5کاری که نباید در خودروهای دنده دستی انجام داد

5کاری که نباید در خودروهای دنده دستی انجام داد

5کاری که نباید در خودروهای دنده دستی انجام داد

راندن یک خودرو دنده دستی آنطوری که به نظر میرسد سخت نیست. وقتی یاد گرفتید به یکی از لذت های رانندگی تبدیل میشود و هر زمان که رانندگی کردید باعث آرامش خاطر میشود. این مقاله به بررسی چگونگی رانندگی با یک خودرو دنده دستی میپردازد و با جزئیات توضیح میدهد که چه کارهایی را نباید در خودروهای دنده دستی انجام داد

5کاری که نباید در خودروهای دنده دستی انجام داد

1. از لیور دنده به عنوان تکیه گاه دست استفاده نکنید

ما فقط لیور دنده را میبینیم اما از انچه درون گیربکس رخ میدهد با خبر نیستیم. هنگام تعویض دنده با لیور دنده- چنگک سلکتور که ثابت است در جهت مخالف طوقه چرخان هل داده و طوقه به دنده مورد نظر شما فشرده میشود.

تکیه قرار دادن دست بر روی لیور دنده ممکن است باعث شود چنگک سلکتور با طوقه تماس پیدا کند و در نتیجه باعث خرابی زودهنگام چنگک سلکتور شود. هنگام تعویض دنده ها، چنگک سلکتور برای مدت کوتاهی با طوقه چرخان تماس پیدا میکند. حال آنکه تکیه قرار دادن دست روی لیور دنده برای مدت طولانی میتواند باعث سرعت بخشیدن به این فرایند شود که درنتیجه باعث فرسودگی نابهنگام چنگک سلکتور میشود.

2.از پدال کلاچ برای تکیه گاه پا استفاده نکنید

تکیه قرار دادن پا بر روی پدال کلاچ باعث میشود کلاچ تا حدودی درگیر شود پس از این جهت باعث لغزش میشود. این رخداد نه تنها باعث کاهش راندمان مصرفی سوخت بخاطر به هدر رفتن انرژی انتقال قدرت میشود بلکه باعث میشود کلاچ پیش از زمان مقرر خود فرسوده شود. قطعه دیگری که میتواند آسیب ببیند بلبرینگ کلاچ است امکان دارد تا حدی با دیافراگم تماس پیدا کند.

5کاری که نباید در خودروهای دنده دستی انجام داد

 

3. پشت چراغ قرمز خودرو را در دنده نگذراید

اگر قصد ندارید موتور را خاموش کنید، بهترین کاری که میتوانید انجام دهید خلاص کردن دنده است. اگرچه بلبرینگهای کلاچ عموما به گونه ای طراحی شده اند تا به عمر کلاچ اضافه کنند اما هنوز بهتر است تا کلاچ برای مدت طولانی تحت فشار نباشد چرا که بلبرینگ را در خلاف فنر دیافراگم تماس میدهد و باعث فرسودگی کلاچ میشود.

 

4.برای ماندن در سربالایی از نیم کلاچ استفاده نکنید

خیلی از افراد هنگامی که در سربالایی قرار دارند از نیم کلاچ برای ثابت ماندن در سربالایی استفاده میکنند و خودرو را از حالت غلت خوردن به عقب نگه میدارند. این باعث فرسودگی دنده ای اجزاء اصطکاکی کلاچ میشود که مجبور خواهید شد آن را تعویض کنید. خودروهایی با سیستم دستیار در سربالایی میتوانند بعد از رها کردن پدال ترمز خودرو را 2 تا 3 ثانیه نگه دارند.

این زمان مناسبی است تا راننده با استفاده کردن از پدال گاز از غلت خوردن به عقب جلوگیری کنند. اگر خودرو شما از سیستم کنترل در سربالایی برخوردار نیست بهتر است به جای تعادل بین پدال گاز و کلاچ از ترمز دستی استفاده کنید تا از غلتیدن به عقب جلوگیری شود.

 

5. برای سرعت گیری از دنده اشتباهی استفاده نکنید

دنده بالا خودرو به شما این امکان را میدهد تا با دور موتور پایین و با سرعت بالاتری حرکت کنید و بموجب آن در مصرف سوخت صرفه جویی شود. اگر چه لازم است برای سرعت گیری دنده ها به صورت تصاعدی تعویض شوند تا به اصطلاح زور بالای موتور نیاید. در دو حالت هست که به موتور فشار وارد میشود. اول اگر در سرعت بالاتر خودرو از دنده پایین استفاده شود که باعث میشود موتور به حد قرمز برسد.

بهتر است قبل از رسیدن به حد قرمز تعویض دنده به بالاتر انجام شود یا این کار را زمانی که نمایشگر دنده به شما اعلام میکند انجام دهید. دوم امکان دارد درحین اینکه که با دنده بالاتری رانندگی میکند برای افزایش سرعت، پدال گاز را به اصطلاح به کف بخوابانید. در این عمل نه تنها به آرامی به سرعت بالاتری میرسید بلکه فشار بالایی به موتور تحمیل میشود. بهتر است یک دنده معکوس تعویض کنید بعد پدال را به کف بخوابانید و بعد به دنده بالاتر تعویض کنید. به طور کلی سعی کنید همیشه در دنده صحیح رانندگی کنید.

5کاری که نباید در خودروهای دنده دستی انجام داد

منبع: www.autoportal.com

آموزشاخبار

Manual Trasmissionپدال کلاچخودروهای دنده دستیدنده دستی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *