اموزش عیب یابی ترمز ای بی اس (ABS)

اموزش عیب یابی ترمز ای بی اس (ABS)

اموزش عیب یابی ترمز ای بی اس (ABS)

آموزش 

ترمزها با عملكرد درست‌ و كامل شان‌ همواره‌ باعث ‌افزايش‌ ايمني‌ و اطمينان‌ خاطر راننده‌ و ديگر سرنشينان‌اتومبيل‌ مي‌شوند

بنابراين‌ رعايت‌ نكات‌ زير ضروري‌ است‌:

لنت هاي‌ ترمز را هر 8000 تا 10000 كيلومتر بازديد كنيد و با توجه‌ به‌ نوع‌ رانندگي‌ – حركت‌ در سرازيري‌- حمل‌ بار وغیره  قبل‌ از اتمام‌ لنت ها اقدام‌ به‌ تعويض‌ آنها نماييد.

اتصالات‌، لوله‌ها و شيلنگ هاي‌ سيستم‌ ترمز را هر12000 كيلومتر بررسي‌ كنيد و از سلامت‌ آنها اطمينان‌حاصل‌ نماييد.

پس‌ از پيمودن‌ هر 20000 كيلومتراهرم‌ ترمزدستي‌و ميزان‌ بازي‌ آنرا تنظيم‌ كنيد.

لازم‌ است‌ ميزان‌ روغن‌ ترمز هر 8000 تا 10000كيلومتر بررسي‌ شده‌ و هر دو سال‌ يكبار يا پس‌ از 40000كيلومتر كاركرد روغن‌ مستعمل‌ تعويض‌ شود.

ارتباط نوع صدای ترمز و نوع عیب

ترمزها بازه­ های متفاوتی از صدا را هنگام ترمز­­گیری یا رها کردن ترمز تولید می­ کنند. عملکرد مواد مصرفی در لنت­ها که به منظور اتلاف انرژی مورد استفاده قرار می­گیرند با ایجاد نویز و حرارت همراه است.در نتیجه جیغ گاه­ و ­بیگاه ممکن است عادی باشد که علت آن سرما، گرما، رطوبت، برف، گِل، نمک  است. به عبارت دیگر جیغ گاه ­ و­بیگاه همیشه به مفهوم وجود مشکل و یا کاهش اثر ترمز نیست. به یاد داشته باشید که بعضی صداها طبیعی ­اند و رفع آنها به هیچ ترمیم و یا تعمیری نیاز ندارد نظیر:

1: صدای جیغ ترمز ای بی اس :
هنگامی که ترمزها سرد هستند و معمولاً در صبحگاه شنیده می­شود. این صدا طبیعی است و به هیچ سرویسی نیاز ندارد.

به این پدیده Morning Sickness نیز می­گویند. گاهی اوقات صدای جیغ تولیدی نشانگر نیاز خودرو به لنت ترمز جدید است.

2: صدای جیغ بلند ممتد ترمز ای بی اس :
وقتی خودرو در حال حرکت است و ترمز گرفته می­شود یا حتی زمانی که ترمز­گیری انجام نمی­پذیرد، شنیده می­شود.

این صدا هنگامی که نشانه روی لنت ترمز با دیسک تماس پیدا می­کند، تولید می­شود و نشان می­دهد که لنت تمام شده است و باید تعویض شود.

همچنین هر سیستم ترمزی می­تواند در دفعات زیاد ترمز­گیری در ترافیک­های سنگین یا جاده های پر فراز ­و­ نشیب نویز تولید کند.

در چنین شرایطی دمای دیسک و لنت بسیار بالا می­رود.

در این دما جیغ ترمز به علت تغییرات متالورژیکی است که در سطح دیسک و یا لنت اتفاق می­افتد که علت آن نیز ایجاد یک سطح

سخت با عمق کم روی سطح لنت و یا دیسک است.

3: صدای ناله در طول توقف :
این صدا معمولاً به­دلیل لعابی یا شیشه­ای ­شدن سطح دیسک به ­واسطه ترمز­های سنگین و متوالی تولید می ­شود و برای رفع آن باید

لنت­ها تعویض شوند و سطح دیسک دوباره پرداخت گردد.

4: صدای نویز ترمز ای بی اس :
فقط یک­ بار هنگام ترمز­گیری از سیستم تعلیق جلو شنیده می­شود. این صدا نتیجه جابه ­جایی و حرکت لنت ­ها در جهت دوران دیسک است

و اگر پدال ترمز محکم فشرده شود احتمال تولید صدا کمتر می ­شود. برای رفع این عیب باید از نصب صحیح لنت­ ها گیره ­ها

و Shimهامطمئن شویم.

6: نویز چند­گانه :
فقط یک بار بعد از روشن کردن موتور شنیده می­شود. این صدا مربوط به سیستم خودآزمای ترمز ABS است

و به هیچ­گونه سرویس و تعمیری نیاز ندارد.سیستم ترمز ABS دارای یک بخش خودآزماست که در بعضی مدل­ها پس از روشن شدن

خودرو و با اولین ترمز­گیری و در برخی دیگر بعد از آن­که سرعت خودرو برای اولین بار به حد معینی رسید عمل می­کند.

 

تعمیر تخصصی بلوک ABS

آموزشاخبار

ABSاموزش عیب یابی ترمز ای بی اساموزش عیب یابی ترمز ای بی اس (ABS)ترمز ای بی اسعیب یابی ترمز ABS

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.