اموزش عیب یابی ترمز ای بی اس (ABS)

اموزش عیب یابی ترمز ای بی اس (ABS)

اموزش عیب یابی ترمز ای بی اس (ABS)

 

تعمیر بلوک ABS در مشهد

اموزش عیب یابی ترمز ABS

ترمزها با عملكرد درست‌ و كاملشان‌ همواره‌ باعث ‌افزايش‌ ايمنيی و اطمينان‌ خاطر راننده‌ و ديگر سرنشينان‌اتومبيل‌ میشوند

بنابراين‌ رعايت‌ نكات‌ زير ضروريی است‌:

لنت هايی ترمز را هر 8000 تا 10000 كيلومتر بازديد كنيد و با توجه‌ به‌ نوع‌ رانندگيی – حركت‌ در سرازيريی- حمل‌ بار وغیره  قبل‌ از اتمام‌ لنت ها اقدام‌ به‌ تعويض‌ آنها نماييد.

اتصالات‌، لوله‌ها و شيلنگ هايی سيستم‌ ترمز را هر12000 كيلومتر بررسيی كنيد و از سلامت‌ آنها اطمينان‌حاصل‌ نماييد.

پس‌ از پيمودن‌ هر 20000 كيلومتر اهرم‌ ترمزدستيی و ميزان‌ بازي‌ آنرا تنظيم‌ كنيد.

لازم‌ است‌ ميزان‌ روغن‌ ترمز هر 8000 تا 10000كيلومتر بررسي‌ شده‌ و هر دو سال‌ يكبار يا پس‌ از 40000كيلومتر كاركرد روغن‌ مستعمل‌ تعويض‌ شود.

ارتباط نوع صدای ترمز و نوع عیب

ترمزها بازه­ های متفاوتی از صدا را هنگام ترمز­­گیری یا رها کردن ترمز تولید می­ کنند. عملکرد مواد مصرفی در لنت­ها که به منظور اتلاف انرژی مورد استفاده قرار می­گیرند با ایجاد نویز و حرارت همراه است.در نتیجه جیغ گاه­ و ­بیگاه ممکن است عادی باشد که علت آن سرما، گرما، رطوبت، برف، گِل، نمک  است. به عبارت دیگر جیغ گاه ­ و­بیگاه همیشه به مفهوم وجود مشکل و یا کاهش اثر ترمز نیست. به یاد داشته باشید که بعضی صداها طبیعی ­اند و رفع آنها به هیچ ترمیم و یا تعمیری نیاز ندارد نظیر:

1: صدای جیغ ترمز ای بی اس :
هنگامی که ترمزها سرد هستند و معمولاً در صبحگاه شنیده می­شود. این صدا طبیعی است و به هیچ سرویسی نیاز ندارد.

به این پدیده Morning Sickness نیز می­گویند. گاهی اوقات صدای جیغ تولیدی نشانگر نیاز خودرو به لنت ترمز جدید است.

2: صدای جیغ بلند ممتد ترمز ای بی اس :
وقتی خودرو در حال حرکت است و ترمز گرفته می­شود یا حتی زمانی که ترمز­گیری انجام نمی­پذیرد، شنیده می­شود.

این صدا هنگامی که نشانه روی لنت ترمز با دیسک تماس پیدا می­کند، تولید می­شود و نشان می­دهد که لنت تمام شده است و باید تعویض شود.

همچنین هر سیستم ترمزی می­تواند در دفعات زیاد ترمز­گیری در ترافیک­های سنگین یا جاده های پر فراز ­و­ نشیب نویز تولید کند.

در چنین شرایطی دمای دیسک و لنت بسیار بالا می­رود.

در این دما جیغ ترمز به علت تغییرات متالورژیکی است که در سطح دیسک و یا لنت اتفاق می­افتد که علت آن نیز ایجاد یک سطح

سخت با عمق کم روی سطح لنت و یا دیسک است.

3: صدای ناله در طول توقف :
این صدا معمولاً به­دلیل لعابی یا شیشه­ای ­شدن سطح دیسک به ­واسطه ترمز­های سنگین و متوالی تولید می ­شود و برای رفع آن باید

لنت­ها تعویض شوند و سطح دیسک دوباره پرداخت گردد.

4: صدای نویز ترمز ای بی اس :
فقط یک­ بار هنگام ترمز­گیری از سیستم تعلیق جلو شنیده می­شود. این صدا نتیجه جابه ­جایی و حرکت لنت ­ها در جهت دوران دیسک است

و اگر پدال ترمز محکم فشرده شود احتمال تولید صدا کمتر می ­شود. برای رفع این عیب باید از نصب صحیح لنت­ ها گیره ­ها

و Shimهامطمئن شویم.

6: نویز چند­گانه :
فقط یک بار بعد از روشن کردن موتور شنیده می­شود. این صدا مربوط به سیستم خودآزمای ترمز ABS است

و به هیچ­گونه سرویس و تعمیری نیاز ندارد.سیستم ترمز ABS دارای یک بخش خودآزماست که در بعضی مدل­ها پس از روشن شدن

خودرو و با اولین ترمز­گیری و در برخی دیگر بعد از آن­که سرعت خودرو برای اولین بار به حد معینی رسید عمل می­کند.

 

برای عیب‌یابی در سیستم ترمز ABS، شما می‌توانید مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. بررسی چراغ هشدار ABS: در صورتی که چراغ هشدار ABS روشن شده است، ابتدا بررسی کنید که آیا سیستم ABS فعال است یا خیر. چک کنید که آیا دکمه یا سوئیچ فعال‌سازی ABS روشن است و بررسی کنید آیا فیوز مربوط به ABS سالم است.
  2. بررسی سیم‌ها و اتصالات: بررسی کنید که آیا سیم‌ها و اتصالات مربوط به سنسورهای ABS درست و سالم هستند. ممکن است سیم‌ها قطع شده یا اتصالات آنها دچار خرابی شده باشند.
  3. بررسی سنسورها: سنسورهای ABS نقش مهمی در عملکرد صحیح سیستم دارند. بررسی کنید که آیا سنسورها تمیز هستند و آیا ممکن است دچار خرابی شده باشند. ممکن است سنسورها با گرد و غبار، روغن یا آلودگی دیگری مسدود شده باشند.
  4. بررسی کامپیوتر سیستم: اگر عملکرد نامناسب ABS ادامه دارد، لازم است کامپیوتر سیستم ABS بررسی شود. ممکن است نیاز به تنظیم مجدد کامپیوتر یا تعویض قطعه خاصی در داخل آن باشد.
  5. بررسی قطعات مکانیکی: بررسی کنید که آیا قطعات مکانیکی مرتبط با سیستم ترمز، مانند کالیپرها، دیسک‌ها و پدال ترمز، درست کار می‌کنند و سالم هستند. ممکن است نیاز به تعویض یا تعمیر قطعات مکانیکی باشد.

توجه داشته باشید که سیستم ترمز ABS پیچیده است و برای عیب‌یابی دقیق و تعمیر آن بهتر است به یک کارگاه تعمیراتی مجهز ABS مراجعه کنید تا توسط تکنسین‌های ماهر بررسی و تعمیر شود.

تعمیر تخصصی بلوک ABS

آموزشاخبار صنعت خودرو ایران

ABSاموزش عیب یابی ترمز ای بی اساموزش عیب یابی ترمز ای بی اس (ABS)ترمز ای بی اسعیب یابی ترمز ABS

جواد میرزاییمشاهده نوشته ها

سلام دوستان جواد میرزایی هستم کارشناسی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات گرایش کسب و کار الکترونیک دانشگاه تهران -عاشق یادگیری به خصوص در زمینه دیجیتال مارکتینگ در حال حاضر در زمینه های -طراحی سایت -SEO یا بهینه سازی سایت برای موتور های جستجو -تولید محتوا-کپی رایتر -لینک سازی برای سایت ها از هر نوعی -تجزیه و تحلیل تخصصی رقبا در زمینه SEO-بازاریابی الکترونیکی و خیلی کارهای دیگر در این زمینه فعالیت می کنم. جواد میرزایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای ما پیام بفرستید

    آدرس

    مشهد-بلوارکوشش-30متری فرعی گاراژدارها(خبیری)-خبیری13-بعدازچهاراه اول پلاک124

    شماره تماس

    شماره تماس الکترونیک کار

    05133430013

    ایمیل ما

    mirzaeejavad69@gmail.com

    اینیستاگرام