ترمز پارک برقی (EPB) یا ترمز دستی برقی چیست؟
در صورت نیاز به تعمیر ترمز پارک برقی (EPB) یا ترمز دستی برقی با این شماره تماس حاصل فرمایید 09155664454 مهندس حجتی
EPB یا ترمز برقی چیست؟
ترمز پارک برقی (EPB) یک سیستم ترمز برقی است که در برخی خودروها استفاده میشود. در عوض استفاده از سیستم ترمز مکانیکی سنتی برای تثبیت خودرو در حالت پارک، ترمز پارک برقی از قوانین الکترونیکی برای تثبیت خودرو استفاده میکند.
ترمز پارک برقی در واقع یک سیستم ترمز دیسکی الکترونیکی است که با استفاده از موتورهای الکتریکی کوچک درون سیستم ترمز، بر روی دیسک ترمز فشار ایجاد میکند. این فشار سبب فشرده شدن سیلندرهای ترمز و تثبیت خودرو در حالت پارک میشود.
یکی از مزایای ترمز پارک برقی، جایگزینی سیستم ترمز مکانیکی سنتی است که نیاز به کابلها و مکانیزمهای پیچیدهتری دارد. همچنین، ترمز پارک برقی به صورت خودکار در هنگام خاموش کردن خودرو و یا در هنگام قطع برق، خودرو را در حالت پارک تثبیت میکند. این سیستم همچنین میتواند قابلیتهای امنیتی اضافی مانند جلوگیری از حرکت ناخواسته خودرو را فراهم کند.
در مجموع، ترمز پارک برقی (EPB) یک فناوری پیشرفته است که به عملکرد و امنیت خودرو کمک میکند. این سیستم در برخی از خودروهای امروزی مانند خودروهای الکتریکی و هیبریدی مورد استفاده قرار میگیرد.
سیستم ترمز پارک برقی یکی از فناوری های استفاده شده در خودرو های مدرن امروزی به شمار میرود. این تکنولوژی که در واقع پیشرفته شده نمونه اهرمی و پدالی آن به حساب میآید، در اتومبیلهای پیشرفته امروزی استفاده شده است. همه ما ترمز دستیهای قدیمی را میشناسیم اهرم آنها را به سمت بالا میکشیدیم و چرخها قفل میشدند و در صورتی که آن را به پایین میبردیم چرخها آزاد میشدند و به حرکت خود ادامه میدادیم. ترمز دستی های مکانیکی همیشه مورد انتقاد کاربران خودرو ها و همچنین کارشناسان این حوزه قرار میگرفت. افزایش استهلاک خودرو و همچنین از دست دادن قدرت اولیه در گذر زمان از جمله این انتقادها از طرف کاربران بود. اما حالا با پیشرفت امکانات استفاده شده در خودروها شاهد فناوری ترمز پارک برقی هستیم که بسیاری از این مسائل را حل کرده است.
این تکنولوژی با نام EPB شناخته میشودمخفف عبارت Electronic Parking Brake است. اولین و اصلیترین تفاوت این فناوری با نمونه قدیمی خود دخالت ECU یا کامپیوتر خودرو در قفل چرخها است. در فناوری ترمز دستی برقی هر یک از چرخ های عقب یک موتور الکتریکی مجزا دارد که کامپیوتر خودرو با بهرهگیری از آن قادر است حرکت چرخ را قفل کند. بر خلاف ترمز دستیهای مکانیکی که از اکسل خودرو برای نگه داشتن چرخها استفاده میکردند در تکنولوژی ترمز دستی برقی فقط از اصطکاک بین لنت و دیسک ترمز برای توقف حرکت تایر استفاده میشود. همین موضوع باعث شده است میزان خرابی در اتومبیلهایی که از این فناوری استفاده میکنند به شدت کاهش یابد. در خودروهای قدیمیتر زمانی که از ترمز دستیهای اهرمی استفاده میشد اکسل اتومبیل بالا میآمد تا بتواند چرخها را قفل کند
مثل دیگر آپشن ها در خودروهای جدیدتر نظیر ESP یا دکمه Sport، آپشن EPB نیز برای راحت تر کردن نحوه کار با خودرو توسعه داده شده است. این آپشن که اختصار Electronic Parking Brake به معنی ترمز دستی برقی است در واقع نسخه ای ارتقا یافته از ترمزهای دستی معمولی می باشد. کاربرد آن هم دقیقا مانند ترمز دستی است و برای بازداشتن ماشین از حرکت کردن در هنگامی که پارک شده است به کار می رود.
ضمن اینکه برای جلوگیری از حرکت رو به عقب ماشین در هنگامی که در سربالایی تند قرار دارد مورد استفاده قرار می گیرد. به صورت خلاصه، با روشن کردن حالت EPB ماشین در حالتی پایدار از لحاظ حرکتی قرار خواهد گرفت. اما روشن شدن چراغ EPB همه ماجرا نیست. EPB قابلیت های بیشتری نسبت به ترمز دستی در اختیار راننده قرار می دهد. شما می توانید یکی از دو گزینه Hill Hold یا Auto Hold را نیز در هنگام استفاده از EPB انتخاب کنید.
گزینه Hill Hold از این اطمینان حاصل می کند که ماشین به خودی خود حرکت نمی کند و گزینه Auto Hold نیز فشار را بر روی هر چهار چرخ ماشین حفظ می کند. قابلیت EPB معمولا فقط بر روی دو چرخ عقب ماشین اعمال می شود.
اجزای سیستم EPB
ترمز دستی برقی دارای سه بخش اصلی است: موتور محرک الکتریکی، ماژول ترمز الکترونیکی و کلید الکتریکی درون کابین ماشین. موتورهای الکتریکی مختلفی برای هر ترمز وجود دارد که همه آن ها در یک زمان فعال شده و عمل می کنند. وقتی راننده کلید الکتریکی را فشار می دهد فرمانی مبنی بر شروع عملیات EPB به ماژول ترمز الکرونیکی فرستاده می شود. به این شکل که پدهای ترمز روی دیسک فشاری وارد کرده تا به وسیله آن، ماشین را از حرکت باز دارند. به دلیل عدم وجود قطعات مکانیکی در این فرآیند سرعت اجرای عملیات بسیار بالاتر می رود. وجود قطعات الکترونیکی و خودکار در EPB باعث افزایش سطح اطمینان و کارایی ماشین هم شده است. ضمن اینکه اجرای عملیات EPB با فشرده شدن پدال گاز توسط راننده به صورت خودکار متوقف می شود.
سیستم ترمز برقی (EPB) از چندین اجزا تشکیل شده است. این اجزا عبارتند از:
دسته ترمز (Brake Lever): دسته ترمز در کنسول مرکزی خودرو قرار دارد و توسط راننده برای عملکرد ترمز برقی استفاده میشود. با بکشیدن دسته ترمز به سمت بالا یا فشار دادن دکمه مربوطه، ترمز برقی عمل میکند.
کالیپر ترمز (Brake Caliper): کالیپر ترمز برقی نقشی مشابه کالیپر ترمز مکانیکی در سیستم ترمز دارد. این قسمت بر روی دیسک ترمز نصب شده است و با استفاده از موتورهای الکتریکی فشار لازم را بر روی دیسک ترمز اعمال میکند تا ترمز کندگی را فراهم کند.
سیلندر ترمز (Brake Cylinder): سیلندر ترمز در داخل کالیپر ترمز قرار دارد و با استفاده از فشار فراهم شده توسط موتورهای الکتریکی، سیلندر ترمز فشرده میشود تا فشار لازم را بر روی دیسک ترمز اعمال کند.
واحد کنترل الکترونیکی (Electronic Control Unit – ECU): این واحد کنترل الکترونیکی مسئول کنترل عملکرد سیستم ترمز برقی است. این واحد اطلاعاتی را از سنسورهای مختلف دریافت کرده و موتورهای الکتریکی را به درستی کنترل میکند تا ترمز برقی به درستی عمل کند.
سنسورها (Sensors): سیستم ترمز برقی از سنسورهای مختلفی برای کنترل و مانیتورینگ استفاده میکند. این سنسورها شامل سنسورهای فشار ترمز، سنسورهای جریان، و سایر سنسور ها که در زیر اورده شده است.
سنسور موقعیت پدال ترمز: این سنسور موقعیت پدال ترمز را تشخیص میدهد و اطلاعات مربوط به فشار و موقعیت پدال را به واحد کنترل الکترونیکی ارسال میکند.
سنسور سرعت خودرو: سنسور سرعت خودرو اطلاعات سرعت خودرو را ارسال میکند تا واحد کنترل الکترونیکی بتواند عملکرد مناسب ترمز برقی را تنظیم کند.
سنسورهای چرخ: سنسورهای مرتبط با چرخها در سیستم ترمز برقی نصب شدهاند تا اطلاعاتی مانند سرعت چرخ، فشار ترمز و ترمز کندگی را اندازهگیری و به واحد کنترل الکترونیکی ارسال کنند.
سیستم جبران خودکار (Automatic Brake Hold): برخی سیستمهای EPB به عنوان قابلیت اضافی، سیستم جبران خودکار را نیز دارا میباشند. این سیستم به خودرو امکان میدهد در حالت پارک و هنگام توقف در ترافیک، بدون نیاز به فشار دادن پدال ترمز، خودرو را در مکان تثبیت کند.
واحد کنترل پارکینگ (Parking Control Module – PCM): این واحد کنترل مسئول کنترل و مدیریت عملکرد سیستم ترمز برقی است و به صورت مرکزی با سایر اجزا و سنسورها ارتباط برقرار میکند.
مزیت های استفاده از EPB
خودکارسازی ترمز
- همانطور که پیش از این گفته شد، EPB یک سیستم کاملا الکتریکی است و به طور کلی نحوه عملکرد آن با ترمز دستی قدیمی تفاوت دارد. ضمن اینکه برای انجام عملیات فقط نیاز به زدن یک دکمه خواهید داشت و بقیه کار توسط خود سیستم انجام خواهد شد. به همین دلیل، دقت و کارایی آن بسیار بیشتر است. علاوه بر این وجود قابلیت هایی مثل Hill Start Assist در آن باعث افزایش سطح اطمینان و بهینه سازی عملکرد کلی خودرو شده است.
کنترل بهت
- مطمئنا از لحاظ سطح کنترل، ترمز دستی برقی قافیه را از ترمز دستی معمولی می برد. این به خاطر سرعت در عملکرد سیستم و نتیجه فوری ای است که از فعال کردن آن حاصل می شود.
ترمز اضطراری
- اصلی ترین مزیت این ترمز، کارایی آن در هنگام قرار گرفتن ماشین در وضعیتی نامطلوب و بحرانی است. مکانیسم امنی در این سیستم به کار گرفته شده است که حتی در هنگام استفاده از پدال گاز نیز به کار گرفته می شود. در این مکانیسم، محور عقبی ماشین کاملا قفل شده و ترمزهای آن چندین بار فعال می شوند تا جایی که خودرو کاملا متوقف گردد. این مکانیسم به خصوص برای ترمز ناگهانی خودرو در مواقع داشتن سرعت زیاد به کار می آید. فرض کنید به جای EPB مجبور بودید در هنگام سرعت بالا برای متوقف کردن ناگهانی خودرو از ترمز دستی استفاده کنید. مطمئنا در این حین با از دست دادن کنترل فرمان ماشین، خطرات بسیار بیشتری را به جان می خریدید.
سیستم ساده EPB
- علیرغم همه مزایا و کاربردهایی که این سیستم با خود به ارمغان می آورد، اما شکل کلی آن بسیار ساده است. به طوری که فضای بسیار کمی از ماشین را اشغال می کند. این به دلیل عدم وجود کابل ها و سیم های مختلف در آن است.
قفل امنیتی ترمز دستی الکترونیکی
- این قفل برای جلوگیری از دستکاری ترمز دستی به صورت تصادفی یا در هنگام بازی گوشی کودکان مورد استفاده قرار می گیرد. با فعال بودن این قفل سیستم EPB به هیچ عنوان قابل دستکاری نخواهد بود.
سایر مزیت های استفاده از EPB
فضای صرفهجویی: استفاده از سیستم ترمز برقی به دلیل عدم نیاز به مکانیزمها و کابلهای مکانیکی، فضای بیشتری در سیستم ترمز فراهم میکند. این موضوع میتواند باعث بهبود طراحی و استفاده از فضای داخلی خودرو شود.
سهولت کاربری: عملکرد ترمز برقی بسیار ساده و آسان است. راننده با استفاده از یک دکمه یا دسته ترمز، میتواند خودرو را ترمز کند یا آن را آزاد کند. این عملکرد سادهتر و کمتر پیچیده نسبت به سیستم ترمز مکانیکی سنتی است.
عملکرد دقیق: سیستم ترمز برقی از طریق موتورهای الکتریکی کنترل میشود. این به این معنی است که فشار لازم بر روی دیسک ترمز با دقت بیشتری قابل تنظیم است، که منجر به عملکرد دقیقتر و کنترل بهتر ترمز میشود.
قابلیت امنیتی: سیستم ترمز برقی قابلیتهای امنیتی اضافی را فراهم میکند. به عنوان مثال، در برخی از خودروها، سیستم EPB قادر به تشخیص حرکت ناخواسته خودرو در حالت پارک است و در صورت لغو پارک کردن خودرو، به طور خودکار ترمز را عمل میکند.
همراهی با سیستمهای دیگر: سیستم ترمز برقی میتواند با سایر سیستمهای خودرو هماهنگ شود و بهبود هماهنگی و عملکرد
سیستم حفاظت در مواقع اضطراری: سیستم ترمز برقی میتواند در شرایط اضطراری و برخوردها به عنوان یک سیستم حفاظتی عمل کند. به عنوان مثال، در صورتی که سیستم ترمز مکانیکی در نتیجه برخورد آسیب ببیند و قادر به عملکرد صحیح نباشد، سیستم ترمز برقی میتواند همچنان قابلیت ترمز کردن را داشته باشد و به راننده امکان کنترل خودرو را در اختیار بدهد.
کاهش ریسک آتشسوزی: استفاده از سیستم ترمز برقی به معنای عدم نیاز به استفاده از سیالات هیدرولیکی است که در سیستم ترمز مکانیکی مورد استفاده قرار میگیرد. این موضوع ریسک آتشسوزی را در خودروها به طور قابل توجهی کاهش میدهد.
عمر طولانیتر و کمتر نیاز به تعمیرات: سیستم ترمز برقی دارای کمترین قطعات متحرک است که به طور مستقیم با دیسک ترمز در تماس است. این موضوع باعث کاهش فرسایش و سایش قطعات ترمز میشود و باعث عمر طولانیتر و کمتر نیاز به تعمیرات و تعویض قطعات میشود.
امکانات اضافی: بعضی از سیستمهای EPB امکانات اضافی را نیز در اختیار راننده قرار میدهند، مانند اتوماسیون برخی عملیات نظیر پارکینگ و آزادسازی، کنترل الکترونیکی توزیع نیروی ترمز بین چرخها (EBD) و سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESC) و …
راحتی و استراحت برای راننده:
کاهش خستگی و استرس راننده: استفاده از دسته ترمز سنتی در برخی خودروها ممکن است نیازمند استفاده از قدرت فیزیکی راننده باشد. با استفاده از سیستم ترمز برقی، نیاز به استفاده قدرت دست و کشیدن دسته ترمز کاهش یافته و راننده کمتر خسته میشود.
قابلیت نگهداری خودکار در شیب: برخی از سیستمهای EPB امکان نگهداری خودکار در شیب را دارند. این به معنی این است که در صورت ترک کردن ترمز در شیب، سیستم ترمز برقی به طور خودکار ترمز را در حالت قفل قرار میدهد و خودرو از حرکت پیشرو جلوگیری میکند.
کاهش احتمال خرابی سیستم: در سیستم ترمز برقی، استفاده از قطعات مکانیکی کمتری در مقایسه با سیستم ترمز مکانیکی صورت میگیرد. این موضوع باعث کاهش احتمال خرابی و نیاز به تعمیرات بیشتر میشود.
قابلیت توقف اضطراری همراه با سیستم استارت/استاپ: در برخی خودروها، سیستم ترمز برقی قابلیت توقف اضطراری همراه با سیستم استارت/استاپ دارد. این به معنی این است که هنگامی که خودرو در حالت استاپ قرار دارد، با فشار دادن دکمه ترمز، خودرو به طور کامل توقف مییابد.
بهبود کارایی سیستم ترمز: سیستم ترمز برقی دارای کنترل الکترونیکی است که به وضوح و با دقت بالا میتواند فشار و نیروی ترمز را کنترل کند.
افزایش عملکرد دینامیک خودرو: سیستم ترمز برقی میتواند بهبود عملکرد دینامیک خودرو را نیز به همراه داشته باشد. با توانایی تنظیم دقیق فشار ترمز در هر چرخ، سیستم EPB میتواند توزیع نیروی ترمز را بهینه کند و کنترل بهتری بر روی خودرو در حال ترمز کردن داشته باشد. این موضوع بهبود عملکرد ترمز و کنترل استرسهای دینامیکی مانند لغزش یا لغزش طولانی را بهبود میبخشد.
امکانات همراه با هوش مصنوعی: برخی از سیستمهای EPB با استفاده از هوش مصنوعی و الگوریتمهای پیشرفته، قابلیتهای هوشمندانهتری را فراهم میکنند. به طور مثال، سیستم میتواند در صورت تشخیص بار زیاد روی خودرو، فشار ترمز را به طور خودکار افزایش دهد تا کنترل بهتری بر روی خودرو و ترمز کردن بهینهتر انجام شود.
افزایش اعتماد به نفس راننده: سیستم ترمز برقی با عملکرد ساده و کنترل دقیق، اعتماد به نفس راننده را افزایش میدهد. راننده میتواند با اطمینان بیشتری از کارایی سیستم ترمز برقی، به رانندگی بپردازد و احساس امنیت و قدرت کنترل را تجربه کند.
معایب EPB چیست؟
مثل هر سیستم دیگری EPB نیز دارای معایبی هم است.
گران قیمت بودن سیستم EPB
- از آنجایی که این سیستم تقریبا جدید است و بیشتر در ماشین هایی با مدل های جدیدتر مورد استفاده قرار می گیرد طبیعتا قیمت آن هم زیاد خواهد بود. بنابراین در مواقعی که نیاز به جایگزین کردن بخشی از آن داشته باشیم ممکن است به مشکل بر بخوریم. معمولا در این مواقع مکانیک از اجزای یک ترمز دستی برقی استفاده شده برای تعویض قطعه استفاده می کند.
بروز خطا در عملکرد EPB
- این ایراد به سختی و در مواقعی نادر به چشم می آید. دلیل بروز این خطاها می تواند متفاوت باشد. برای مثال ولتاژ پایین یا مقاومت الکتریکی بالا در مدارات سیستم. علاوه بر این گاهی اوقات بروز اتصال در سیستم نیز می تواند عملکرد آن را با اختلال مواجه سازد.
علت روشن شدن چراغ EPB
- یکی از مشکلاتی که گاهی در چراغ EPB سانتافه و دیگر خودروها به وجود می آید روشن شدن خود به خود آن است. این اتفاق معمولا به دلیل وجود اتصال کوتاه در مدار سیستم رخ می دهد. این نشانه را باید جدی بگیرید. زیرا در صورت حل نکردن آن ممکن است به مشکلات بزرگتری منجر شود. پس حتما در صورت دیدن چنین مساله ای، ماشین را به یک مکانیک حرفه ای نشان دهید. راه دیگر استفاده از یک اسکنر OBD2 است.
ترمز پارک برقی (EPB) چیه و چطور کار میکنه؟
ببین رفیق، ترمز پارک برقی یا همون EPB، یه جایگزین مدرن برای ترمز دستی سنتیه. به جای اهرم دستی، اینجا یه دکمه یا سوئیچ داریم که با فشار دادن اون، یه موتور الکتریکی ترمزهای عقب رو درگیر میکنه و ماشین رو ثابت نگه میداره. سیستم EPB از یه واحد کنترل الکترونیکی، موتورهای برقی و کابل های اتصال تشکیل شده. وقتی دکمه رو فشار میدی، این سیستم با هم کار میکنن تا چرخ های عقب قفل بشن.
مزایای ترمز پارک برقی نسبت به ترمز دستی سنتی چیه؟
ترمز پارک برقی چندتا مزیت خوب نسبت به ترمز دستی سنتی داره. اول اینکه فضای کمتری رو اشغال میکنه و ظاهر شیک تری داره. دوم اینکه، عملکرد دقیقتری داره و در سربالایی ها و سرازیری ها ماشین رو بهتر نگه میداره. سوم اینکه، بعضی از سیستم های EPB به صورت خودکار در هنگام حرکت خلاص میشن و از یاد رفتن ترمز دستی جلوگیری می کنن. و در نهایت، ترمز پارک برقی با سیستم های ایمنی مثل ABS و ESP هم هماهنگه و ایمنی بیشتری رو فراهم میکنه.
علائم خرابی ترمز پارک برقی چیه؟
علائم خرابی EPB میتونه متنوع باشه. ممکنه چراغ هشدار ترمز دستی در صفحه کیلومتر روشن بشه، ترمز دستی عمل نکنه، ترمز دستی درگیر بمونه یا صدای غیرعادی از سیستم ترمز شنیده بشه. بعضی وقتا هم ممکنه هنگام فعال یا غیرفعال شدن ترمز دستی، صدای کلیک یا تقه شنیده بشه. اگه هر کدوم از این علائم رو دیدی، بهتره یه سر به تعمیرگاه بزنی تا سیستم EPB رو بررسی کنن.
چرا ترمز پارک برقی خراب میشه؟
خرابی ترمز پارک برقی میتونه دلایل مختلفی داشته باشه. استهلاک قطعات داخلی سیستم، نفوذ آب و رطوبت، نوسانات برقی، خرابی موتورهای برقی ترمز و حتی خرابی واحد کنترل الکترونیکی میتونه باعث ایجاد مشکل بشه. استفاده نادرست از سیستم ترمز دستی هم ممکنه باعث خرابی اون بشه.
آیا تعمیر ترمز پارک برقی کار سختیه؟
بله، تعمیر ترمز پارک برقی یه کار تخصصی و نسبتا پیچیده است و به ابزارها و دانش فنی خاصی نیاز داره. تعمیرکار باید بتونه سیستم های الکترونیکی و مکانیکی رو به خوبی بشناسه. تعمیر EPB با ترمز دستی سنتی فرق داره و نمیشه اون رو به صورت تجربی تعمیر کرد. بهتره این کار رو به تعمیرکاران مجرب و متخصص بسپارید.
چه قطعاتی در سیستم ترمز پارک برقی بیشتر خراب میشن؟
موتورهای برقی ترمز، واحد کنترل الکترونیکی (ECU) ترمز، کابل های اتصال و سنسورهای ترمز از جمله قطعاتی هستن که در سیستم EPB بیشتر در معرض خرابی قرار میگیرن. البته نوع خرابی و قطعه آسیب دیده بستگی به مدل خودرو و نوع استفاده از سیستم ترمز دستی داره.
آیا میشه ترمز پارک برقی رو تعمیر کرد یا حتما باید تعویض بشه؟
خوشبختانه خیلی از مشکلات EPB با تعمیر قابل رفع هستن. اگه مشکل مربوط به سیم کشی یا خرابی سنسور باشه، معمولا تعمیر امکان پذیره. اما اگه موتورهای برقی یا واحد کنترل الکترونیکی آسیب جدی دیده باشن، ممکنه تعویض قطعه لازم باشه. تشخیص اینکه کدوم راه حل مناسب تره، بر عهده تعمیرکار متخصص هست.
هزینه تعمیر ترمز پارک برقی چقدره؟
هزینه تعمیر ترمز پارک برقی بستگی به نوع خرابی، قطعات مورد نیاز و دستمزد تعمیرکار داره. اگه مشکل جزئی باشه، ممکنه هزینه زیادی نداشته باشه، اما اگه نیاز به تعویض قطعات باشه، هزینه میتونه بالاتر بره. بهتره قبل از انجام تعمیر، با تعمیرکار مشورت کنید و قیمت رو جویا بشید.
آیا میشه از ترمز پارک برقی به صورت دستی استفاده کرد؟
بعضی از خودروهای مجهز به EPB، یه حالت اضطراری هم برای استفاده دستی از ترمز دارن. معمولا با کشیدن دکمه یا سوئیچ ترمز دستی برای مدت کوتاهی، ترمز درگیر میشه و میتونه در شرایط اضطراری به کمک شما بیاد. اما این حالت برای استفاده معمولی نیست و توصیه نمیشه که به صورت دائم از اون استفاده کنید.
چطور از خرابی ترمز پارک برقی جلوگیری کنیم؟
برای اینکه ترمز پارک برقی ماشینتون سالم بمونه، بهتره از استفاده بیش از حد از ترمز دستی خودداری کنید. در شرایط جوی نامناسب و پر آب، مواظب باشید که آب به سیستم ترمز دستی نفوذ نکنه. و از همه مهمتر، سرویس های دوره ای خودرو رو به موقع انجام بدید تا سیستم ترمز دستی هم بررسی بشه.
و اما خبر خوش برای شما عزیزان تیم تخصصی الکترونیک کار با افراد متخصص توانایی تعمیر سیستم EPB را دارد و از هزینه های اضافه برای شما عزیزان جلوگیری می کند تازه تعمیرات ما با ضمانت 6 ماه بدون قید و شرط می باشد در صورتی که ناراضی بودید تمام هزینه بازگشت داده می شود بدون هیچ حرفی