همه چیز در مورد کمک فنر خودرو

همه چیز در مورد کمک فنر خودرو

همه چیز در مورد کمک فنر خودرو

معرفی کوتاه در مورد کمک فنر خودرو و انواع کمک فنر و عیب یابی ان 

در این مطلب به این مطالب پرداخته شده است 

کمک فنر تلسکوپی 

کمک فنر گازی 

روش های صدا گیری کمک فنر خودرو

نحوه بررسی کمک فنر خودرو

روش های عیب یابی کمک فنر خودرو

کمک فنر خودرو: اطلاعات مهم و نگهداری

در حین رانندگی، هر کسی می‌خواهد تجربه‌ای راحت و امن داشته باشد. یکی از عوامل مهمی که بر روی تجربه رانندگی تأثیر می‌گذارد، سیستم کمک فنر خودرو است. این سیستم که جزئی از سیستم آشنایی خودرو می‌باشد، به طور مستقیم بر روی پایداری، راحتی و کنترل خودرو تأثیر می‌گذارد. در این مقاله، به بررسی عملکرد و اجزای کمک فنر خودرو می‌پردازیم و نکاتی را برای نگهداری و تعمیر این سیستم مطرح می‌کنیم.

سیستم کمک فنر خودرو چیست؟

سیستم کمک فنر خودرو مجموعه‌ای از قطعات است که برای نرم‌کردن اثرات لرزش و تکانه‌های وارده به خودرو به‌کار می‌رود. این سیستم شامل مجموعه از فنرها، شوک‌ها، استرات‌ها، آرم‌های کنترل، بارگیر‌ها و بوشینگ‌ها است. با کمک این قطعات، سیستم کمک فنر خودرو به راننده و سرنشینان، تجربه رانندگی راحت تر و ایمن‌تری را ارائه می‌دهد.

اجزای سیستم کمک فنر خودرو

سیستم کمک فنر خودرو از تعدادی قطعه کلیدی تشکیل شده است که هر یک وظیفه مهمی را بر عهده دارند. برخی از اجزای اصلی این سیستم عبارتند از:

فنرها

فنرها بخشی اساسی از سیستم کمک فنر خودرو هستند. آنها نیرویی را که به خودرو وارد می‌شود جذب و تحمل می‌کنند و در عین حال از ایجاد لرزش‌های زیاد در خودرو جلوگیری می‌کنند. فنرها معمولاً از فلز ساخته می‌شوند و بسته به نیازهای خودرو، می‌توانند فنرهای صعودی یا نزولی باشند.

شوک‌ها

شوک‌ها یا ترمزها نیز جزء قطعات اساسی سیستم کمک فنر خودرو هستند. وظیفه شوک‌ها جذب و کنترل لرزش‌ها و تکانه‌های ایجاد شده توسط فنرها است. آنها از ایجاد سرعت زیاد در حرکت فنرها جلوگیری کرده و به جای آنها، جابجایی آرامی را فراهم می‌کنند.

استرات‌ها

استرات‌ها نیز به عنوان بخشی از سیستم کمک فنر خودرو شناخته می‌شوند. آنها شامل یک فنر است که داخل یک لوله فلزی قرار می‌گیرد. استرات‌ها در انتقال نیرویی که بر روی خودرو اعمال می‌شود و همچنین در کنترل حرکت فنرها نقش مهمی دارند.

آرم‌های کنترل

آرم‌های کنترل نیز جزء اجزای مهم سیستم کمک فنر خودرو می‌باشند. این قطعات برای کنترل و راهنمایی حرکت جانبی بخش‌های غیرمتصل فنرها و شوک‌ها استفاده می‌شوند. آرم‌های کنترل به عنوان یک پل بین قسمت‌های مختلف سیستم کمک فنر عمل کرده و باعث استحکام و پایداری خودرو می‌شوند.

بارگیر‌ها

بارگیر‌ها نیز یکی از اجزای سیستم کمک فنر خودرو هستند. این قطعات برای کاهش نرخ لغزش و جلوگیری از ناپایداری خودرو در حالت‌های مختلف تکانه‌ها و تمایل خودرو به تکان خوردن استفاده می‌شوند.

بوشینگ‌ها

بوشینگ‌ها نیز به عنوان قطعاتی جهت اتصال و سهولت در حرکت قطعات مختلف سیستم کمک فنر خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرند. آنها به عنوان لایه‌های میانی بین قطعات مختلف عمل کرده و از ایجاد اصطکاک و سایش زیاد در این قطعات جلوگیری می‌کنند.

انواع سیستم‌های کمک فنر خودرو

سیستم‌های کمک فنر خودرو می‌توانند به دو دسته اصلی تقسیم شوند: سیستم‌های مستقل و سیستم‌های وابسته.

سیستم‌های مستقل

سیستم کمک فنر خودروی مستقل برای هر چرخ جداگانه از سایر چرخ‌ها عمل می‌کند. این سیستم اجازه می‌دهد تا هر چرخ به طور مستقل به تراز بماند و تکانه‌ها را به خود بگیرد. سیستم مستقل بهبود قابل توجهی در کیفیت رانندگی و پایداری خودرو ایجاد می‌کند.

سیستم‌های وابسته

سیستم کمک فنر خودروی وابسته بین دو چرخ یا چند چرخ به صورت هماهنگی عمل می‌کند. در این سیستم، تکانه‌ها به طور مشترک به دو یا چند چرخ انتقال می‌یابند. این نوع سیستم در برخی از خودروهای سنتی و کلاسیک استفاده می‌شود.

سیستم مکفرسون

سیستم مکفرسون یکی از انواع معروف سیستم کمک فنر خودرو است. در این سیستم، یک فنر و یک شوک در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و به عنوان یک واحد عمل می‌کنند. سیستم مکفرسون به راننده تجربه رانندگی راحتی و پایداری بیشتری می‌دهد.

سیستم چند لینکه

سیستم چند لینکه یکی دیگر از سیستم‌های پیشرفته کمک فنر خودرو است. در این سیستم، از چندین لینک و مفصل برای کنترل و هدایت حرکت‌های چرخ استفاده می‌شود. این سیستم به خودرو پایداری و قدرت کنترل بیشتری می‌بخشد.

اهمیت سیستم کمک فنر خودرو

سیستم کمک فنر خودرو برای تجربه رانندگی بهتر و ایمنی خودرو بسیار حائز اهمیت است. چندین نکته مهم در این زمینه وجود دارد:

تجربه رانندگی نرم

سیستم کمک فنر خودرو باعث ایجاد تجربه رانندگی نرم و راحتی می‌شود. با جذب لرزش‌ها و تکانه‌ها، این سیستم به راننده و سرنشینان احساس راحتی و آرامش را می‌دهد.

پایداری خودرو

سیستم کمک فنر خودرو نقش مهمی در پایداری خودرو دارد. این سیستم با کنترل تکانه‌ها و جابجایی‌های ناخواسته، خودرو را پایدار و در کنترل قرار می‌دهد، به خصوص در سرعت‌های بالا و در شرایط جاده‌ای دشوار.

کنترل و مدیریت خودرو

سیستم کمک فنر خودرو به راننده امکان کنترل و مدیریت بهتر خودرو را می‌دهد. با کاهش لرزش‌ها و تکانه‌های غیرمطلوب، راننده به راحتی می‌تواند خودرو را کنترل کند و در هنگام تغییر جهت و مانورهای سریع، بدون مشکل عمل کند.

ایمنی

بدون شک، ایمنی یکی از اصلی‌ترین نکات در رانندگی است. سیستم کمک فنر خودرو باعث بهبود ایمنی در خودرو می‌شود. این سیستم به جذب تکانه‌های ناخواسته، کاهش لغزش و بهبود تراکم تماس بین چرخ و جاده کمک می‌کند.

انواع کمک فنر / کمک فنر تلسکوپی هیدرولیکی :

همه چیز در مورد کمک فنر خودرو

🔹 این کمک فنرها از دو یا سه لوله هم محور تشکیل شده است اگر کمک فنر سه لوله ای باشد. خارجی ترین لوله گردگیر است طرز کار این کمک فنر در موقع باز شدن به این صورت می باشد که روغن داخل محفظه بالای پیستون به طرف پایین و به داخل محفظه زیر پیستون رانده می شود. روغن پس از عبور از گذرگاه های نگهدارنده سوپاپ برگشت از میان دیسک سوپاپ برگشت با فشار خارج شده و از میان کلیه سوراخ های پیستون عبور می کند در طی کورس باز شدن روغنی که در محفظه بالای پیستون تحت فشار قرار گرفته به محفظه زیر پیستون جریان می یابد

این عمل برای جبران حجم جابجا شده میل پیستون است زمانی که میل کمک فنر به بالا کشیده می شود. فنر سوپاپ مکش در مجموعه سوپاپ فشاری به واسطه عبور روغن بلند شده به طوری که سوپاپ دیسکس فشاری و سوپاپ نگهدارنده اجازه عبور روغن را می دهد در ضمن مرحله جمع شدن کمک فنر عکس مرحله باز شدن می باشد.

کمک فنر گازی

 

همه چیز در مورد کمک فنر خودرو

 

🔹 بزرگترین امتیاز کمک فنر گازی نسبت به کمک فنر هیدرولیکی در انتقال سریع حرارت می باشد چون لوله خارجی ان در تماس مستقیم با هوا است لذا انتقال حرارت سریع تر انجام میشود این نوع کمک فنر ها در درجه حرارتی بیش از 200 درجه سانتی گراد به خوبی کار می کند معمولا طراحی ان ها از یک یا دو لوله هم محورساخته شده و کاربرد وسیعی در صنایع خودرو سازی دارند برای مثال در صندوق عقب بعضی از خودروها سواری و اتوبوس ها و حتی تخت خوابهای بیمارستان و صندلیهای دندان پزشکی کاربرد دارد در ضمن در درون کمک فنراز گاز تنها استفاده نشده بلکه از گاز و روغن استفاده شده که این روغن و گاز در دو محفظه جدا از هم قرار دارند و هر یک وظیفه خاص خود را درموقع جمع شدن و باز شدن کمک فنرانجام می دهد.

 روش صدا گیری کمک فنر خودرو (فنر لول)

 استفاده از منجید؛ هر طرف زیر فنر بزارید. هم ماشین نرم شده و هم صدا بر طرف میشود.
استفاده از چسب مزدا یا شلنگ قرار دادن : این کار توسط جلوبندی ساز انجام میشود

نحوه بررسی کمک فنر خودرو

اگر کمک فنری به راحتی جمع شد امابه سختی باز شد ، سالم است.با دو دست روی کاپوت را فشار دهید

اگر خودرو براحتی و بدون سر وصدا پایین رفت و خیلی سریع بالا نیامد سالم است.

در ضمن با یک بار فشردن نبایدبیشتر از یک بار بالا پایین کند.یا اگر هنگام ترمز خودرو چند باربالا پایین کرد

یا در دست اندازهاخودرو نرم نبود و به هوا پرتاب شد در هر دو صورت کمک فنر باید تعویض شود.

روش عيب يابی کمک فنر خودرو

متاسفانه بيشتر رانندگان به كمك فنرها كه يكي از اساسي ترين قسمت ايمني خودرو است; اهميتي به نقايص ان نمي دهند

وبيشتر توجه انان به ترمزها ;لاستيكها;كمربند ايمني چرخها; فرمان و اخرين قسمت كمك فنر را مورد بازديد قرار مي دهند.

در صورتيكه كمك فنر نقش بسيار ارزنده ائي در ايمني خودرو دارد.
جالب است بدانيم در صورت خرابي كمك فنرها ضريب فرسودگي ساير قطعات خودرو نیز افزايش می یابد.

اين قطعات شامل:

  1. فنر تعليق
  2. جعبه فرمان
  3. ديفرانسيل
  4. لاستيك چرخها
  5. بلبرينگ چرخها
  6. بوشهاي لاستيكي سيستم تعليق
  7. گيربكس
  8. سيستم تعليق
  9. مجموعه سيبكهای فرمان

 

انواع کمک فنر

کمک فنر یکی از اجزای مهم در سیستم آشنایی های خودرو است. این قطعه به عنوان یک منبع انرژی انبساطی و فشاری عمل می‌کند و برای تعادل و استحکام خودرو استفاده می‌شود. در زیر به برخی از انواع کمک فنر مورد استفاده در خودروها اشاره خواهیم کرد:

1. فنرهای صلب (Coil Springs)

این نوع کمک فنر از یک سیم فلزی صلب تشکیل شده است که به صورت لفافه شکل به هم پیوسته‌اند. فنرهای صلب عموماً در جلوی خودرو برای تحمل بارهای سنگین و ایجاد استحکام استفاده می‌شوند.

2. فنرهای هوا (Air Springs)

فنرهای هوا یا همان فنرهای بادی، از باد به عنوان منبع انرژی استفاده می‌کنند. این فنرها معمولاً در خودروهای سنگین و نیازمند تنظیمات مختلف برای بارهای متفاوت مورد استفاده قرار می‌گیرند. با تنظیم فشار باد در این فنرها، میزان نرمی یا سفتی آنها قابل تغییر است.

3. فنرهای برشی (Leaf Springs)

فنرهای برشی از چندین لایه فلزی تشکیل شده‌اند که به هم متصل شده‌اند. این فنرها بیشتر در محورهای عقب خودروهای سنگین مورد استفاده قرار می‌گیرند. طراحی ساده و قابل اعتماد آنها باعث شده است که در خودروهای باربری و مسافربری استفاده گسترده‌تری داشته باشند.

4. فنرهای مکفرسون (MacPherson Springs)

فنرهای مکفرسون در سیستم مکفرسون استفاده می‌شوند که به طور گسترده در خودروهای سواری استفاده می‌شود. این نوع فنرها به شکلی خمیده درون توریون‌های مکفرسون قرار می‌گیرند و نقش مهمی در کنترل و پایداری خودرو دارند.

5. فنرهای هیدرولیکی (Hydraulic Springs)

فنرهای هیدرولیکی از ترکیب فنرهای صلب و سیستم‌های هیدرولیکی تشکیل شده‌اند. این نوع فنرها با استفاده از روغن و پیستون‌های هیدرولیکی، توانایی تنظیم سفتی و نرمی را دارند. فنرهای هیدرولیکی بیشتر در خودروهای لوکس و ورزشی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

دوستان عزیز این مطلب همه چیز در مورد کمک فنر خودرو ادامه دارد 

 

10سرویس ضروری خودرو

 

 

آموزشاخبار صنعت خودرو ایران

انواع کمک فنرانواع کمک فنر خودروکمک فنر تلسکوپی هیدرولیکیکمک فنر خودروکمک فنر گازیهمه چیز در مورد کمک فنر خودرو

جواد میرزاییمشاهده نوشته ها

سلام دوستان جواد میرزایی هستم کارشناسی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات گرایش کسب و کار الکترونیک دانشگاه تهران -عاشق یادگیری به خصوص در زمینه دیجیتال مارکتینگ در حال حاضر در زمینه های -طراحی سایت -SEO یا بهینه سازی سایت برای موتور های جستجو -تولید محتوا-کپی رایتر -لینک سازی برای سایت ها از هر نوعی -تجزیه و تحلیل تخصصی رقبا در زمینه SEO-بازاریابی الکترونیکی و خیلی کارهای دیگر در این زمینه فعالیت می کنم. جواد میرزایی

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.

برای ما پیام بفرستید

    آدرس

    مشهد-بلوارکوشش-30متری فرعی گاراژدارها(خبیری)-خبیری13-بعدازچهاراه اول پلاک124

    شماره تماس

    شماره تماس الکترونیک کار

    05133430013

    ایمیل ما

    mirzaeejavad69@gmail.com

    اینیستاگرام