرهای آنها هزینه های فراتر از قیمت خرید اصلی آنها را به همراه دارد. فقط تعویض شیشه جلو اتومبیل یا ترازوی چرخ روی یک ماشین مدرن با رادار انجام می شود بسیار گران تر است. اول ، زیرا هر عملیاتی که هدف گیری سنسور را تغییر دهد ، یک روش کالیبراسیون دقیق زمان بر را می طلبد. و دوم ، زیرا ممکن است برای اطمینان از دستیابی سنسورها به داده های دقیق ، استفاده از قطعات OEM مانند شیشه جلو اتومبیل و روکش سپر مشخص شود. این الزامات می تواند به هزینه تعمیرات اتومبیل بیفزاید ، اما برای اطمینان از ایمنی مطلوب خودرو باید رعایت شود.

تعمیرات رادار جنسیس در مشهد 

تعمیر رادار هیوندا سانتافه در مشهد 

تعمیر رادار کیا در مشهد 

تعمیر رادار خودرو در مشهد 

 

و اما مهمترین نکته برای تعمیر و عیب یابی و حتی کالیبراسیون سنسور رادار خودرو این است که بهترین متخصص را پیدا کنید 

الکترونیک کار برای تعمیرات تخصصی در زمینه عیب یابی و تعمیرات رادار خودرو از یک تیم متخصص تشکیل شده که خودرو شما را با کمترین هزینه و با ضمانت 100 درصدی انجام می دهد 

درصورت نیاز داشتین به مشاوره با این شماره تماس حاصل فرمایید     مهندس حجتی  09155664454

انواع کامپیوتر خودرو

 

سنسور رادار خودرو چیه و چه کاربردی داره؟

ببین دوست من، سنسور رادار مثل یه چشم تیزبین برای ماشینت میمونه! این سنسور با ارسال امواج رادیویی، فاصله و سرعت اجسام اطراف خودرو رو تشخیص میده. اطلاعاتی که این سنسور جمع میکنه، برای سیستم های کمک راننده مثل کروز کنترل تطبیقی، ترمز اضطراری، هشدار برخورد از جلو و … خیلی ضروریه. در واقع این سنسورها به ماشینت کمک می کنن تا ایمن تر و هوشمندانه تر رانندگی کنی!

کالیبراسیون سنسور رادار یعنی چی و چرا انجام میشه؟

کالیبراسیون سنسور رادار یعنی تنظیم دقیق موقعیت و زاویه سنسور نسبت به خودرو. این کار باعث میشه تا سنسور به درستی محیط اطراف رو ببینه و اطلاعات دقیقی رو به سیستم های ADAS بفرسته. اگه سنسور رادار کالیبره نباشه، ممکنه سیستم های کمک راننده عملکرد درستی نداشته باشن و حتی باعث بروز خطر بشن. مثلاً کروز کنترل تطبیقی ممکنه فاصله رو درست تشخیص نده یا سیستم ترمز اضطراری به موقع عمل نکنه.

چه زمانی باید سنسور رادار خودرو رو کالیبره کنیم؟

چند تا دلیل اصلی برای کالیبراسیون سنسور رادار وجود داره. اول اینکه، بعد از هر تصادف یا ضربه ای که به سپر جلو یا سنسور رادار وارد میشه، حتما باید کالیبراسیون انجام بشه. دوم اینکه، اگه قطعه ای از سیستم تعلیق یا فرمان خودرو تعویض بشه، ممکنه موقعیت سنسور تغییر کنه و نیاز به کالیبراسیون باشه. همچنین اگه چراغ هشدار سیستم ADAS روشن شده یا عملکرد این سیستم ها دچار مشکل شده، بهتره سنسور رادار رو بررسی و کالیبره کنید.

علائم کالیبره نبودن سنسور رادار چیه؟

علائمش میتونه متنوع باشه، مثلا ممکنه کروز کنترل تطبیقی خوب کار نکنه، ترمز اضطراری بی موقع فعال بشه یا هشدارهای اشتباه دریافت کنید. گاهی وقتا هم چراغ هشدار سیستم ADAS در صفحه کیلومتر روشن میشه. اگه این علائم رو دیدی، حتما یه سر به تعمیرگاه بزن تا سنسور رادار رو بررسی و کالیبره کنن.

کالیبراسیون سنسور رادار رو کجا باید انجام بدیم؟

کالیبراسیون سنسور رادار کار تخصصی ای هست و حتما باید توسط تعمیرکاران ماهر و با تجهیزات مخصوص انجام بشه. نمایندگی های مجاز خودرو یا تعمیرگاه های تخصصی که دستگاه کالیبراسیون دارن، بهترین مکان برای این کار هستن. کالیبراسیون سنسور رادار به دقت بالایی نیاز داره و انجام این کار توسط افراد غیرمتخصص ممکنه باعث بروز مشکل بشه.

آیا کالیبراسیون سنسور رادار هزینه بالایی داره؟

هزینه کالیبراسیون سنسور رادار بستگی به نوع خودرو و نوع دستگاه کالیبراسیون داره. معمولا این کار هزینه ای نسبتا بالایی داره، اما در مقایسه با ایمنی و عملکرد درست سیستم های کمک راننده، ارزشش رو داره. به علاوه، اگه کالیبراسیون رو به موقع انجام بدی، از آسیب دیدن بیشتر سیستم های ADAS جلوگیری می کنی و هزینه های سنگین تعمیرات رو کاهش میدی.

آیا کالیبراسیون سنسور رادار برای همه خودروها یکسان هست؟

نه، کالیبراسیون سنسور رادار برای هر خودرویی با توجه به نوع سنسور، مدل خودرو و نرم افزار سیستم ADAS فرق داره. هر کارخونه خودروسازی روش خاصی برای کالیبراسیون سنسور رادار داره و تعمیرکار باید از دستگاه و نرم افزار مناسب برای هر خودرو استفاده کنه. به همین خاطر تاکید میکنم که برای انجام این کار، حتما به متخصص حرفه ای مراجعه کنید.

آیا میشه کالیبراسیون سنسور رادار رو به صورت دستی انجام داد؟

نه، کالیبراسیون سنسور رادار یه کار کاملا تخصصی و دقیق هست و نمیشه به صورت دستی انجامش داد. برای کالیبراسیون، حتما به دستگاه مخصوص کالیبراسیون و نرم افزار مربوطه نیاز هست. حتی تعمیرکاران ماهر هم بدون داشتن این ابزارها نمیتونن این کار رو انجام بدن. پس به هیچ وجه سعی نکن به صورت دستی کالیبراسیون رو انجام بدی.

آیا کالیبراسیون سنسور رادار در عملکرد کروز کنترل تطبیقی تاثیر داره؟

بله، کالیبراسیون سنسور رادار نقش خیلی مهمی در عملکرد کروز کنترل تطبیقی داره. اگه سنسور رادار درست کالیبره نشده باشه، ممکنه فاصله خودروی جلویی رو به درستی تشخیص نده و کروز کنترل تطبیقی خوب کار نکنه. این میتونه باعث بشه که ماشین خیلی دیر ترمز کنه یا خیلی زود سرعتش رو کم کنه. به همین خاطر، کالیبراسیون صحیح سنسور رادار برای ایمنی و عملکرد درست این سیستم ها ضروریه.

چطوری از سنسور رادار خودرو محافظت کنیم؟

ساده ترین راه برای محافظت از سنسور رادار، اینه که مراقب ضربه خوردن سپر جلو باشی! وقتی که ماشینت رو پارک میکنی، حواست به مانع ها و جدول ها باشه. از شستشوی ماشین با فشار خیلی زیاد در محدوده سنسور رادار خودداری کن. اگر دیدی سنسور کثیف شده، با یه پارچه نرم و مرطوب تمیزش کن. و در نهایت، اگر هر مشکلی تو عملکرد سیستم های ADAS دیدی، سریعا به تعمیرگاه مراجعه کن.

رادار خودرو

تعمیر رادار جنسیس در مشهدتعمیر رادار سانتافه در مشهدتعمیر رادار مشهدتعمیر رادار هیوندا در مشهدخرید رادار خودرورادار خودروسنسور رادارخودروسنسور زاویه فرمانعیب یابی رادارعیب یابی و تعمیر رادارکالیبراسیون سنسور رادار

جواد میرزاییمشاهده نوشته ها

سلام دوستان جواد میرزایی هستم کارشناسی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات گرایش کسب و کار الکترونیک دانشگاه تهران -عاشق یادگیری به خصوص در زمینه دیجیتال مارکتینگ در حال حاضر در زمینه های -طراحی سایت -SEO یا بهینه سازی سایت برای موتور های جستجو -تولید محتوا-کپی رایتر -لینک سازی برای سایت ها از هر نوعی -تجزیه و تحلیل تخصصی رقبا در زمینه SEO-بازاریابی الکترونیکی و خیلی کارهای دیگر در این زمینه فعالیت می کنم. جواد میرزایی

37 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای ما پیام بفرستید

    آدرس

    مشهد-بلوارکوشش-30متری فرعی گاراژدارها(خبیری)-خبیری13-بعدازچهاراه اول پلاک124

    شماره تماس

    شماره تماس الکترونیک کار

    05133430013

    ایمیل ما

    mirzaeejavad69@gmail.com

    اینیستاگرام