انواع سنسورهای خودرو
تمامی سنسورهای خودرو
🔴سنسور دور موتور ess
🔵سنسور موقعیت میل بادامک cps
🔴سنسور موقعیت دریچه گاز tps
🔵سنسورسرعت خودرو vss
🔴سنسور فشار هوای مانیفولد map
🔵سنسور دمای هوای ورودی ats
🔴سنسور دمای مایع خنک کننده ctsیاwts
🔵سنسور ضربه knock
🔵 استپر موتور
🔴سنسور اکسیژن
🔵سیستم ورودی هوا و منیفولد ( نشتی هوا از هوزینگ دریچه گاز )
🔵 سنسور دور موتور
🔴سنسورکیلومتر
🔴سنسور فشار روغن موتور
🔴سنسور هیدرولیک
🔵 مپ سنسور(سنسور فشار هوای ورودی): مپ سنسور چیست؟ | علائم خرابی مپ سنسور
ریپ زدن و لرزش خودرو یکی از نشانه های خرابی سنسور مپ است
مپ سنسور به ایسیو ECU متصل است و گزارشات را به آن ارسال می کند، سنسور مپ با نام سنسور فشار منیفولد هوا نیز شناخته می شود. سنسور مپ یا سنسور فشار منیفولد هوا (Map Sensor) یکی از قطعاتی است که بطور کاملا مستقیم به ECU متصل میشود.
وظیفه مپ سنسور در حقیقت گزارش میزان هوای مکش شده به ECU یا کامپیوتر خودرو است.
این قطعه در مجرای ورودی هوا به موتور خودرو نصب میشود و با یک شلنگ به دریچه ورودی هوا در منیفولد هوا اتصال دارد.
ایسیو با استفاده از اطلاعات دریافتی از سنسور مپ میزان باز و بسته بودن دریچه هوا را کنترل میکند. پس اگر مپ سنسور به درستی وظیفه خود را انجام ندهد خودرو از کار خواهد افتاد. چرا که ECU توانایی محاسبه میزان دقیق فشار هوا به داخل موتور را بدون اطلاعات مپ سنسور نخواهد داشت.
🔴سنسور اکسیژن :
سنسور اکسیژن درسیستم اگزوز گازهای خروجی تعبیه شده و به انژکتور و سیستم زمان بندی موتور اجازه میدهد تا به صورت بهینه کار کنند. عملکرد این سنسور در نهایت به سیستم کنترل میزان آلایندگی هم کمک می کند. سنسور اکسیژن داده های اندازه گیری شده خود را به ECU خودرو ارسال میکند تا این قطعه بتواند نسبت ایده آل هوا به سوخت را برای عملکرد صحیح موتور را تعیین کند.
🔶علائم خرابی سنسور اکسیژن چیست؟
- روشن شدن چراغ پشت آمپر
- انتشار بوی بد و سوخته از اگزوز
- افزایش چشمگیر و ناگهانی مصرف سوخت
- افزایش میزان آلایندگی خودرو
- عدم کشش خودرو در سربالایی
نکته : اگر خودرو شما طی 15 سال اخیر تولید شده است، سنسور اکسیژن آن را بین 100 تا 150 هزار کیلومتر باید تعویض کنید.
سنسور اکسیژن یک قطعه مصرفی است و با گذر زمان ممکن است از کیفیت عملکرد آن کم شود.
تعویض یک سنسور اکسیژن خراب، نه تنها میزان آلایندههایی که خودرو شما وارد محیط زیست میکند را کاهش میدهد بلکه سبب بهتر و روانتر کار کردن پیشرانه آن میشود.
🔴سنسورکیلومتر
سنسوری است که سرعت خودرو را با استفاده از چرخدنده مستقر بر شافت خروجی گیربکس و در برخی خودروها، خروجی دیفرانسیل به پشت آمپر و ecu ارسال می کند.
✳️خودروهای خیلی جدید این سنسور را ندارند بلکه ecu این اطلاعات را با در نظر گرفتن میانگین سرعت چرخها که از سنسور سرعت چرخها که برای سیستم ترمز ABS لحاظ شده دریافت می کند.
علایم خرابی
- از کار افتادن نشانگر کیلومتر در پشت آمپر
- شلاق زدن عقربه کیلومتر
- خاموش شدن خودرو در دست اندازها و گاها پشت چراغ قرمز
- گاز نخوردن موتور از دور موتور سه هزار به بعد
- بالا رفتن مصرف سوخت.
- ریپ زدن خودرو هنگام حرکت.
- در برخی موارد روشن شدن چراغ چک
🔴سنسور فشار روغن موتور
این سنسور که همان فشنگی روغن است ، در مسیر روغن موتور قرار دارد که در صورت کاهش فشار روغن در مسیر فعال شده و باعث روشن شدن چراغ اخطار در پشت آمپر می شود
1:این سنسور برای خودروی پیکان دو پایه است که از طریق آن ، اطلاعات فشار روغن برای چراغ اخطار روغن و نشان دهنده فشار روغن روی صفحه نشان دهنده ها ارسال می شود
2:این سنسور برای خودروی آر دی یک پایه است که فقط اطلاعات فشار روغن را برای چراغ اخطار روغن ارسال می کند
3:این سنسور در بعضی از خودرو های انژکتوری سه پایه بوده که برق پمپ بنزین از آن عبور می کند و در صورت کم شدن فشار روغن هنگام تصادف برق پمپ بنزین قطع شده که در واقع کار سوئیچ اینرسی را انجام میدهد
عملکرد خودرو هنگام خرابی این سنسور هنگام خرابی این سنسور با باز کردن سوئیچ چراغ پشت آمپر روشن نخواهد شد در تمامی حالات چراغ روغن روشن خواهد ماند.
🔴سنسور هیدرولیک
در صورت خرابی سنسور هیدرولیک فرمان مانند قطعی در مدار اتصال کوتاه شدن و یا نشتی روغن هیدرولیک می تواند باعث افت دور موتور در زمان چرخاندن فرمان زمان ساکن بودن خودرو یا سرعت پایین 10 کیلومتر خاموش کردن خودرو در سر پیچ ها و یا باعث گاز نخوردن موتور خودرو گردد.
برای تست این قطعه در حال ساکن و روشن بودن خودرو فرمان را تا انتها چرخانده و اگر با جدا نمودن سوکت سنسور هیدرولیک و نصب مجدد آن دور موتور نوسان پیدا کرد سنسور سالم است و اگر تغییری در دور موتور مشاهده نگردید سنسور معیوب می باشد.
🔴سنسور سرعت خودرو چیست؟ | علائم خرابی و عیب یابی
سنسور سرعت خودرو وظیفه اندازه گیری سرعت لاستیک ها هنگام رانندگی را برعهده دارد این قطعه روی مسیر خروجی گیربکس به دیفرانسیل نصب شده است. همچنین با اعلام زمان وارد کردن نیرو به چرخ ها هنگام استفاده از سیستم ترمز ABS ، توسط ایسیو ECU پردازش و به حفظ ثبات و بالانس خودرو در هنگام رانندگی کمک می کند.
نوعی از سرعت سنج ها هستند که از یک حلقه دندانه دار و یک سیستم هشداردهنده تشکیل شده اند. سنسور سرعت موجود در گیربکس به طور کلی سرعت چرخشی حلقه های دو سر میل لنگ را محاسبه می کنند و سنسورهای موجود در دیفرانسیل با استفاده از حلقه های متصل به چرخ دنده همان عملیات سنسورهای قبل را انجام می دهند.
🔴سنسور دمای موتور
این سنسور را معمولا با نماد CTS نشان می دهند این سنسور در سرسیلندر و معمولا کنار هوزینگ ترموستات نصب می گردد و مقاومتی از نوع NTC می باشد. وظیفه این سنسور ارسال اطلاعات مربوط به دمای مایع خنک کننده موتور به ECU است.
ECU از طریق مقایسه این اطلاعات با اطلاعات سنسور دمای هوای ورودی (ATS) نیاز و یا عدم نیاز به وضعیت ساسات را تشخیص می دهد و از طرفی ECU از طریق اطلاعات سنسور CTS وضعیت پاشش سوخت و همچنین راه اندازی فن های خنک کننده موتور را کنترل می کند.محدوده ی کاری این سنسور بین -40 تا +150 درجه سانتیگراد می باشد.
🔴سنسور موقعیت میل سوپاپ
در صورت خرابی این سنسور
خودرو ریتارد کار می کند لازم به ذکر است که این سنسور در خودرو های با انژکتور ترتیبی استفاده می شود در صورت خرابی این سنسور پاشش سوخت از حالت ترتیبی به حالت پاشش سوخت نیمه ترتیبی تبدیل می شود و مصرف سوخت بالا می رود.
چند نکته
این سنسور در خودرو های پارس ELX و سمند سریر و زانتیا و پژو 206 تیپ 5 و6 و پراید مدل S2000 استفاده شده است.
این سنسور سرویس خاصی ندارد.
سنسور کمکی سنسور میل سوپاپ، سنسور دور موتور می باشد.
در بعضی مواقع فیلر نبودن صحیح سوپاپ ها باعث ایجاد آدوانس یا ریتارد جرقه در سیستم انژکتوری میشود.
درود. آقا یه سنسور هست تو پراید خودم کلی گشتم هیجا هیچی در موردش نگفتن!! پایین ریل سوخت، پشت منیفولد هوا!! نه اسمش میدونم چیه و نه چه کاری انجام میده