اموزش عیب یابی ترمز ای بی اس (ABS)


اموزش عیب یابی ترمز ای بی اس (ABS)

آموزش

ترمزها با عملكرد درست‌ و كامل شان‌ همواره‌ باعث ‌افزايش‌ ايمني‌ و اطمينان‌ خاطر راننده‌ و ديگر سرنشينان‌اتومبيل‌ مي‌شوند

بنابراين‌ رعايت‌ نكات‌ زير ضروري‌ است‌:

لنت هاي‌ ترمز را هر 8000 تا 10000 كيلومتر بازديد كنيد و با توجه‌ به‌ نوع‌ رانندگي‌ – حركت‌ در سرازيري‌- حمل‌ بار وغیره

قبل‌ از اتمام‌ لنت ها اقدام‌ به‌ تعويض‌ آنها نماييد.

اتصالات‌، لوله‌ها و شيلنگ هاي‌ سيستم‌ ترمز را هر12000 كيلومتر بررسي‌ كنيد و از سلامت‌ آنها اطمينان‌حاصل‌ نماييد.

پس‌ از پيمودن‌ هر 20000 كيلومتراهرم‌ ترمزدستي‌و ميزان‌ بازي‌ آنرا تنظيم‌ كنيد.

لازم‌ است‌ ميزان‌ روغن‌ ترمز هر 8000 تا 10000كيلومتر بررسي‌ شده‌ و هر دو سال‌ يكبار يا پس‌ از 40000كيلومتر كاركرد

روغن‌ مستعمل‌ تعويض‌ شود.

 

ارتباط نوع صدای ترمز و نوع عیب

♦️ ترمزها بازه­ های متفاوتی از صدا را هنگام ترمز­­گیری یا رها کردن ترمز تولید می­ کنند. عملکرد مواد مصرفی

در لنت­ها که به منظور اتلاف انرژی مورد استفاده قرار می­گیرند با ایجاد نویز و حرارت همراه است.در نتیجه جیغ گاه­ و ­بیگاه

ممکن است عادی باشد که علت آن سرما، گرما، رطوبت، برف، گِل، نمک  است. به عبارت دیگر جیغ گاه ­ و­بیگاه همیشه به

مفهوم وجود مشکل و یا کاهش اثر ترمز نیست. به یاد داشته باشید که بعضی صداها طبیعی ­اند و رفع آنها به هیچ ترمیم و یا تعمیری

نیاز ندارد نظیر:

1: صدای جیغ ترمز ای بی اس :
هنگامی که ترمزها سرد هستند و معمولاً در صبحگاه شنیده می­شود. این صدا طبیعی است و به هیچ سرویسی نیاز ندارد.

به این پدیده Morning Sickness نیز می­گویند. گاهی اوقات صدای جیغ تولیدی نشانگر نیاز خودرو به لنت ترمز جدید است.

2: صدای جیغ بلند ممتد ترمز ای بی اس :
وقتی خودرو در حال حرکت است و ترمز گرفته می­شود یا حتی زمانی که ترمز­گیری انجام نمی­پذیرد، شنیده می­شود.

این صدا هنگامی که نشانه روی لنت ترمز با دیسک تماس پیدا می­کند، تولید می­شود و نشان می­دهد که لنت تمام شده است و باید تعویض شود.

همچنین هر سیستم ترمزی می­تواند در دفعات زیاد ترمز­گیری در ترافیک­های سنگین یا جاده های پر فراز ­و­ نشیب نویز تولید کند.

در چنین شرایطی دمای دیسک و لنت بسیار بالا می­رود.

در این دما جیغ ترمز به علت تغییرات متالورژیکی است که در سطح دیسک و یا لنت اتفاق می­افتد که علت آن نیز ایجاد یک سطح

سخت با عمق کم روی سطح لنت و یا دیسک است.

3: صدای ناله در طول توقف :
این صدا معمولاً به­دلیل لعابی یا شیشه­ای ­شدن سطح دیسک به ­واسطه ترمز­های سنگین و متوالی تولید می ­شود و برای رفع آن باید

لنت­ها تعویض شوند و سطح دیسک دوباره پرداخت گردد.

4: صدای نویز ترمز ای بی اس :
فقط یک­ بار هنگام ترمز­گیری از سیستم تعلیق جلو شنیده می­شود. این صدا نتیجه جابه ­جایی و حرکت لنت ­ها در جهت دوران دیسک است

و اگر پدال ترمز محکم فشرده شود احتمال تولید صدا کمتر می ­شود. برای رفع این عیب باید از نصب صحیح لنت­ ها گیره ­ها

و Shimهامطمئن شویم.

6: نویز چند­گانه :
فقط یک بار بعد از روشن کردن موتور شنیده می­شود. این صدا مربوط به سیستم خودآزمای ترمز ABS است

و به هیچ­گونه سرویس و تعمیری نیاز ندارد.سیستم ترمز ABS دارای یک بخش خودآزماست که در بعضی مدل­ها پس از روشن شدن

خودرو و با اولین ترمز­گیری و در برخی دیگر بعد از آن­که سرعت خودرو برای اولین بار به حد معینی رسید عمل می­کند.

 

تعمیر تخصصی بلوک ABS

آموزشاخبار

ABSترمز ای بی اسعیب یابی ترمز ABS

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *